Maakt Wout van Aert in komende Parijs-Roubaix gebruik van ‘geheim wapen’?
foto: Cor Vos
dinsdag 26 november 2024 om 20:02

Maakt Wout van Aert in komende Parijs-Roubaix gebruik van ‘geheim wapen’?

Materiaalzone Kan Wout van Aert volgend jaar in Parijs-Roubaix rekenen op een ‘geheim wapen’? De renners van Visma | Lease a Bike verkenden maandag al eens de kasseien van de ‘Hel van het Noorden’. Op foto’s was te zien dat de fiets van de Belgische kopman is uitgerust met een GRAVAA. Dit is een systeem om al fietsend de bandendruk te kunnen veranderen.

Visma | Lease a Bike wil voorlopig geen commentaar geven. Opvallend: de ploeg deelde op Instagram een foto waarop de technologie duidelijk zichtbaar is op de fiets van Van Aert. Deze foto is inmiddels weer verwijderd van sociale media. “We willen de concurrentie gewoon niet slimmer maken”, geeft Thijs Roelen, de perswoordvoerder van de Nederlandse formatie, nog mee aan Het Nieuwsblad.

Visma | Lease a Bike is overigens al langer bekend met het systeem. Edoardo Affini, Christophe Laporte en Dylan van Baarle maakten twee jaar geleden tijdens Parijs-Roubaix al gebruik van de bandendrukregelaar van GRAVAA.

Marianne Vos werd – met een GRAVAA-systeem – wereldkampioene gravel – foto: Cor Vos

Marianne Vos heeft er ook al ervaring mee: de Nederlandse kroonde zich dit jaar met het speciale bandensysteem zelfs voor de eerste keer in haar carrière tot wereldkampioene gravel. Dat had zomaar anders kunnen zijn, want Vos reed lek in de finale. Omdat ze met de bandendrukregelaar van GRAVAA reed, had dit echter geen grote gevolgen.

De grote vraag is of Van Aert zich in 2025 – op de kasseien van Parijs-Roubaix – ook zal wagen aan dit nieuwe systeem. De 30-jarige klassiekerspecialist lijkt na een eerste testronde wel enthousiast. Op Instagram postte hij na de verkenning immers een foto van zijn fiets waarin hij GRAVAA tagde. Met daarbij een passende soundtrack: Pump it Up.

Hoe gaat het in zijn werk?

Het hart van de Gravaa KAPS-wielen (KAPS staat voor Kinetic Air Pressure System) zit in de naaf, waar een pomp is aangebracht. Deze pomp wordt – in feite net als een dynamo – aangedreven door het roteren van het wiel. Dit levert slechts 2,5 tot 4 watt krachtverlies op per band. Zodra de druk op het juiste niveau is, schakelt de pomp middels een koppelingsmechanisme uit en is er ook geen sprake meer van dat energieverlies. Aan de zijkant van de naaf zit een luchtfilter, waardoor lucht uit de atmosfeer de pomp in kan.

Een leiding langs een van de spaken brengt de lucht vervolgens van de pomp in de naaf naar de tubeless band. Via die leiding kan overigens niet alleen lucht de band ingebracht worden, maar ook lucht uit de band worden gelaten. Doordat er lucht uit de atmosfeer in de band wordt gelaten, kan het systeem niet leeg raken en is het dus onbeperkt inzetbaar.

Het hele systeem wordt bediend met een knopje op het stuur. Daar is middels led-lampjes te zien op welke vooraf ingestelde ‘stand’ de bandendruk op dat moment staat. Het systeem kan ook al gekoppeld worden aan een Garmin Edge 830 fietscomputer, waardoor coureurs dus ook op hun navigatie kunnen zien wat de bandenspanning op dat moment is.

RIDE Magazine
10 Reacties
27-11-2024 08:40
Ik moet dit allemaal nog maar zien. inmiddels bestaat de technologie al even en echt een doorbraak heeft het nog niet beleefd. Het is hier en daar in de marge gebruikt. En het WK gravel is natuurlijk wat anders dan een PR waar je met veel hogere snelheden aankomt, de stress hoger is en het aantal snel afwisselende sectoren het een zeer bewerkelijk geheel maken. We zien Wout al druk met zijn knopjes terwijl de rest aan het koersen is. Ik geloof niet helemaal in die combinatie. Zeker niet als het op en- aflopen enkele seconden duurt. Dat zijn seconden die de koers kunnen beslissen.

Daarnaast is algemene zin. Is dit ten behoeve van perfomance of van comfort. In dat laatste geval is het wel opmerkelijk dat VLAB driftig wisselt met de fietsen (S5, Soloist, Caledonia) en materiaal terwijl MvdP werkelijk elke koers met zijn superstijve en weinig comfort rijdende Aeroad afwerkt. Die wisselt hooguit van breedte bandjes. Die weet gewoon ten alle tijden wat zijn fiets doet en heeft daar onder controle.
26-11-2024 22:12
Uiteindelijk zijn de performance upgrades zodanig dat je het verschil niet merkt tussen kasseien en asfalt. Kan P-R ook uit het raam. Tenzij je een Frans ploegje bent zonder budget, want dan ben je nog steeds aan het dokkeren. In de achterhoede.
Leve de poen. Leve de voorspelbaarheid…
    26-11-2024 22:41
    Dit is wel heel erg overdreven zeg. Zelrs met zachtere banden zijn de kasseien een uitdaging en als je je banden te leeg laat lopen moet je ook veel langer 4 watt extra trappen om ze weer op te pompen, dus ik verwacht niet dat ze de banden extreem veel leger lopen lopen. En als ze dat wel doen weet je ook dat je precies na kasseien kan aanvallen wanneer ze zowel met veel zachtere banden staan als de rest en ze harder moeten trappen om de banden weer op te pompen.
27-11-2024 12:22
UCI: verbied het gebruik van dit soort technologieën.

Niemand heeft hier iets aan (behalve de fabrikanten natuurlijk).
Als het werkt - waar het wel op lijkt - rijdt in een mum van tijd iedereen met dit of een soortgelijk systeem. Ergo: iedereen is weer gelijk, niemand heeft er voordeel van.
Maar ondertussen zijn de fietsen wel weer gecompliceerder geworden, hebben de mecaniciens extra werk, hebben de fietsers weer extra handelingen om mee bezig te zijn, heb je juist nadeel als jouw systeem mankementen heeft, maakt het 't runnen van een ploeg of het zelfstandig zorgen voor je wedstrijdmateriaal weer duurder - voor een sport die toch al niet toegankelijk is, maar ja, als de rest het heeft moet je wel mee.
Laat recreanten doen wat ze willen (ik moet er zelf niet aan denken, al die toestanden) maar verbied het in hemelsnaam in de wedstrijdsport.
27-11-2024 09:46
Dit spul werkt niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Kopecky wist op het WK gravel dat ze de sjaak was, toen ze Vos haar bandjes vol hoorde lopen in aanloop naar de sprint.
    27-11-2024 13:03
    Ik denk dat MvdP geen seconde wakker ligt van dit systeem
26-11-2024 21:46
Waarom staat Gravaa in het artikel in hoofdletters?
27-11-2024 07:33
Dat zien we wel over een dikke 4 maanden, we weten nogeens niet of hij gaat crossen…
27-11-2024 10:52
Wanneer krijgen we te horen wanneer Mathieu weer gaat crossen? kom op Roodhooft laat ons niet langer in het ongewisse. Dat zou nog een nieuws zijn ipv nieuwtjes in de marge.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine