Het vergeten contactpunt: je stuurlint is belangrijker dan je denkt
foto: Ere Research
donderdag 25 september 2025 om 08:30

Het vergeten contactpunt: je stuurlint is belangrijker dan je denkt

Materiaalzone Er zijn van die fietsonderdelen waar niemand zich druk om lijkt te maken – tot ze verkeerd zitten. Dat geldt bijvoorbeeld voor het zadel, voor de schoenplaatjes, en, steeds vaker: het stuurlint. Wat ooit een vergeten rol schuimrubber was, groeit in de wielerwereld uit tot een serieus onderwerp van comfort, controle en zelfs prestatie. In de najaarsgids RIDE Magazine staan we uitgebreid stil bij het belang van het juiste stuurlint.

Het stuur is één van de drie contactpunten tussen fietser en fiets. Een goed stuurlint zorgt voor comfort en grip op dat contactpunt. En dat besef dringt inmiddels niet alleen door tot bikepackers en gravelaars, maar ook tot wielrenners. Wie uren in de beugels hangt, over gravel rijdt of lange dagen maakt, weet: als je handen pijn doen, ben je nergens.

“In de fietswereld zie je vaak dat pas over iets wordt nagedacht als het pijn begint te doen”, zegt Piet van der Velde, oprichter van Ere Research. Van der Velde werkte jaren bij grote merken als Specialized en Colnago als productdesigner, voordat hij Ere oprichtte: “Ik volg liever mijn eigen pad.” 

foto: Ere Research

Dat pad leidt hem naar het ontwerpen van fietsonderdelen die functioneel zijn én een eigen signatuur hebben. “Ere Research ontwerpt hoogwaardige fietsonderdelen met bijzondere aandacht voor design en technologie”, zegt een bedrijf als Cycle Capital over Ere Research. Hoewel dit citaat over de bredere productlijn gaat, illustreert het een duidelijke focus op de combinatie van design, comfort en functionaliteit.

Oók voor stuurlint. Vandaag de dag zijn er diverse ontwerpen die specifiek inspelen op verschillen in ritstijl en terrein. Bij Ere Research ligt de focus op tape die grip biedt, zonder dat demping ten koste gaat van controle. “Op droge, stoffige ondergrond wil je geen gladde tape. En op lange ritten wil je dat je handen fris blijven”, legt Van der Velde uit.

Biomechanica
Bij het Duitse SQlab, dat zijn reputatie vestigde met ergonomisch verantwoorde zadels, wordt het stuurcontactpunt benaderd vanuit de biomechanica. De Duitse benadering: meten is weten. Meten waar druk ontstaat, hoe die zich verdeelt over de hand, en daarop het ontwerp aanpassen. Zo ontwerpt SQlab sturen en in het verlengde daarvan de stuurlinten.

foto: SQLab

Comfort aan de voorkant begint eerst bij de stuurbocht, menen ze bij SQlab. Heb je geen lekker stuur, dan ga je dat voelen in handen en schouders. Een dun, rond stuur heeft een klein contactoppervlak met de hand, waardoor er een grotere druk komt op de handzenuwen. Hun race- en gravelsturen zijn daarom bovenop plat, en gebogen in een lijn die de natuurlijke houding van de schouders volgt. 

Daarna komt het gebruik van de juiste stuurlinten, die comfort en grip bieden waar je het nodig hebt. De SQlab 712R, een lint met zones van verschillende dichtheden, is daar een voorbeeld van. “De handpalm vraagt op elke plek om een andere ondersteuning. Dat proberen we niet op te lossen met meer schuim, maar met structuur en materiaalkeuze”, legt een ontwerper uit. “Je hand is geen platte rechthoek, dus waarom zou je stuur dat wel zijn?”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Voor de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 gingen we in gesprek met SQlab en Ere Research over het belang van het juiste stuurlint. Daarnaast staat het magazine volop in het teken van gravelfietsen, want het najaar is natuurlijk de ideale periode om te gaan gravelen. Je leest onder meer over het WK Gravel in Zuid-Limburg, de nieuwe Specialized Diverge 4 gravelfiets en de trend van steeds bredere gravelbanden. Uiteraard staan er ook enkele fraaie interviews klaar, met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Pascal Eenkhoorn en veel meer!


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.