Komen er maximumsnelheden in het peloton? UCI test versnellingslimiet
Materiaalzone De onafhankelijke instantie SafeR is verantwoordelijk voor veiligheidskwesties in het professionele wielrennen en heeft als doel om de veiligheid van renners tijdens wedstrijden te verbeteren. Eén van de besproken maatregelen is een versnellingslimiet op de fietsen van profwielrenners. De UCI gaat dit binnenkort testen, zo weet wielerjournalist Daniel Benson.
Het gaat hier om ‘Maximum Gearing’: dit verwijst naar de verhouding tussen het voorste kettingblad en het achterste tandwiel en bepaalt mede de snelheid die een renner bij een bepaalde trapfrequentie kan bereiken. In recente discussies binnen SafeR is geconcludeerd dat te zware versnellingen kunnen leiden tot extreme snelheden, met name tijdens afdalingen, wat het risico op ernstige ongevallen vergroot.
Om deze hypothese in de praktijk te testen, zal een tijdelijk testprotocol worden ingevoerd voor de maand augustus: in specifiek geselecteerde wedstrijden moeten renners rekening houden met een versnellingslimiet. Deze maatregel maakt deel uit van een bredere strategie om te evalueren hoe technische reguleringen kunnen bijdragen aan een veiligere koersomgeving, zonder de sportieve integriteit aan te tasten.
Toepassing van het testprotocol
Dit protocol – inmiddels goedgekeurd door de UCI – zal uitsluitend worden toegepast tijdens professionele wegwedstrijden. Tijdritten (individueel of in ploegverband) vallen hierbuiten. De exacte maximale overbrengingsverhouding zal voorafgaand aan de testwedstrijden worden gecommuniceerd en gecontroleerd tijdens technische keuringen. Renners en teams worden tijdig geïnformeerd om aanpassingen aan het materiaal te kunnen doorvoeren.
Tijdens en na de testraces worden relevante gegevens verzameld – zoals snelheden in afdalingen, aantal incidenten en feedback van renners, ploegleiders, organisatoren en commissarissen – met als doel om vast te stellen of een versnellingslimiet effectief bijdraagt aan het verminderen van risicovolle snelheden zonder afbreuk te doen aan het wedstrijdverloop.
Het onderzoek richt zich specifiek op de impact van topsnelheden, het effect op het wedstrijdverloop en de sportieve dynamiek, ervaringen van renners op het vlak van controle, comfort en veiligheid en eventuele ongewenste neveneffecten zoals overmatig trappen of hogere fysieke belasting.
Evaluatie en vervolg
Aan het einde van het seizoen komt SafeR met een uitgebreide evaluatie op basis van de verzamelde data en feedback. Deze evaluatie wordt voorgelegd aan de Professional Cycling Council (PCC) en vervolgens aan het UCI Management Committee.
Een beter oplossing lijkt mij bredere banden. Stel, je moet minimaal met 35mm banden rijden. Dan komt het alsnog aan op wie er het hardste kan fietsen en de meeste kracht / uithoudingsvermogen heeft. Je bouwt een extra stuk vertrouwen en veiligheid in, ook voor renners.
Wellicht een nog belangrijkere oplossing: Oortjes behouden, maar vanuit de renners eenzijdig alleen in verbinding met de organisatie. Dus organisatie kan praten tegen de renners. Renners kun je dan op tijd via oortjes waarschuwen voor een auto op de weg, middenberm etc. Geen ploegleiders die tegen renners kunnen praten. Wellicht kun je nog wel doen dat renners tegen ploegleider kunnen praten, maar niet andersom. Lekke band? Die kun je dan gewoon doorgeven. Of je hand opsteken, gebeurt in het amateurpeloton ook en werkt ook.
Wel eens met je laatste stuk. Dat de renners radio koers kunnen horen is dan ook wel belangrijk.
Dat zou ook juist leuke koerssituaties kunnen opleveren, waar type Van Aert makkelijker weg rijdt van doorsnee klimmer in een afdaling, en die laatste dat weer goed moet maken in stuk daarna.
Leuk als het nadeel van de krachtpatser ook een beetje een voordeel kan zijn in een afdaling, maakt het weer wat gelijker.
Verder lijkt me dit een goede test, al vereist het wel wat creatief denkwerk bij de ploegen die met SRAM rijden - een 49-voorblad, of juist een cassette met 11 als kleinste kransje. Misschien zelfs de derailleurs zo afstellen dat ie de 10 niet pakt?
En vwb de 10, 10 is de ondergrens, ze kunnen natuurlijk gewoon cassettes maken vanaf tandje 11. Bij Shimano kan je ook cassettes kopen die beginnen bij kransje 14 ipv 11.
Volgens mij is het allemaal zo'n probleem niet.
Gaan we straks naar een wedstrijd kijken naar wie het hardste 70 kan rijden.
De dalers blijven risico's nemen , ze gaan alleen later remmen om verschil te maken...
Profs gaan terug naar jeugd, nieuwelingen en junioren klasse.
Ook die rijden met max verzet.
Daar zit de veiligheid niet in, respect onderling in peloton en zeer streng straffen op fout nemen van rotondes, vluchtheuvels en ander verkerrsmeubilair zou wonderen doen.
IEDEREEN die overtreding begaat uit koers halen en uci punten in mindering brengen.
Zet jeugdige gamers achter een paar schermen en die screenprint nemen...