Greipels materiaalliefde bracht hem terug in de koers: “Bij uvex zijn ze me nooit vergeten”
Materiaalzone Ruim twee jaar geleden beëindigde André Greipel zijn carrière als profwielrenner. Destijds nam hij even afstand van het peloton, maar wist hij zeker dat hij de profsport niet los zou laten. Dat bleek te kloppen, want tegenwoordig fungeert hij als contactpersoon tussen uvex en Intermarché-Wanty. WielerFlits sprak Greipel uitgebreid over zijn nieuwe rol en zijn passie voor wielermateriaal.
We spreken Greipel tijdens wielerbeurs Velofollies, waar hij aanwezig is als ambassadeur van het Duitse brillen- en helmenmerk uvex. Dat hij specifiek voor dat merk is gaan werken, is geen toeval, want gedurende zijn profcarrière reed hij geruime tijd met producten van uvex. “Die helm daar”, opent hij terwijl hij naar de uvex Pro Rise Mips wijst. “In 2009 heb ik geholpen bij de ontwikkeling van de voorganger daarvan, ik was een van de ‘testhoofden’ zeg maar”, legt hij uit.
Al kort na zijn wielerpensioen gaf Greipel in gesprek met WielerFlits te kennen dat hij graag op termijn betrokken zou blijven bij de profsport. “Ik wil heel, heel graag een onderdeel blijven van de wielerwereld, maar ik wil vooral uitvinden wat ik zelf wil. Daar neem ik mijn tijd voor”, vertelde hij. Ook toen werkte hij al samen met uvex, in de hoop hen als sponsor weer terug te krijgen in de WorldTour.
Dat is gelukt, want tegenwoordig levert het Duitse merk brillen en helmen aan Intermarché-Wanty. Daar is Greipel ondertussen intensief bij betrokken, want hij is het contactpersoon tussen de ploeg en zijn coureurs enerzijds en uvex anderzijds.
Maximale performance
Tijdens zijn carrière was de Gorilla dus al bewust bezig met zijn materiaal en dat is tegenwoordig niet anders. “Bij uvex hebben ze altijd onthouden dat ik echt bovenop de kwaliteit van mijn materiaal zat en daarom zijn we nu weer bij elkaar gekomen. Voor mij was dit een perfecte kans omdat ik zo nog wel betrokken kan blijven bij de professionele wielersport.”
En dat is precies hoe hij het graag ziet. “Alles wat er tussen uvex en de ploeg speelt, komt op mijn bordje. Als er iets jeukt hoor ik ervan of als er een bestelling is geplaatst, ga ik er mee aan de slag. Dat is voor mij een hele mooie manier om mijn passie voor dit soort materialen in te kunnen zetten”, stelt Greipel.
De ontwikkeling van nieuwe producten gebeurt nog door techneuten, maar toch is hij ook intensief betrokken bij nieuwe helmen en brillen in een latere fase. Het testen van nieuwe helmen, feedback ontvangen van de profcoureurs en zorgen dat de productontwikkelaars het optimale leveren; allemaal dingen waar Greipel zich mee bezig houdt.
Want, alhoewel bescherming voorop staat, moet het merk ook producten leveren van de hoogst mogelijke kwaliteit op het vlak van performance. “Het is ook aan ons om te zorgen dat wij iedere procent aan verbetering uit ons product halen, om te zorgen dat de coureurs zo snel mogelijk kunnen gaan. Dat is een vereiste op dit niveau.”

Tijdens zijn profcarrière reed Greipel enkele jaren met de helmen en brillen van uvex – foto: Cor Vos
Daarbij helpt ook zijn eigen ervaring als profcoureur. “Ik weet vanuit mijn eigen belevingen wat belangrijk is voor bepaalde producten. Ik heb ook het idee dat de renners het daardoor heel erg waarderen wat ik voor hen doe, omdat ik op bepaalde dingen let.”
Dat neemt niet weg dat hij receptief blijft voor feedback. “Soms komt er weinig feedback vanuit de renners maar dan ben ik toch benieuwd waar nog winst te behalen valt. Ik vraag dan altijd nog wat door: wat vind je hiervan? En werkt dit goed? Het gaat vaak om details, maar dat maakt ons wel een echte performance partner van de ploeg.”
En alhoewel hij ruim 150 overwinningen achter zijn naam heeft staan, wil Greipel niet gezien worden als die succesvolle oud-prof, maar wil hij vooral graag zijn passie kunnen beoefenen. “Ik probeer me altijd te gedragen alsof ik net als alle anderen in een ruimte ben. Tuurlijk, soms kijkt men naar je op vanwege al die overwinningen, maar als we dan aan de praat raken, merken ze altijd dat ik ook gewoon een normale gast ben. Gelukkig maar, want dan durven de jongens van de ploeg ook vrijuit hun feedback te delen”, sluit hij lachend af.
Uvex Sports is onderdeel van de uvex group, wat vier bedrijven omvat die voor verschillende sectoren brillen en (veiligheids)helmen produceren. De missie van het ruim 90-jarige oude bedrijf is simpel: ‘protecting people’. Dat wil het merk dus doen zonder in te boeten op kwaliteit en met oog voor het milieu. Ongeveer 1.100 topsporters maken gebruik van de producten van uvex, waaronder WorldTeam Intermarché-Wanty.

Bij helmen 0 vragen stellen over de verschillende braindamage-systemen en waarom Uvex voor deze kiest. Het ging toch over veiligheid. Ook nul over de aerotesten die ze vast wel gedaan hebben.
Bij Zwift niks over de alternatieven, de matige kwaliteit van de trainingsprogramma's, het nadelen van gamified trainen of de hoge kosten versus andere opties.
Bij de Trek schoenen alleen een verhaal van de opties en prijzen. Niets inhoudelijks over dat carbon of hoe die zitten.
Dikke onzin dat je zegt dat je het niet 1-op-1 overneemt. Van wie krijg je die promopraatjes dan? En wie heeft er besloten dat er geen kritische vraag gesteld mag worden?
Nogmaals, be my guest. Maar het is verre van een review op basis waarvan je de voor-en nadelen op een rij kunt zetten.
Wat betreft de Trek schoenen: onderaan staat duidelijk vermeld dat een uitgebreide review later volgt. Dat dat nog niet is gelukt met de schoenen welgeteld twee dagen in mijn bezit voor de datum van de lancering lijkt me meer dan logisch.
Dus nee, het is geen review op basis van voor- en nadelen, maar letterlijk ieder verhaal wat je aanhaalt is überhaupt geen review.
Uvex vind ik trouwens niet zo'n beste merknaam, ik zou eerder aan één of ander onnodig zalfje voor wat dan ook denken.
Overal hebben ze een product manager of ontwikkelaar die contact heeft met de teams die ze sponsoren. Vaak zelf ook cyclisten die ook weten of iets prettig zit of niet. Of een helm teveel zweet of boven de ogen vocht druppelt etc.
Echt prietpraat. Puur marketing, geef oud prof een label en zgn functie en klaar is pietje puk.
Op zoveel beurzen al die gasten gesproken die voor een bedrijf dan ambassadeur of specialist zijn. Mooiste was een keer Lubberding die er stond voor fietsreizen en workshops zoals hoe beter afdalen. Kwam er een jonge goede prof bij staan die ik in junioren tijd mee nam naar de alpen om hem beter te leren sturen en fietscontrole op oa slecht wegdek in bochten. Zoals sturen met het gewicht onderin je buitentrap per etc.
Enfin, Lubberding maar praten om mij en mijn maat tot zo'n cursus te verleiden.
Komt die prof erbij staan en zegt " Henk, dit is die gast die ook gekoerst heeft en 2 jaar geracet die mij mee naar de Alpen nam om te leren sturen"
Dat gezicht, goud. Nu is Lubberding een aardige en goede kerel,maar niet van maar dit was hilarisch.