Ploegradio’s op de borst: de volgende marginal gain of een kwestie van veiligheid?
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
maandag 4 maart 2024 om 18:00

Ploegradio’s op de borst: de volgende marginal gain of een kwestie van veiligheid?

Materiaalzone De afgelopen jaren zagen we steeds meer tijdrijders met de ploegradio op de borst rijden, in plaats van op de gebruikelijke plek op de rug, vanwege aerodynamische winst. Nu zien we het niet enkel meer in tijdritten, maar ook tijdens etappes in lijn. Daar blijkt echter meer achter schuil te gaan dan marginal gains.

Normaliter dragen coureurs de radio waarmee ze onderling kunnen communiceren op hun rug. De radio zit vaak op de bovenste helft van de rug, net naast de ruggengraat, in een vakje wat is verwerkt in het shirt. Eerder zagen we bij dsm-firmenich PostNL de radio’s al tussen de schouderbladen, vermoedelijk vanuit aerodynamica-overwegingen, terwijl tijdens tijdritten het merendeel van de coureurs de radio’s al op de borst draagt.

De overweging tot de plaatsing van de radio op de borst in tijdritten draait om aerodynamica: met het kastje op de borst onderbreekt het minder de luchtstroom dan als deze op de rug zit. Jayco-AlUla lijkt het trucje nu ook toe te passen in wegwedstrijden. Specifieker nog: tijdens de UAE Tour en AlUla Tour was het Dylan Groenewegen die meermaals met de radio op de borst reed.

Dylan Groenewegen voor de start van de eerste etappe van de AlUla Tour, met de radio op zijn borst geplaatst – foto: Cor Vos

Dat lijkt in eerste instantie wellicht ook met de aerodynamica te maken te hebben, maar de ploeg stelt in gesprek met WielerFlits dat het ook uit overwegingen rondom comfort en veiligheid gebeurt. Wanneer wielrenners vallen, is dat vaker op de rug dan op de borst, waarbij vallen op de radio lelijke verwondingen zou kunnen opleveren.

Daarom kiest de Australische ploeg er nu dus af en toe voor om de radio op de borst te plaatsen, al sluiten wij zeker niet uit dat er ook aerodynamische overwegingen meespelen, gezien Groenewegen enkel tijdens de sprintritten voor de radio op de borst koos.

RIDE Magazine
10 Reacties
04-03-2024 08:29
Vreselijk simpele oplossing: bij iedereen op dezelfde plek, geen vrijheid waar. Beredeneer dat deftig en voilà.
Ook qua afmetingen & materiaal een standaard nemen, niet driehoek of met een spoiler er op, of van papier-maché, alle ontwerpertjes terug het hokkie in.

Verder zal het een fractie van een fractiefractie schelen natuurlijk, zure poten ga je niet compenseren met waar je je vierkante kastje opplakt. Vierkante mm-geneuzel.
    04-03-2024 10:22
    Helemaal eens Romans, goed verwoord ook!
    04-03-2024 19:39
    Sluit me hier ook helemaal bij aan. Vaste afmeting, vaste plek. geen aerodynaische toestanden of artistieke vrijheid.

    Of volledige afschaffen die radio's, dat mag van mij ook.
    05-03-2024 12:40
    In het kader van overreguleren echt een uitstekend idee...
04-03-2024 10:27
Maar wel ploegentijdritten blijven doen.
04-03-2024 19:14
Heeft het eindelijk iemand door dat die radio's niet thuishoren op de rug vanwege de grotere kans op ernstige kwetsuren bij valpartijen ? Renners vallen zelden op hun buik maar o zo veel meer op hun rug.
04-03-2024 19:17
Wat als je als renner je borst wil natmaken?
04-03-2024 19:21
In welke zin is dit overigens 'materiaalzone''?

Net zoals bidons met een flinke boog wegwerpen is er toch geen recreant die met een aerodynamische koersploegradio op zijn rug en/of buik gaat rondrijden?
05-03-2024 02:50
Kunnen ze die dingen niet beter inbouwen in de helm. Dat ze zo groot zijn is vooral de casing, de printplaat kan je zo bouwen en indelen als je wil. knopje kan prima op het oortje of zijkant helm.
05-03-2024 12:18
Over 2 jaar is de radio draadloos, zit het gewoon ingebouwd in de meterkast op het stuur.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine