Onthult Laurens ten Dam ‘per ongeluk’ de nieuwste fiets van Specialized?
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
zaterdag 31 mei 2025 om 13:30

Onthult Laurens ten Dam ‘per ongeluk’ de nieuwste fiets van Specialized?

Materiaalzone Unbound Gravel is een van de belangrijkste afspraken op de gravelkalender, zo niet dé belangrijkste. Reden voor wielermerken om alles uit de kast te halen om hun coureurs een kleine voorsprong te geven. Zo lijkt het erop dat atleten die door Specialized gesponsord worden op een nieuwe fiets kunnen rekenen. Dat blijkt onder meer uit een Instagram-video van Laurens ten Dam.

Daags voor de grootste gravelwedstrijd van het jaar, toont Laurens ten Dam op Instagram zijn fiets voor de grote dag. De voormalig profcoureur is naar Kansas getrokken om de XL-variant van de gravelwedstrijd te rijden, die 578 kilometer telt. In een video op Instagram toont LtD zijn fiets voor de Amerikaanse wedstrijd en daarbij lijkt hij een geheim te verklappen.

Op het eerste oog rijdt Ten Dam namelijk op een Diverge van Specialized, maar wie goed kijkt ziet enkele verschillen met de huidige variant van die gravelbike. In het filmpje zegt Ten Dam het zelfs al, als hij spreekt over de banden die hij gebruikt “in de nieuwe Diverge”. Dat kan een ongelukje zijn, maar het zou evengoed onderdeel kunnen zijn van een uitgekiende marketingstrategie van het Amerikaanse merk.

Op beelden die op sociale media circuleren, tonen namelijk meerdere Specialized-atleten, waaronder Annika Langvad en Geerike Schreurs, de nieuwe fiets in een fel rood-gele kleurstelling. Op het oog zijn er niet heel veel verschillen met de huidige variant van de Diverge, maar er zijn er wel degelijk enkele. Zo heeft de voorvork drie in plaats van twee nopjes met montagepunten, terwijl ook te zien is dat de fiets compatibel is met SRAM’s UDH (Universal Derailleur Hanger), waar zijn voorganger dat nog niet was.

Tevens lijkt er sprake te zijn van meer ruimte voor brede banden, al is dat niet met zekerheid te zeggen aan de hand van de beschikbare beelden. Ook valt op dat de bekabeling wat strakker is weggewerkt en dat de fiets nog steeds gebruik maakt van Specialized’ Future Shock; een systeem wat 20 millimeter verticale veerweg onder de stuurpen biedt. Tot slot valt op dat bij sommige coureurs de fiets is voorzien van een Roval’s Rapide Aero-stuur, al zou dat ook een kwestie van persoonlijke voorkeur kunnen zijn.

foto: Screenshot Instagram @gee_schreurs

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine