MyCanyon maakt kunst van de fiets: “Mathieu van der Poel koos opeens een totaal ander ontwerp”
Materiaalzone Al enkele maanden geleden kondigde Canyon een programma aan waarbinnen ze fietsen gaan personaliseren. Dat werd eerst in andere werelddelen uitgerold, maar nu is MyCanyon, zoals het heet, ook beschikbaar in Europa. WielerFlits was bij de officiële presentatie in München.
Speciale kleurstellingen, zelfgekozen onderdelen en een frame van topkwaliteit; met die onderdelen wil het Duitse fietsenmerk binnen MyCanyon fietsen van het hoogste niveau aanbieden. Dit voorjaar kondigde Canyon aan dat personalisatie van hun fietsen voortaan mogelijk zou zijn, maar toen was het pas beperkt beschikbaar. Nu rollen ze het programma ook uit in Europa.Middels een speciaal bestelproces is het mogelijk om op de website verschillende delen van de fiets te personaliseren. Zo kan je zelf kiezen welke wielen en groepset je op je fiets wil en kan je ook uit meer kleurstellingen kiezen dan in het ‘reguliere’ assortiment. Van volledig personaliseren is dus nog geen sprake, maar voor Canyon was het belangrijker om een start te maken.
Dat is vooral omdat dat personaliseren ook is waar Canyon ooit mee is begonnen. “Het is voor ons echt een moment waarop de cirkel rond is”, vertelt Simon Summerscales, Chief Marketing Officer bij Canyon. “Roman Arnold, onze oprichter, groeide op in Koblenz en ging tijdens zijn vakanties vaak naar Italië. Daar zag hij de mooiste onderdelen voor fietsen, die hij en zijn vader terug mee naar huis namen om weer te verkopen.”

foto: Simon Gehr
“De eerste Canyon-fietsen die werden gemaakt waren dus custom fietsen met de beste onderdelen, die helemaal naar wens van de klant werden opgebouwd”, legt Summerscales uit. Daar wil het merk weer naar terug.
Op dit moment is nog niet sprake van volledige personalisatie, maar dat is wel iets waar het merk op termijn naartoe wil. “We moesten ergens beginnen, want volledige customisatie zou een te grote stap zijn.” Dat stelt Paalo Dewitz, die bij Canyon verantwoordelijk is voor productpersonalisatie. “We zijn nu nog gebonden aan bepaalde restricties, maar dat willen we uit gaan breiden”, legt hij uit.
Die uitbreiding moet zowel in de breedte als in de hoogte plaatsvinden. Waar het nu enkel mogelijk is de Aeroad CFR te personaliseren, worden volgend jaar al andere fietsen en andere modellen (CF en CF SLX) toegevoegd. Op termijn moet er ook keuze zijn uit meer onderdelen, om zo echt je droomfiets samen te kunnen stellen.

foto: Simon Gehr
De fiets als kunstvorm
Lucas Beck is als senior designer bij het Duitse merk verantwoordelijk voor de verschillende designs van MyCanyon. Dat is niet nieuw, want hij werkte de voorbije jaren al aan meerdere speciale projecten. Zo vertelt hij over een speciale fiets die hij voor profrenster Tiffany Cromwell maakte – “De meest Australische fiets ooit” – en over projecten tijdens de coronapandemie. “Toen stond ik opeens vijftig frames te verven met kunstenaar Torben Giehler. Zijn ontwerp konden we technisch gezien niet laten produceren door onze reguliere productie, dus toen hebben we ze allemaal met de hand gemaakt.”
Voor MyCanyon werd met al met twee artiesten samengewerkt. Zo ontwierp Elisa Salmistraro een kleurrijk design, waarop Mathieu van der Poel dit seizoen al reed. “En dat was best opvallend want hij koos opeens voor een totaal ander ontwerp dan normaal. Hij wil altijd witte fietsen, maar toen hij kon kiezen uit al onze MyCanyon designs, liet hij zelf zijn oog op dit kleurrijke frame vallen”, stelt Beck.

Tijdens Tirreno-Adriatico reed Mathieu van der Poel op het opvallende design van Salmistraro – foto: Cor Vos
Daarnaast maakte de Spaans-Argentijnse kunstenaar Felipe Pantone een speciaal design, waarover hij tijdens de presentatie in München enthousiast vertelde. “Ik denk dat we als kunstenaars inspiratie halen uit alledaagse, echte dingen, en dat op een bepaalde manier ordenen om er wat mooiers van te maken. Ik wilde daarom iets doen met de snelheid van de fiets en een design creëren wat dat gevoel reflecteert.”
Op termijn moeten MyCanyon niet alleen met andere fietsen en onderdelen uitgebreid worden, maar volgen ook meer designs. Wanneer die komen en wat voor designs, laat Canyon vooralsnog niet los. “We gaan het stapje voor stapje uitbreiden. We hebben nu een basis waar we op verder kunnen bouwen, maar dit gaat nog veel groter worden” stelt Dewitz.

Het ontwerp van Felipe Pantone – foto: Canyon
Om te reageren moet je ingelogd zijn.