Ook fietsmerken azen op transfers in de WorldTour
foto: Cor Vos
maandag 9 december 2024 om 08:02

Ook fietsmerken azen op transfers in de WorldTour

Materiaalzone Vrijwel ieder jaar zien we een stoelendans van fietsmerken in de WorldTour. Alhoewel, zijn die materiaalwissels echt zo veelvoorkomend? WielerFlits dook in de cijfers en zet enkele opvallende fiets-transfers op een rij.

Nee, van een ware stoelendans kunnen we eigenlijk niet spreken, want de afgelopen tien jaar wisselden gemiddeld 1,5 ploeg aan het einde van het seizoen van fietssponsor. Een uitschieter was er in de winter van 2020 en 2021, toen vier ploegen een nieuwe fietssponsor in de hand namen.

Deze winter zien we twee sponsorwijzigingen in de WorldTour, op het gebied van fietsen. dsm Firmenich-PostNL stapt van Scott over op Lapierre, terwijl het nieuwe XdS (Carbon-Tech)-Astana Qazaqstan op kaders van het Chinese X-Lab (een merk van hun naamsponsor) zal gaan koersen.

Vooral dat laatste merk is een opvallende introductie, aangezien dat een voor velen onbekend merk is dat nu gelijk hun intrede op het hoogste koersniveau doet. Uniek is dat echter niet, want afgelopen seizoen zagen we een soortgelijke overstap bij Decathlon AG2R La Mondiale Team. Zij reden dit jaar voor het eerst op fietsen van Van Rysel.

Een drukke winter, was die van 2020 op 2021. Dat jaar wisselde maar liefst vier teams van fietssponsor namelijk. Het toenmalige Jumbo-Visma verruilde Bianchi voor Cervélo, AG2R-Citroën ging over van Eddy Merckx naar BMC, stapte Team DSM van Cervélo over naar Scott en verkoos Mitchelton-Scott Bianchi over Scott.

Annemiek van Vleuten koerste bij Mitchelton-Scott enkele jaren op de fietsen van het Zwitserse Scott – foto: Cor Vos

Die laatstgenoemde overstap was gelijk een opmerkelijke sponsorwissel: sinds de oprichting van de Australische ploeg in 2012 reden ze namelijk op fietsen van Scott, waarmee dus een samenwerking van negen jaar ten einde kwam. Afgelopen jaar was het Groupama-FDJ dat een soortgelijke overstap deed. Na maar liefst 22 seizoenen op fietsen van Lapierre, kozen zij voor frames van Wilier.

Een drietal merken wat vooral in lijkt te zetten op langere samenwerkingen, zijn Canyon, Specialized en Pinarello. Zo sponsort Canyon al tien jaar Movistar, terwijl Soudal-Quick Step al bijna 18 jaar samenwerkt met Specialized, al was daar sprake van een kortstondig onderbreking in die samenwerking. De langste nog lopende samenwerking is die tussen Pinarello en INEOS Grenadiers: al sinds het begin van de Britse ploeg in 2010, worden ze gesponsord door de Italiaanse fietsfabrikant.

Fietsmerken lijken ook steeds meer in te zetten op samenwerkingen met bepaalde boegbeelden, ook binnen hun ploegsponsoring. Zo maakte Specialized deze week bekend met Demi Vollering mee te verkassen naar FDJ-Suez, zoals het eerder ook al Peter Sagan trouw bleef toen hij van BORA-Hansgrohe naar TotalEnergies overging. Ook Canyon zet vol in op hun eigen boegbeeld: Mathieu van der Poel. Zij tekenden dit jaar een deal voor maar liefst tien jaar.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine