INEOS Grenadiers reed Giro-tijdrit met opvallende innovatie
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
zaterdag 11 mei 2024 om 11:32

INEOS Grenadiers reed Giro-tijdrit met opvallende innovatie

Materiaalzone Al enkele jaren maakt Classified met hun Powershift naafversnelling furore als een bijzondere innovatie in de wielersport. Nu lijken ze ook in de profsport meer voet aan de grond te krijgen, want een aantal coureurs van INEOS Grenadiers maakten tijdens de individuele tijdrit in de Giro d’Italia gebruik van de Powershift-naaf.

Tot voor kort waren Victor Campenaerts en een handjevol coureurs van UNO-X de enigen die gebruik hebben gemaakt van Classified Powershift in een profwedstrijd. Niet meer dus, want verschillende coureurs van INEOS Grenadiers werkten hun Giro-tijdrit af met een enkel voorblad en de naafversnelling van Classified.

Op beelden is te zien dat in ieder geval Filippo Ganna, Geraint Thomas en Tobias Foss gebruik maken van Powershift. Jhonatan Narvaez kiest dan weer voor een ’traditionele’ afmontage, met twee voorversnellingen en een voorderailleur.

Verschillende media melden dat er gebruik gemaakt zou zijn van 66- of zelfs 68-tands voorbladen. Dat zou ervoor zorgen dat de coureurs het vlakke deel van de tijdrit op hoge snelheden kunnen afwerken. Daarnaast levert het enig aerodynamisch en mechanisch voordeel op (door lagere mechanische weerstand) ten opzichte van kleinere tandwielen, terwijl ook de kans op problemen met de voorderailleur wordt weggenomen.

Van een dergelijk groot tandwiel naar een kleiner tandwiel schakelen is technisch gezien niet mogelijk met Shimano-derailleurs, dus vandaar dat INEOS Grenadiers voor het Classified Powershift systeem heeft gekozen. Powershift ‘verkleint’ in feite de voorversnelling met factor 0,7 (0,686 om exact te zijn). Hierdoor hadden de coureurs het voordeel van het grote tandwiel op het vlakke, maar ook een ruim versnellingsbereik voor de steile slotklim.

RIDE Magazine
8 Reacties
11-05-2024 12:52
1paar goeie benen merken geen verschil…Thomas was constant in gevecht met zijn monsterverzet… Tadej dartelde ondertussen als voorheen de helling op…
10-05-2024 20:18
Als dit zo doorgaat, halen Boonen en co een veelvoud van hun investering op. In de basis gewoon een goed idee, alleen nog te prijzig voor de massa. Met een sneeuwbal-effect kan de prijs straks ook een stuk lager lijkt me.
    10-05-2024 21:15
    Nou dat weet ik zo net niet. Waarom zou de massa hier aan beginnen? Die hebben geen 54, 58 en al helemaal niets aan 60+ tandjes nodig. Dan is een traditionele derailleur gezien de kosten en verder prima betrouwbaarheid toch prima verder?
    10-05-2024 23:11
    Rationeel gezien wel. Maar rationeel gezien is de massa ook prima af met een alu frame en Tiagra voor 1250 euro...
10-05-2024 20:37
Geweldig systeem, wilde 't eigenlijk ook op m'n nieuwe racer, maar dat botste nogal met m'n idee het enigszins budget te houden.
10-05-2024 21:29
Waarom dan geen foto van de andere zijde waar duidelijk één voorblad zichtbaar is?
10-05-2024 21:41
Tja het is ook maar wat je wil, je hebt dan ook meteen mismatch naven cq 2 verschillende .misschien in de toekomst..
11-05-2024 22:51
Volgens Classified behoudt het 99% van de energie, volgens andere berekeningen 95%.. 5% wattageverlies wil je niet, dus interessant dat Ineos hiermee rijdt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.