Komen er maximumsnelheden in het peloton? UCI test versnellingslimiet
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 19 juni 2025 om 09:25

Komen er maximumsnelheden in het peloton? UCI test versnellingslimiet

Materiaalzone De onafhankelijke instantie SafeR is verantwoordelijk voor veiligheidskwesties in het professionele wielrennen en heeft als doel om de veiligheid van renners tijdens wedstrijden te verbeteren. Eén van de besproken maatregelen is een versnellingslimiet op de fietsen van profwielrenners. De UCI gaat dit binnenkort testen, zo weet wielerjournalist Daniel Benson.

Het gaat hier om ‘Maximum Gearing’: dit verwijst naar de verhouding tussen het voorste kettingblad en het achterste tandwiel en bepaalt mede de snelheid die een renner bij een bepaalde trapfrequentie kan bereiken. In recente discussies binnen SafeR is geconcludeerd dat te zware versnellingen kunnen leiden tot extreme snelheden, met name tijdens afdalingen, wat het risico op ernstige ongevallen vergroot.

Om deze hypothese in de praktijk te testen, zal een tijdelijk testprotocol worden ingevoerd voor de maand augustus: in specifiek geselecteerde wedstrijden moeten renners rekening houden met een versnellingslimiet. Deze maatregel maakt deel uit van een bredere strategie om te evalueren hoe technische reguleringen kunnen bijdragen aan een veiligere koersomgeving, zonder de sportieve integriteit aan te tasten.

Toepassing van het testprotocol
Dit protocol – inmiddels goedgekeurd door de UCI – zal uitsluitend worden toegepast tijdens professionele wegwedstrijden. Tijdritten (individueel of in ploegverband) vallen hierbuiten. De exacte maximale overbrengingsverhouding zal voorafgaand aan de testwedstrijden worden gecommuniceerd en gecontroleerd tijdens technische keuringen. Renners en teams worden tijdig geïnformeerd om aanpassingen aan het materiaal te kunnen doorvoeren.

Tijdens en na de testraces worden relevante gegevens verzameld – zoals snelheden in afdalingen, aantal incidenten en feedback van renners, ploegleiders, organisatoren en commissarissen – met als doel om vast te stellen of een versnellingslimiet effectief bijdraagt aan het verminderen van risicovolle snelheden zonder afbreuk te doen aan het wedstrijdverloop.

Het onderzoek richt zich specifiek op de impact van topsnelheden, het effect op het wedstrijdverloop en de sportieve dynamiek, ervaringen van renners op het vlak van controle, comfort en veiligheid en eventuele ongewenste neveneffecten zoals overmatig trappen of hogere fysieke belasting.

Evaluatie en vervolg
Aan het einde van het seizoen komt SafeR met een uitgebreide evaluatie op basis van de verzamelde data en feedback. Deze evaluatie wordt voorgelegd aan de Professional Cycling Council (PCC) en vervolgens aan het UCI Management Committee.

RIDE Magazine
20 Reacties
19-06-2025 10:12
Het is al goed dat ze ermee bezig zijn. Echter denk ik dat er betere oplossingen zijn dan dit. Hiermee beperk je ook echte krachtpatsers, renners met dikke bovenbenen die op lage cadans rijden zullen er niet blij mee zijn.

Een beter oplossing lijkt mij bredere banden. Stel, je moet minimaal met 35mm banden rijden. Dan komt het alsnog aan op wie er het hardste kan fietsen en de meeste kracht / uithoudingsvermogen heeft. Je bouwt een extra stuk vertrouwen en veiligheid in, ook voor renners.

Wellicht een nog belangrijkere oplossing: Oortjes behouden, maar vanuit de renners eenzijdig alleen in verbinding met de organisatie. Dus organisatie kan praten tegen de renners. Renners kun je dan op tijd via oortjes waarschuwen voor een auto op de weg, middenberm etc. Geen ploegleiders die tegen renners kunnen praten. Wellicht kun je nog wel doen dat renners tegen ploegleider kunnen praten, maar niet andersom. Lekke band? Die kun je dan gewoon doorgeven. Of je hand opsteken, gebeurt in het amateurpeloton ook en werkt ook.
    19-06-2025 10:28
    Bredere banden hebben tegenwoordig nauwelijks meer rolweerstand, en met bredere/dikkere banden ligt je snelheid met hetzelfde verzet nóg hoger - de omtrek van je wiel/band wordt immers groter dus je legt meer meters af per pedaalslag. Ze rijden tegenwoordig veelal al met 30 in het peloton trouwens. Daarnaast vergt dat fietsen waar die banden in passen, en die zijn er grotendeels niet tenzij je het peloton op crossers of gravelbikes zet.

    Wel eens met je laatste stuk. Dat de renners radio koers kunnen horen is dan ook wel belangrijk.
    19-06-2025 10:38
    Je hebt echt nauwelijks nadeel als je niet op een 56/10 mag rijden in een normale wedstrijd. Ook niet bij een normale lage cadans. Sowieso rij je in een afdaling of sprint op hogere cadans. Met een 53/10 verzet rij j al 70km/u met 100rpm. Met 120 rpm rij je 85km/u. Dat is echt belachelijk hard. Zelfs sprinten gaat niet veel harder dan 70km/u. Dus daar iets boven het maximum leggen bij 110 rpm bijvoorbeeld lijkt mij helemaal prima. In een afdaling vind ik het sowieso ok prima als de stuurvaardigheid belangrijker is dan de kracht.
    19-06-2025 12:32
    Is ook in het voordeel van de krachtpatsers want die wegen vaak meer en zullen dus harder kunnen dalen dan een lichtgewicht (want die laatste kan niet meer bijtrappen).

    Dat zou ook juist leuke koerssituaties kunnen opleveren, waar type Van Aert makkelijker weg rijdt van doorsnee klimmer in een afdaling, en die laatste dat weer goed moet maken in stuk daarna.

    Leuk als het nadeel van de krachtpatser ook een beetje een voordeel kan zijn in een afdaling, maakt het weer wat gelijker.
19-06-2025 09:27
Maximumsnelheid is mede afhankelijk van cadans, en die kunnen ze niet aan banden leggen ;)

Verder lijkt me dit een goede test, al vereist het wel wat creatief denkwerk bij de ploegen die met SRAM rijden - een 49-voorblad, of juist een cassette met 11 als kleinste kransje. Misschien zelfs de derailleurs zo afstellen dat ie de 10 niet pakt?
    19-06-2025 10:04
    Nu denk ik dat er wel degelijk een maximum zit aan cadans en met name hoe lang dat comfortabel blijft. Het is wel degelijk een limiterende factor en de limiet aan gearing komt zelfs uit de hoek van de rijders zelf.

    En vwb de 10, 10 is de ondergrens, ze kunnen natuurlijk gewoon cassettes maken vanaf tandje 11. Bij Shimano kan je ook cassettes kopen die beginnen bij kransje 14 ipv 11.

    Volgens mij is het allemaal zo'n probleem niet.
19-06-2025 12:31
Ik weet nu niet of dit echt het ding is, maar in elk geval is het iets natuurlijk als ze per wedstrijd (parcoursoort) kijken naar wat mag. Misschien zou het wel handig zijn als ze ook vanuit de UCI meer materiaaluniformiteit opleggen aan de fabrikanten, dat er ergens een stop is met het bijverzinnen van het aantal kransjes, of dat materiaal terug een zekere compatibiliteit heeft over een hele periode heen. Dat onderdelen een bepaalde levensduur moeten hebben en dergelijke. Dat zou ook gebruikt kunnen worden in het duurzaamheidsverhaal en zo...
19-06-2025 15:35
We kunnen ook op driewielers gaan koersen, zeer atractief en vermakelijk wellicht om te zien. Weet zeker dat het de veiligheid ten goede gaat komen. Een rit in lijn van 150 kilometer gaat wel een etmaal duren net als een etappe in de beginjaren duurde. Maar ja dat krijg je als je nietmet de tijd mee gaat.
19-06-2025 09:58
Goed dat er over nagedacht wordt, de keuze is vallen aan 80 p/u of aan 100 p/u… met hetzelfde flinterdun pakje dat al aan flarden is als je de rits te hard dichttrekt…
19-06-2025 10:42
Goed idee voor de veiligheid ja
19-06-2025 15:08
Of de wielen iets minder rond maken.
19-06-2025 17:24
Dit is werkelijk heel kansloos. Hoe willen ze dan dat renners verschil gaan maken (in de sprint)?
20-06-2025 00:11
Een heel goed plan zelfs.
Gaan we straks naar een wedstrijd kijken naar wie het hardste 70 kan rijden.
20-06-2025 19:56
De turbo werd in F1 ook verboden, en zie, die auto’s rijden nu harder, andere maatregelen zoals beperkte groep sprinten , echte lijnen trekken bij de finish, etc etc
19-06-2025 10:44
Dat wordt dan lachen in de massasprints, de gekte verplaatst zich dan dus naar de laatste bocht voor de streep. Wie daar voorop ligt én de hoogste cadans kan trappen wordt dan niet meer ingehaald ofzo?
    19-06-2025 11:30
    Tot enkele jaren geleden was een 54/11 het zwaarste waar renners op reden, de opkomst van 56/58/60 voorbladen en een 10 achter is echt iets van de laatste jaren. Enige beperking die dit oplegt is bijtrappen in afdalingen, op het vlakke en zelfs in massasprints zijn er geen problemen
19-06-2025 14:30
Ik had niet verwacht dat de UCI hiervoor open zou staan. Goede ontwikkeling.
19-06-2025 14:45
Ik denk dat het voor afdalingen wel werkt. Anderzijds zal je in sprints en rugwind vooral een verhoging in cadans zien wat vaak samen gaat met meer instabiliteit. Geen idee welk van de twee zwaarder weegt in deze casus als het gaat om veiligheid.
22-06-2025 01:42
Al die innovaties maken de fiets gigantisch duur en het wordt onveiliger. Laat die gasten gewoon fietsen op modellen uit jaren 50.
22-07-2025 13:24
De grootste kolder die men kan verzinnen mbt veiligheid.

De dalers blijven risico's nemen , ze gaan alleen later remmen om verschil te maken...

Profs gaan terug naar jeugd, nieuwelingen en junioren klasse.
Ook die rijden met max verzet.

Daar zit de veiligheid niet in, respect onderling in peloton en zeer streng straffen op fout nemen van rotondes, vluchtheuvels en ander verkerrsmeubilair zou wonderen doen.
IEDEREEN die overtreding begaat uit koers halen en uci punten in mindering brengen.
Zet jeugdige gamers achter een paar schermen en die screenprint nemen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine