Deze producten vielen op tijdens Taipei Cycle Show
foto: WielerFlits/Ties Wijntjes
Ties Wijntjes
zondag 10 maart 2024 om 17:15

Deze producten vielen op tijdens Taipei Cycle Show

Materiaalzone Taiwan is een broedplaats voor innovatie in de wielerindustrie en tijdens de Taipei Cycle Show buitel je daardoor over opvallende producten, de ene nog gekker dan de ander. WielerFlits somt de producten op die het meest in het oog sprongen.

Nieuw Vision-stuur voor Visma|Lease a Bike
Bij Vison was een nieuw stuur te zien, waar Visma|Lease a Bike gebruik van gaat maken: de Metron 5D EVO. Het gehele stuur mochten we nog niet op de foto zetten, maar enkele details op de gevoelige plaat leggen, werd goedgekeurd. Het betreft een volledige cockpit van carbon, die door een nieuwe manier van interne kabelgeleiding enig gewicht zou besparen.

De grootste vernieuwingen zitten in de ergonomie, die op verschillende plaatsen is aangepast. Zo is de buitenzijde van de beugels wat platter gemaakt, voor verbeterde grip, terwijl de vorm van stuur ter hoogte van de remgrepen ook wat is aangepast. Dat laatste zou ervoor zorgen dat de handen beter op het stuur liggen, wanneer de remgrepen enigszins naar binnen zijn gedraaid, wat tegenwoordig gemeengoed is in het profpeloton.

Kleurrijke afmontage van Aerozine
Eén merk dat in letterlijke zin opviel, was het Taiwanese Aerozine. Deze fabrikant uit Taichung ontwikkelt onder andere cassettes, cranksets, tandwielen, trapassen, stuurpennen en sturen. De producten sprongen stuk voor stuk in het oog, want vrijwel alles wat ze produceren wordt in alle kleuren van de regenboog aangeboden.

foto: WielerFlist/Ties Wijntjes

Het merendeel betreft aluminium producten, maar er zijn ook enkele titanium onderdelen. Nagenoeg alles wordt CNC-gefreesd, waardoor bijvoorbeeld de cassettes grotendeels uit één deel bestaan. Toch vallen de producten dus het meest op door hun kleur, want werkelijk iedere denkbare kleur(combinatie) was te vinden bij de stand van Aerozine. Evengoed opvallend: het 65-tands tandwiel voor baanfietsen, “al verkopen we die amper hoor”, aldus productontwikkelaar Hans Chen.

High-end wielen voor loopfietsen en Birdy vouwfiets
Opmerkelijk waren de carbon wielen van Mortop: zij produceren carbonwielen voor loopfietsen en de Birdy vouwfiets, met bijbehorende tubeless banden. Bij die carbon velg houdt niet niet op, want de 20-inch Birdy-wielen waren zelfs beschikbaar met regenboogkleurige spaken.

foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Die twee wielen vielen vooral op vanwege hun bijzonder specifieke aard, maar interessanter waren de trapassen die ze produceren. Enkele modellen van Mortop maken namelijk geen gebruik van geperste lagers, maar een lager die je los en zonder gereedschap in de trapas plaatst.

Door de assen en lagers te CNC-frezen, zouden ze deze met dusdanig nauwkeurige afmetingen kunnen producten, dat ze perfect op elkaar aansluiten zonder dat deze in elkaar geperst moeten worden. Handig, want zo kan je dus met speels gemak de lagers van je trapas vervangen.

Eén van Mortop’s lagers, waar je de lager met speels gemak in kan leggen – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Ridea Bromptonwielen
Nog zo’n opvallende set wielen voor vouwfietsen zagen we bij Ridea. Zij produceren wielen voor de bekende Brompton’s. Ridea gaat zelfs nog een stapje verder, want zij produceren niet enkel de velg, maar ook de spaken en zelfs de naaf uit één deel carbon. De wielen zijn tubeless ready en zelfs voorzien van keramische lagers. Voor de échte Brompton-diehards dus.

