Is dit het moment om een fiets te kopen? Fietsmerken beginnen prijzen te verhogen
Beeld ter illustratie - foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
woensdag 23 april 2025 om 09:22

Is dit het moment om een fiets te kopen? Fietsmerken beginnen prijzen te verhogen

Materiaalzone Begin deze maand kondigde Donald Trump importheffingen aan voor bijna alle landen wereldwijd. Sindsdien werd ook alweer op de pauze-knop gedrukt en werden veel heffingen verlaagd, maar de economische onrust houdt aan. Dat beginnen we ondertussen ook in de wielerindustrie terug te zien, waar de eerste merken hun prijzen verhogen. Europa lijkt er echter nog goed vanaf te komen. Voorlopig.

De president van de Verenigde Staten noemde het Bevrijdingsdag toen hij op 2 april de tarieven aankondigde, maar wat volgde was een hoop economische onrust. Naderhand verlaagde Trump een hoop tarieven wel weer, waardoor voor vrijwel alle landen nu een importbelasting van 10% geldt als ze goederen in Amerika willen verkopen. Het zwaarst getroffen is China, met een heffing van maar liefst 145%.

Nu lijken die heffingen voor het eerst zichtbaar te worden in de wielerindustrie, waar verschillende merken hun prijzen aan het verhogen zijn. Zo heeft Specialized aangekondigd op de nieuwe Levo 4 e-mountainbike vanaf 1 mei een prijsverhoging van 10% in te voeren, terwijl Trek bij het merendeel van hun modellen de prijs met 10% gaat verhogen. Voorlopig is dat echter enkel voor de Amerikaanse markt.

Import-ontwijking
Dat de prijzen voorlopig alleen nog in de Verenigde Staten veranderen, heeft te maken met de productielocatie van fietsen, de werking van de importtarieven en de manier waarop Amerikaanse merken hun producten verplaatsen en verkopen.

De importtarieven gelden enkel voor producten die buiten Amerika worden geproduceerd, maar wel in Amerika worden verkocht. In andere woorden: fietsen die in Amerika worden gemaakt en verkocht, zijn niet aan de heffingen onderhevig. Fietsen die buiten het Noord-Amerikaanse land worden geproduceerd, maar wel ín Amerika worden verkocht, krijgen te maken met het importtarief van 10%.

Het merendeel van de racefietsen wereldwijd worden in Taiwan en China geproduceerd – foto: Giant/Sterling Lorence

Dit is ook precies de reden dat op dit moment de pijn nog niet (of amper) voelbaar is voor de Europese consument, óók bij Amerikaanse merken. Veel grote bedrijven, zoals Trek en Specialized, laten hun fietsen die op de Europese markt worden verkocht ook direct vanuit de productielocatie (veelal Taiwan en China) naar Europa komen. Doordat de producen niet dóór Amerika gaan, zijn de heffingen er niet op van toepassing.

Door slimme constructies met dochterondernemingen kunnen Amerikaanse merken ook nog de impact van de importtarieven minimaliseren. Door bijvoorbeeld de fietsen die in China geproduceerd te worden af te nemen van een Europese dochteronderneming, kan een Amerikaans bedrijf ervoor zorgen dat ze niet de importheffing van 145% voor China, maar de importheffing van 10% voor Europa betalen. Voor de verkoop van het Chinese product in Europa geldt immers geen importheffing. WielerFlits sprak ook al met merken die aangaven te kijken hoe ze hun productie- en distributie zo kunnen inrichten dat ze de importtarieven zoveel mogelijk ontlopen.

Impact voor de Europese markt
Voor de Europese consument is er dus goed nieuws: de prijzen veranderen voorlopig nog niet. Tegelijkertijd is het zeker niet ondenkbaar dat daar verandering in gaat komen. Mochten de importheffingen blijven gelden, dan gaat dat onvermijdelijk betekenen dat merken die producten verkopen in Amerika met hogere bedrijfskosten komen te zitten.

Voorlopig worden die kosten dus doorgerekend aan de Amerikaanse consument, maar de kans bestaat dat merken bij nieuwe productintroducties ervoor gaan kiezen die last over de prijzen wereldwijd uit te smeren.

Ondertussen hoort WielerFlits ook al geluiden van merken die hun productie (tijdelijk) terugschroeven omdat ze verwachten dat hun afzetmarkt in de Verenigde Staten gaat verkleinen. Ook dat zou op termijn impact kunnen hebben voor Europese consumenten, als bedrijven in financieel zwaar weer komen en zich genoopt zien hun prijzen te verhogen of productintroducties uit gaan stellen.

Of – en hoe – de Europese consument de importheffingen in hun portemonnee gaat voelen, is voorlopig nog afwachten. Maar in een wielerindustrie die al langere tijd gebukt gaat onder voorraadproblematiek en in een lastig financieel parket zit, lijkt niemand baat te hebben bij Trumps importheffingen.

RIDE Magazine
12 Reacties
22-04-2025 20:19
Haha wat een logica in het artikel. Wil men de verkoop nog even pushen door het volk bang te maken? Zover ik weet ligt de fietsen industrie post corona op zijn gat. Mede door de idiote prijsstijgingen.

Wanneer men in Amerika niet meer afneemt omwille van hogere import prijzen betekent dat eerder dat China met een overschot kampt met als gevolg dalende prijzen voor o.a Europa. Gewoon nog even geduld hebben dus.
    23-04-2025 08:11
    China heeft geen overschot. Ze produceren simpelweg wat de merken vragen.
    In het geval van Trek zal de prijsstijging middels ophogen van de "Trek tax" uiteindelijk echt wel teruggehaald worden bij de subsidaries wereldwijd.
    Maar het bijstellen van prijzen gebaseerd op kostprijs + gezonde marge om zo de verkopen wél een boost te kunnen geven is iets wat bij die Amerikanen nooit, maar dan ook nooit zal gebeuren.
    23-04-2025 09:03
    @Har77 ik snap je redenering maar je kan er net zo goed anders tegenaan kijken. Jij zegt China produceert wat de merken vragen: dat klopt. Daarentegen heeft China ook baat bij economische groei (of op zijn minst behoud van productiviteit) en zeker geen afname van de markt. Dan krijg je op zijn beurt weer andere vormen van steun binnen China om die bedrijven overeind te houden met meer aanbod voor niet US merken en daarmee lagere inkoop. Trek heeft zich tijdens corona al uit de markt geprijsd. Een Trek kan je nu al overal met megakortingen kopen. Daarmee is de volledige ruimte voor verdere prijsstijgingen er sowieso niet: de prijzen zijn al te hoog en de import doorberekenen prijst ze alleen maar nog verder uit de markt. Trek moet iets als ze hun omzet op peil willen houden.
23-04-2025 09:09
Goederen via Europa laten gaan, zal helemaal niets aan de Tariffs veranderen. Daar deze frames nog steeds een HS code + COO combinatie hebben dat uit het productie land komt. Evenals dat je in de VS bij de import aangiftes ook de OEM details moet delen. Allerlei constructies om dit via Europa te laten lopen gaan niets uithelpen in het reduceren van de Tariffs. Tenzij je graag illegale activiteiten wilt ondernemen bij de import.
    24-04-2025 15:30
    Dat klopt inderdaad, wielerflits slaat hier de plank mis. Wat wel kan is halffabricaten afnemen (die hebben andere HS code) en in Europa in elkaar zetten zodat het eindproduct een andere HS code krijgt. Dat gebeurt veel met auto's, maar fietsen hebben een stuk minder onderdelen en een frame blijft een frame. Dus de mogelijkheden lijken me beperkt.
22-04-2025 18:22
Heb zelf een Cube agree van 3300 euro gekocht, elektrisch schakelen, hoge carbon velgen, etc. de hele mikmak. Best bijzonder, want exact dezelfde Agree was een paar jaar terug dezelfde prijs, maar dan zónder carbon velgen en ouder frame. Heb bij Cube dus wel het idee dat de prijzen wat zakken, of dat je meer waar voor je geld krijgt.
Mag ook wel na die idiote prijsstijgingen.
    22-04-2025 18:42
    Cube is bijna het enige merk waar je nog waar voor je geld krijgt.
    22-04-2025 23:46
    Ik ook, afgelopen zaterdag opgehaald, de Cubge agree SLT volledig dura ace di2 opgebouwd (7,4kg) voor nog geen 4900,-. Kan echt geen enkel ander merk tegenop.

    @Japiejo, jij de zwarte Cube zeker?
    23-04-2025 07:46
    Haha ja, zwarte agree pro. Zijn al overal uitverkocht heb ik het idee. Wat kleinere voorraad dan bij corona? ;)
    Enfin, Veel plezier met jouw racemonster (jaloers).
    23-04-2025 08:21
    Goed bezig mannen, Cube geeft inderdaad veruit meeste waar voor je geld. Voor mij was de Agree geen optie, simpelweg omdat ik nog geen endurance model zocht. Ben nu voor een Trek Madone met 'goedkoper' SL frame en mechanische 105 groep gegaan en daar o.a. Ultegra Di2, 'aero' cockpit, vermogensmeter en lichte handgespaakte wielset upgrades op laten monteren. Komt daarmee uit op € 6.500. Als ik de SLR uitvoering met Ultegra Di2 had genomen, dan was de (advies)prijs zonder vermogensmeter € 8.999 bij zelfs iets hoger gewicht. Jullie Cube Agree prijzen zijn nog stukken beter. Ik wil puur laten zien dat je vanuit een lager model met upgrades naar minimaal dezelfde afmontage beter uit kunt komen dan direct het 'topmodel' kopen.
    23-04-2025 11:42
    @Japiejo,

    Had vrouwlief mee, en die vond de SLT gewoon het mooiste, ik wilde hem graag ook vanwege de specs :D
    Jij ook veel plezier ;)

    @Maglia Azzurra,

    Mooi bike ook de Madone, vooral frame.
    Ik geloof zeker wel dat je bij modellen via upgrades prijstechnisch beter uit kan komen, maar denk wel dat dit voornamelijk bij merken is die zichzelf hoog in de markt prijzen, en dat is bijna alles op sowieso Cube na.
    Zelf wilde ik juist een endurance model, gezien ik al richting de 60 ga en ik comfort hierdoor belangrijker ga vinden. M'n vorige was een litening, en die zijn sowieso wat stijver, is ook met C68 carbon en de Agree met C62.
    Veel plezier ook met je Trek
23-04-2025 16:06
WielerFlits - Je artikel is helaas verkeerd over invoerrechten, zowel voor de VS als voor Europa.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine