Nieuw KOGA Experience Center in Heerenveen opent zijn deuren
Materiaalzone Annemarie Jorritsma, voorzitter van de raad van commissarissen van Accell Group (Accell), heeft dinsdag het nieuwe KOGA Experience Center in Heerenveen geopend. Met een gloednieuw Experience Center wil KOGA “het vakmanschap achter het merk en de geschiedenis van de KOGA-fietsen toegankelijk maken voor het publiek.”
Het bekende fietsenmerk KOGA is één van de unieke merken in het portfolio van het in Heerenveen gevestigde bedrijf Accell Group. “Vanwege mijn sterke band met Friesland voelt het extra bijzonder om hier het Koga Experience Center te openen”, laat Jorritsma weten in een perscommuniqué. “Dit centrum laat niet alleen het vakmanschap achter de KOGA-fietsen zien, maar ook hoe kwaliteit en innovatie hier al decennialang samenkomen.”
Tjeerd Jegen, CEO van Accell, vult aan. “Met het KOGA Experience Center willen we onze passie voor en ervaring in het maken van kwalitatief hoogwaardige fietsen voor iedereen zichtbaar maken. We zijn trots dat we de KOGA-productie in Heerenveen hebben kunnen behouden, met oog voor het vakmanschap waar KOGA om bekendstaat.”
“Klanten kunnen hun KOGA-fiets helemaal op maat configureren, elk detail zelf bepalen en, als onderdeel van de experience, in onze fabriek getuige zijn van hoe de fiets gebouwd wordt door één van onze gecertificeerde monteurs.”
Museum
Bezoekers krijgen in het KOGA Experience Center de kans om van dichtbij te zien hoe de fietsen worden gemaakt. Verder worden in het bijbehorende museum iconische KOGA-modellen uit de wielergeschiedenis tentoongesteld.
Denk aan klassieke ‘stalen rossen’ uit de jaren zeventig, de racefietsen waarmee Leontien van Moorsel olympisch goud en zilver won en de fiets waarmee ultra-endurance fietser Mark Beaumont in slechts 79 dagen de wereld rondreed. Het Experience Center is op afspraak te bezoeken.
Ik ben verre van een gestyleerde wielrenner, en rij op een 10 jaar oude fiets met een deuk er in. Maar het is toch overduidelijk waarom bijna niemand op een koga wil rijden? Of je het wil of niet, mensen zijn gevoelig voor branding. En daar hebben ze maar weinig kaas van gegeten.