Hier moet je op letten bij: fietsverlichting
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
woensdag 18 september 2024 om 10:51

Hier moet je op letten bij: fietsverlichting

Materiaalzone Nu de dagen in rap tempo korter worden, is het niet alleen tijd om de beenstukken uit de kast te trekken maar ook tijd om weer met lampjes op de fiets te rijden. Maar, door een wildgroei aan merken en producten is het soms lastig te bepalen welke fietsverlichting je nodig hebt. Daarom legt WielerFlits uit waar je op moet letten bij de aanschaf van fietsverlichting.

Verschillende lichtstanden, de hoeveelheid lumen, de batterijduur; zomaar een greep uit enkele kenmerken die behoorlijk kunnen verschillen tussen verschillende soorten fietsverlichting. Het lijkt zo simpel, maar toch is de zoektocht naar de perfecte fietsverlichting niet 1-2-3 geklaard.

Om uit te zoeken welke fietsverlichting je nodig hebt, is het om te beginnen belangrijk om te bepalen wat jij met de fietsverlichting wil doen. Is het voor woon-werkverkeer? Wil je er in het donker over mountainbike-trails mee kunnen fietsen? Of ga je voor die ene ultra waarbij je de nacht door fietst?

Verschillend gebruik vraagt verschillende kwaliteiten van de fietsverlichting. Tijdens woon-werkverkeer wil je vooral goed zichtbaar zijn voor ander verkeer, terwijl je op een trail een sterke lichtstraal nodig hebt en voor een ultra ook de batterijduur van belang is. Bepalen waar je de verlichting voor gaat gebruiken, is dus een belangrijke eerste stap.

Verschillende kenmerken
Dan zijn er meerdere facetten van de fietsverlichting om rekening mee te houden. Te beginnen bij de lichtstraal. De kracht van de lichtstraal wordt vaak uitgedrukt in Lumen: een eenheid om de totale hoeveelheid zichtbaar licht uit een lichtbron aan te duiden.

Ben je op zoek naar een simpel lampje voor de laatste kilometers die je misschien in de schemering afwerkt, dan kan 10 lumen al genoeg zijn. Wil je een lampje die donkere trails voor je kan verlichten, dan zal je minstens 500 lumen nodig hebben. Overigens speelt daar ook nog de bundeling van de lichtstraal mee: wordt het licht breed verspreid of is er sprake van één kleine lichtstraal?

Een tweede belangrijke kwaliteit van de verlichting, is de batterijduur. Wil je de nacht door fietsen, dan is een lange batterijduur belangrijker dan als je de lichtjes af en toe kort gebruikt. De batterijduur wordt ook nog beïnvloed door de lichtstand die je gebruikt. Dus zeker als je fel licht wil, is een stevige batterij een vereiste.

Hoe dan ook is een batterij die lang meegaat overigens fijn, want dat verkleint de kans dat je zonder licht komt te zitten als je een keer vergeet op te laden. Dat komt natuurlijk wel met een meerprijs. Daarbij is het ook letten of de verlichting oplaadbaar is, of dat het gebruik maakt van batterijen. Oplaadbare verlichting is een stuk duurzamer en op termijn ook gunstiger voor de portemonnee.

Een knipperend achterlicht voelt misschien veiliger, maar voldoet niet aan de wettelijke eisen omtrent fietsverlichting

Dan zijn er nog de verschillende lichtstanden die fietsverlichting heeft. Officieel moet je in Nederland verlichting hebben die niet knippert. Belangrijk is dus dat je verlichting kiest die een stand heeft waarin het licht één vaste straal levert. In de praktijk is dat overigens bij nagenoeg alle verlichting het geval.

Tot slot is er de bevestiging van het lampje welke van belang is. Sommige lampjes zijn voorzien van een bevestiging die enkel om ronde sturen past of bandjes die relatief kort zijn, waardoor ze wellicht niet om een aerodynamisch stuur passen. Let dus op of de bevestiging van de verlichting compatibel is met jouw fiets.

Niet iedere bevestiging past op aerodynamische sturen

Daarbij is het goed om rekening te houden met de richting waarin het lampje schijnt en of je dit met de bevestiging nog kunt aanpassen. Licht dat omhoog gericht is, kan andere weggebruikers verblinden, dus een verstelbare bevestiging is in vrijwel alle gevallen een pré. Al helemaal als je verlichting wil gebruiken om het wegdek of de trail voor je te verlichten. Tevens is het wettelijk verplicht dat je licht recht vooruit of achteruit schijnt.

Concluderend is het belangrijkste dus om jezelf af te vragen wat jij uit je fietsverlichting wil halen. Bepalend is het type rit waarop je de lampjes gaat gebruiken en wat deze rit van de lampjes vraagt. Met dat doel duidelijk voor ogen, is het een stuk makkelijker te bepalen wat voor jou de ideale set fietsverlichting is.

RIDE Magazine
7 Reacties
24-10-2023 12:03
[i]"Wil je er in het donker over mountainbike-trails mee kunnen fietsen?"[/i]

In Nederland mag je vrijwel nergens in het donker op MTB-routes, omdat ze vrijwel allemaal in natuurgebieden liggen. Misschien slim om dit stuk preventief uit de tekst te verwijderen?
30-10-2023 20:46
Ik ben niet van fel licht voor op een racefiets al verzeil ik er mee, onverhoopt en ongepland, mee in het donker. Het punt is dat je al snel tegenliggers verblindt wat een en ander gevaarlijker dan veiliger maakt. Een beschaafd iets is voldoende. Achter heb ik wel een fraai sterk licht, sowieso komt het gevaar in de regel dan van die kant.
    18-09-2024 13:11
    Vertel dat de automobilisten op het platteland...
    18-09-2024 15:48
    Een voorlamp moet volgens de wet rechtvooruit schijnen- helaas nemen veel fabrikanten van moderne fietsen dit wel heel letterlijk- ze verblinden bijna allemaal, omdat ze letterlijk recht vooruit schijnen en niet naar de weg gericht zijn.
    Zelf test ik het op mijn fiets door vooraf mijn lamp goed af te stellen - doe de lamp aan en kijk naar de weerspiegeling in bv het raam van een huis of etalage. Als je dan zelf verblind wordt dan zal een tegenligger dat ook worden.
23-10-2023 10:46
Wat ook heel belangrijk is: geen losje dopjes op de verlichting. Als je die kwijtraakt (weet ik uit ervaring) is de spare dop bijkans net zo duur als een nieuw lampje. Ik kijk naar jou, Lezyne...
18-09-2024 13:19
Ik heb twee soorten verlichting voor op mijn fiets. Zien en gezien worden. "Gezien worden" is voldoende in een stadse omgeving, waar veelal straatverlichting is. Minder fel, maar gaat wel veel langer mee. "Zien" gebruik ik op die wegen waar geen straatverlichting is en waar je ook op de weg wil blijven en niet de bocht wil missen, omdat je die niet ziet in het donker. Dan kun met een standaard lichtje van de HEMA (oid) net niet ver genoeg kijken en dan schiet het niet op.

De Action heeft trouwens redelijk goede "gezien worden" lampjes. Best fel en oplaadbaar.

Achter heb ik gewoon standaard rood licht. Beetje fel, want gezien worden is dan nog belangrijker.
19-09-2024 12:19
wat ook handig is is als de lampjes vast op je fiets zitten zonder dat je er last van hebt. dan kun je ze nooit vergeten...
ik gebruik daarvoor de lampjes van lampy.cc
topspul en zeer innovatief

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine