Rapha noteert voor achtste jaar op rij miljoenenverlies, maar start samenwerking met USA Cycling
foto: Rapha
dinsdag 21 oktober 2025 om 14:23

Rapha noteert voor achtste jaar op rij miljoenenverlies, maar start samenwerking met USA Cycling

Materiaalzone Al jarenlang heeft Rapha het zwaar. Het wielerkledingmerk noteerde vorig jaar een verlies van ruim 25 miljoen euro en schrijft ook over het meest recente boekjaar rode cijfers. Over 2024 leed het bedrijf namelijk een verlies van maar liefst 17,9 miljoen euro.

Het is al het achtste jaar op rij dat het Britse kledingmerk verlieslijdend is. Desondanks is CEO Fran Millar hoopvol over de toekomst van Rapha. De voormalige CEO van Team Ineos trad in september 2024 aan, een kleine vier maanden voor het einde van het meest recente boekjaar op 26 januari 2025. Volgens Millar heeft het bedrijf geïdentificeerd wat anders moet en wordt daar nu aan gewerkt. De financiële resultaten zullen volgens haar “achterlopen op de grote hoeveelheid werk die al wordt gedaan om het bedrijf weer op de rails te krijgen.”

Er was niet enkel sprake van een financiële tegenslag op het gebied van het netto resultaat. Ook de totale inkomsten vielen tegen. Die daalden namelijk van 126,6 miljoen euro het jaar ervoor naar 110,5 miljoen euro. Daarnaast werd de boekwaarde van het bedrijf drastisch gereduceerd van 194,5 miljoen euro naar 77,1 miljoen euro, wat volgens het bedrijf een meer “realistische valuatie” zou zijn van waar Rapha staat.

Alhoewel er nu nog sprake van verlies is, zou dat volgens Millar nodig zijn om op termijn weer winst te maken met het kledingmerk. Dat beaamt ook CFO Michelle Woolaghan. “Onze transformatie vereist een lagere winstgevendheid op korte termijn om verbetering op lange termijn te bewerkstelligen. We hebben de kwaliteit van de winst boven volume gesteld, kortingen verminderd en de verkoopmix van producten die tegen de volle prijs worden verkocht verhoogd – allemaal essentieel voor toekomstige, duurzame winstgevendheid”, stelt zij in gesprek met Road.cc.

Ondanks de verliezen kijkt Rapha vooruit en zetten ze hun marketing allerminst stil. Gister heeft Rapha namelijk een samenwerking met de wielerbond van de Verenigde Staten van Amerika aangekondigd. Vanaf 2026 tot en met 2029 dragen atleten van de nationale selecties van USA Cycling daardoor wielerkleding van Rapha in wedstrijden met landenploegen.

Die samenwerking is volgens Millar niet alleen commercieel, maar ook ideologisch van aard. “Onze visie is om van wielrennen de belangrijkste sport ter wereld te maken door de levens van miljoenen mensen te transformeren. En er is geen beter podium voor die ambitie dan wanneer atleten hun land vertegenwoordigen. Dit is een gedurfde stap voor Rapha, en USA Cycling deelt onze intentie dat de samenwerking veel meer betekent dan een shirt; het vertegenwoordigt een gedeelde droom voor de toekomst van de sport”, stelt ze erover.

RIDE Magazine
2 Reacties
Rapha, Is en blijft een mooi merk.
    18:47
    Maar als de hype gaat liggen en de prijzen niet dan krijg je deze situatie…

Om te reageren moet je ingelogd zijn.