Stille naven
Voor velen is een luid ratelende naaf een belangrijk onderdeel van een fiets, voor anderen kan dat niet zacht genoeg zijn. Die laatste groep kan zijn hart ophalen, want de laatste jaren zijn er steeds meer producenten die zich richten op stille naven. Zoals Foss, wat verder niks te maken heeft met de gelijknamige Noorse wielrenner.

Dit bedrijf maakt stille naven middels een magnetisch systeem dat zich ‘loskoppelt’ van de naaf wanneer er niet wordt getrapt: een magnetisch systeem trekt de freehub terug – vanaf de naaf gezien – wanneer er geen druk op de freehub wordt uitgeoefend. Dat zorgt er niet alleen voor dat de naaf geen ratelend geluid maakt, maar het zou ook de mechanische weerstand tot vrijwel nul verlagen en daarmee zorgen dat je langer door blijft rollen.

Foss produceert verschillende soorten naven, die vrijwel geluidloos zijn – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Fietsbril met ingebouwde luidsprekers
Het Zuid-Koreaanse Tomdeer brengt eind april een fietsbril op de markt waarmee je al fietsend kan bellen of muziek kan luisteren. Dat gaat niet via bone conduction (botgeleiding, het overbrengen van geluid via trillingen op het schedelbot), maar met kleine ingebouwde luidspreker.

Deze luidsprekertjes bevinden zich in de pootjes van de  bril, dicht bij het oor. Bijzonder luid zijn de speakers niet en heel spetterend is de geluidskwaliteit niet door de nagenoeg gehele absentie van bastonen, maar om te bellen functioneert de bril prima. Volgens de producent zou de ingebouwde microfoon ook werken met een flinke portie rijwind, al hebben we dat niet kunnen testen.

In de lijvige pootjes zitten de luidsprekertjes verwerkt – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Doordat de bril gebruik maakt van kleine speakertjes, kunnen ook anderen het geluid uit je bril horen, al zullen medeweggebruikers het door rijwind of enige afstand al snel niet meer horen, want het is erg zacht. De bril gaat in de verkoop voor $80,-.

De kleinste fietsbel ooit?
Klein maar fijn: de miniscule fietsbel van Pan Taiwan. Met een klein klemmetje wat je opent door aan de bovenkant van de bel te draaien, kan je dit belletje op een dun oppervlak bevestigen, zoals het rubberen kapje van je shifter. Het formaat van de 19 gram wegende bel zegt niks over zijn volume, want hij is desondanks behoorlijk luid. De toon correspondeert dan wel weer aan zijn formaat: die is érg hoog.

foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Aluminium one-piece cockpit
Stuur- en stuurpencombinaties die uit één deel bestaan zijn in het hoge segment van racefietsen en gravelbikes de orde van de dag. Dan hebben we het uiteraard vooral over carbon cockpits, maar bij het Taiwanese Kalloy zagen we een aluminium cockpit van één deel.

Dat is eigenlijk vrij simpel gedaan, door de stuurpen en het stuur aan elkaar te lassen. Dat is ook zichtbaar, want er blijft een kleine lasnaad over. De Kalloy HSRA01 is op korte termijn beschikbaar met een 60, 80 of 100 millimeter lange stuurpen en een 400, 420, 440 of 460 breed stuur. Voor pure performance kies je beter een carbon cockpit, maar als je voor een mindere prijs tóch de strakke looks van een one-piece cockpit wil, is dit een fraai alternatief.

foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

RIDE Magazine
2 Reacties
09-03-2024 20:58
het stuur van FSA is op de website van derosa in volle glorie te zien. https://derosa.it/70-bike/
13-03-2024 06:45
Taiwan een natie met 0 wielerhistorie.
Er wordt geen fiets meer op maat gemaakt. Ziet er mooi uit. Maar is allemaal eenheidsworst. De ene prof zit nog slechter op z’n fiets dan de andere
En bedenk goed. Carbon is nooit meer recyclebaar, of her te gebruiken

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine