Renners Lidl-Trek kunnen al fietsend luchtweerstand meten met Aerosensor
foto: Lidl-Trek
donderdag 18 januari 2024 om 19:19

Renners Lidl-Trek kunnen al fietsend luchtweerstand meten met Aerosensor

Materiaalzone Lidl-Trek gaat een samenwerking aan met Aerosensor. Dat laat de ploeg weten middels een persbericht. Het bedrijf Aerosensor ontwikkelt producten waarmee je tijdens het fietsen de luchtweerstand kan meten. Zo kun je je aerodynamica optimaliseren.

Aerosensor levert twee apparaten. Aan de ene kant is er de gelijknamige sensor, de Aerosensor. Deze is op het stuur gemonteerd en meet de aerodynamische weerstand. Daarnaast is er de Aerobody, die op de stuurpen zit en de fietspositie van de renner beoordeelt.

“Aerosensor werkt door het combineren van de data van een renner zijn snelheidsmeter en vermogensmeter met de eigen metingen van de luchtstroom”, legt Barney Garrood, aerodynamicaspecialist en oprichter van Aerosensor, uit. “Zo kunnen we de CdA-waarde (aerodynamic drag coefficient, red.) nauwkeurig berekenen. De CdA-waarde is consistent ongeacht de snelheid, wat betekent dat het een betrouwbare methode is om te meten hoe aerodynamisch een renner is.”

Een groot deel van de luchtweerstand komt niet van de fiets, maar van het lichaam van de renner. “Daarom is het behouden van een aerodynamische fietspositie cruciaal”, aldus Garrood. “Aerobody is een los apparaat dat lasermetingen maakt van de renner zijn positie. Het helpt de renner daarbij om de effecten van zijn lichaamshouding in te zien en herinnert hem eraan om aerodynamisch te blijven zitten tijdens een training.”

Testen en koersen
Koen de Kort, ploegleider bij Lidl-Trek, is zeer te spreken over Aerosensor. Tijdens de teamstage in december gebruikten de renners de producten al. “De technologie van Aerosensor geeft ons de unieke kans om op de weg een test na te bootsen die vergelijkbaar is met tests die we doen in een windtunnel of op de baan”, aldus De Kort.

“Dat geeft ons een praktisch voordeel, want met het strakke schema tijdens het seizoen is het altijd lastig om zulke complexe testmomenten te organiseren. Bovendien gebeurt wielrennen buiten; betrouwbare aerodynamica-tests in echte omstandigheden geven een extra voordeel.”

De technologie kan ook van nut zijn in koersen, stelt De Kort. “Het geeft ons informatie over windsnelheiden en kan helpen bij het bepalen van een pacing plan voor een tijdrit.”

De Aerosensor – foto: Lidl-Trek

RIDE Magazine
6 Reacties
18-01-2024 20:24
Om dan te?
19-01-2024 06:50
Zal financieel ook wel schelen ten opzichte van testen én meer sparen tijdens de koers door economisch te rijden
19-01-2024 10:00
Vind ik allemaal te fur gaan dit. Gewoon weer terug naar mechanisch schakelen en al die elektronische en digitale meuk er af tijdens wedstrijden. Voel zelf maar aan of je harder gaat als je dieper zit.
    19-01-2024 11:19
    Jammer dat ze de plusjes afgeschaft hebben, anders zou je er 34 van me krijgen!
19-01-2024 18:20
Batterijen en knopjes moeten eigenlijk afgeschaft worden bij het wielrennen, zeker bij bewegende onderdelen op een wedstrijdfiets zoals derailleurs en shifters. UCI reglement zegt het zelf al in artikel 1.3.007: een fiets wordt alleen aangedreven door pedalen en ketting. Het verplaatsen van de ketting met elektronica is al tegen de geest van die regel.
23-01-2024 19:42
Wat een conservatief gedachtegoed hier? Komt dat voort uit het feit dat mensen zelf ook geen toegang hebben tot alle huidige technologie? Wat een boer niet kent dat vreet hij niet of iets in die richting? Ik was eerst ook anti elektrisch schakelen maar ik zou echt niet meer terugwillen. Hetzelfde geldt voor geïntegreerde kabels en naar binnen gezette shifters etc .Het helpt niet alleen in aërodynamica maar het bevordert in mijn opinie ook daadwerkelijk het algemene comfort en al helemaal als je harder wil fietsen dan voorheen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine