GPS-trackers of airbags: hoe maken we de wielersport veiliger na tragische dood Muriel Furrer?
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
woensdag 2 oktober 2024 om 07:30

GPS-trackers of airbags: hoe maken we de wielersport veiliger na tragische dood Muriel Furrer?

Discussie Na het tragische overlijden van Muriel Furrer is de discussie over veiligheid in wielerkoersen weer volop aangezwengeld. Vooral dat de 18-jarige Zwitserse ‘enige tijd’ onopgemerkt langs het parcours heeft gelegen na haar valpartij, leidt tot veel vragen. Zo wordt er nu niet enkel gesproken over het voorkomen van valpartijen, maar ook hoe impact van valpartijen verkleind kan worden. WielerFlits zet enkele mogelijkheden op een rij, om de wielersport veiliger te maken.

Er is nog een hoop onduidelijk over de toedracht van het ongeluk wat Furrer het leven kostte, maar uit eerste onderzoeken door de Zwitserse autoriteiten blijkt dat Furrer na haar val ‘enige tijd’ onopgemerkt langs het parcours heeft gelegen. “Het onderzoek naar de toedracht van het ongeval loopt nog en is dus nog niet afgerond”, stelt de politiezone Zürich vandaag in een verklaring.

Daarmee leidt dit ongeval niet enkel tot vragen of en hoe de valpartij zelf voorkomen had kunnen worden, maar ook of voorkomen had kunnen worden dat het jonge talent pas na enige tijd is opgemerkt. Reden genoeg om te kijken welke technische mogelijkheden er zijn om een herhaling van een dergelijke situatie te voorkomen.

GPS trackers
Alhoewel in alle wedstrijden gebruik wordt gemaakt van transponders, worden er niet altijd GPS trackers gebruikt. Want er is een verschil tussen die twee. Transponders zijn in feite een soort chip die registreren wanneer iemand een specifiek punt passeert (in de praktijk de finishstreep of een specifiek tussenpunt), terwijl van GPS-apparaten constant de locatie te volgen is.

foto: Cor Vos

In grote wedstrijden als de Tour de France, rijden coureurs constant met een GPS-apparaat, gemonteerd onder hun zadel. Maar daar is dus niet in alle gevallen sprake van. Ook voor amateurs die zich met het oog op veiligheid willen laten volgen, zijn er mogelijkheden. Zo kan je met de Knog Scout Bike Alarm een Apple AirTag in je fiets plaatsen of je Find My verbinden met de 4iiii Precision 3+ vermogensmeter.

Uiteraard is er nog de kwestie van fietswissels, waardoor een coureur mogelijk niet meer te volgen zou zijn, als deze op een reservefiets zou stappen waar geen GPS-apparaat op zit. Daartoe zou een GPS-tracker die in de kleding wordt verwerkt uitkomst bieden. Gezien het mogelijk is coureurs met radio’s te laten rijden die in hun kleding worden geplaatst, moet dat ook voor GPS-apparaten mogelijk zijn.

Valdetectie
Veel fietscomputers en sporthorloges zijn tegenwoordig voorzien van zogenaamde valdetectie. Dit is een stukje technologie waardoor deze apparaten doorhebben als de gebruiker ervan is gevallen, doordat ze plotselinge vertragingen of harde impact kunnen herkennen.

Nagenoeg alle profs rijden tegenwoordig met een fietscomputer, die vaak voorzien is van valdetectie – foto: Cor Vos

Deze crashdetectie stuurt vaak een bericht naar een noodcontact, of belt zelfs automatisch 112. In de koers zou deze valdetectie mogelijk een signaal kunnen sturen naar de wedstrijdorganisatie, de ploegleiderswagen van de gebruiker of andere voertuigen in koers. Eén nadeel eraan is dat bij foutieve activatie van de crashdetectie, de gebruiker hem handmatig uit moet zetten. Dat kan mogelijk ook weer van invloed zijn op de veiligheid in het peloton, aangezien het een handeling op de fietscomputer is die coureurs kan afleiden.

Airbags
Het zal er niet voor zorgen dat de gebruiker makkelijker te vinden is, maar een wieler-specifieke airbag zou wel de kans op ernstig letsel kunnen verminderen. Een voormalig productontwikkelaar van kledingmerk Bioracer toonde al eens een ontwerp voor een dergelijke wieler-airbag. Dat apparaat zou in de bretels van een wielerbroek verwerkt kunnen worden en bescherming aan de borst, rug, schouders en heupen van de gebruiker kunnen bieden.

Commissarissen langs het parcours
Een technisch hoogstandje is het niet, maar een oplossing wellicht wel: veiligheidscommissarissen langs het parcours. Waar op knelpunten van wielerparcoursen vaak al verkeersbegeleiders of seingevers staan, zijn er nog tal van punten van wedstrijdparcoursen waar praktisch niemand zicht op heeft.

foto: Cor Vos

Voor wedstrijden met een parcours van A naar B is het praktisch lastig haalbaar, maar op kleinere circuits en lokale omlopen zou het mogelijk kunnen zijn met een regelmatige interval ‘marshals’ te plaatsen die de koers in de gaten houden. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de organisatie beter zicht houdt op wat er zich afspeelt in de wedstrijd én dat ze sneller kunnen reageren op gebeurtenissen in en rondom de koers.

Wat denk jij? Wat kunnen de UCI, wedstrijdorganisaties en wielerploegen doen om de wielersport veiliger te maken? Laat het weten in de reacties, of in ons forum-topic over veiligheid in de wielersport.

RIDE Magazine
14 Reacties
02-10-2024 07:01
Beetje mosterd na de maaltijd dit topic gezien de discussie die al onder een eerder artikel is gevoerd.

En iedere keer weer hetzelfde verhaal naar aanleiding van tragische incidenten. Want dat zijn het: incidenten. Helaas zit het leven vol risico's, daar doe je niets aan. Veel reageerders willen naar een 0 risico samenleving maar dat is een utopie. Je kunt wel alle mogelijke situaties verzinnen en dan met maatregelen komen maar dan nog gaat het je niet lukken tragische ongevallen te voorkomen. Bovendien: zorgen al die maatregelen niet voor onwerkbare situaties? Zowel voor renners als organisaties.

De realiteit is dat je renners niet in motorpakken de weg op kunt sturen, niet ieder obstakel van een stootkussen voorzien kan worden en er niet iedere 10 meter van een parcours een vrijwilliger kan staan. Zo simpel is het gewoon.

En nu er helaas eenmalig een gevallen renster (veel) te laat wordt opgemerkt moet iedere renner altijd een gps tracker hebben? Ik weet niet of mensen die technologie bij de Tour weleens hebben bekeken maar ook dat werk verre van vlekkeloos. GPS heeft bovendien de eigenschap dat het signaal gestoord kan worden door bijvoorbeeld hoge gebouwen, dichte bebossing of tunnels. Dus laten we nou niet doen alsof dat DE oplossing is.
    03-10-2024 08:02
    De maakbare maatschappij/wereld met alleen maar succes, geluk en winst en zonder pech, verlies en pijn, dat is fijn!
01-10-2024 15:39
Dat er iets moet gebeuren is al jarenlang duidelijk.
Het is eigenlijk schandalig en crimineel dat er quasi jaarlijks doden zijn en honderden renners naar het ziekenhuis moeten afgevoerd worden na een valpartij. En de enigste beveiliging dat ze hebben is een helm op de kop. Voor de rest niets van bescherming en in pakjes van enkele mm dik die geen enkele bescherming bieden.

Gps tracker ga ik wel akkoord mee (ik dacht eigenlijk dat dit al zo gebeurde). Ik weet het prijsverschil niet tussen gewone transponder of tracker, maar dit kan toch heus zoveel niet zijn (en deze worden wss toch gehuurd en doorgeven tussen verschillende organisaties).
Ik pleit al veel langer voor meer beschermende kledij. Er zijn tal van bestaande stoffen die veel meer bescherming zouden geven aan schaafwonden en breuken. Met of zonder airbag.
Tevens zou een soort van knie/elleboogbescherming zoals bij skeeleren ook al lang verplicht moeten zijn.
Dat dit allemaal iets minder confort geeft zou eigenlijk van ondergeschikt belang moeten zijn.
De BMX-rijders worden volledig ingepakt (ik besef dat dit andere inspanning is), maar wegwielrenners hebben quasi niets.
    01-10-2024 15:50
    Ga dan maar binnen op een tacx e.d. zitten en dan is er nog gevaar wat uitgesloten moet worden.
    01-10-2024 16:14
    De toppers in de bmx hebben over het algemeen alleen een helm met een nekbescherm aan. Die willen vaak geen beschermspakken aan ivm bewegelijkheid....

    Ik heb op mn fiets een 4iiii vermogensmeter met ingebouwde gps sensor.. dat weegt natuurlijk niets extra en is heel makkelijk in te bouwen.
    01-10-2024 16:14
    Maar je kunt nooit alles veilig maken, maar je gaat mij toch niet zeggen dat een valhelm met ingebouwde airbag, fietskledij die niet openscheurt bij het minste en een gps-tracker zo ingrijpende wijzigingen zijn op de koers
    02-10-2024 10:11
    @Massimo Bataille, je bent zelfs nog overdreven positief want wielerkledij is maar een fractie van een millimeter dik. Maar inderdaad kunnen ze evengoed kijken naar stoffen die scheur- en snijvast zijn en eventueel extra versterkingen inwerken op het lichaam op kritische plaatsen. Kniebescherming is lastiger denk ik omdat je daar met een cyclische beweging zit. En selectiever zijn qua parcours vind ik ook wat een lastige, je zit met de verkeersinfrastructuur en daar kan je lastig dingen gaan aan aanpassen voor een sportwedstrijd. Wedstrijden hebben het al lastig om overal toestemming te krijgen dus veel te eisen heb je niet als organisator denk ik (of je moest DE mastodont van het wielrennen zijn, misschien dat het ASO nog wel iets kan regelen door het belang van de wedstrijd). In elk geval steek ik mijn kinderen wel in een crossclub als ze ooit willen fietsen want mijn hart kan het denk ik niet echt aan om ze ook maar op de weg los te laten om te gaan trainen.

    Langs de andere kant, als de UCI afkomt met een verbod om op je stuur te liggen, of geen supertuck meer toe te laten is het kot ook te klein bij een deel van de de renners of bij de fans. En deze posts hebben we eigenlijk ook gehad naar aanleiding van de val van Vingegaard, dus hopelijk geen derde keer op zo'n korte tijd :-(
    02-10-2024 12:30
    Veiligheid is afhankelijk van vele dingen zoals hieronder al opgelijst.
    Parcours is er idd 1 van en ik besef ook wel dat je niet elke meter veilig kunt maken. Maar op 'gevaarlijke' plaatsen seingevers, stootkussens of wegmeubilair weghalen en geen massasprints in een bocht op smalle wegen lijkt me niet al te moeilijk ( en gebeurt natuurlijk al grotendeels).
    Het gedrag vd renners zelf is ook een aandachtpunt: Ze moeten niet allemaal als een mongool naar voren stormen bij een belangrijk punt en elkaar de pas afsnijden om toch maar plekje hoger te zitten. De verboden posities is hier een uitbreiding op (miss niet de meest nuttige, maar kom)

    Het punt hier gaat over persoonlijke bescherming (in geval je toch valt). Ik ben geen jurist, maar ik vraag me eigenlijk af of dit zelfs 100% wettelijk is. Elke werkgever is verplicht om zijn werknemers in een zo veilig mogelijke omgeving te laten werken en de benodigde PBM (persoonlijk berschermmiddelen) te voorzien. Je kan mij moeilijk wijsmaken dat bij een 'risicoberoep' als wielrennen een valhelm de enige PBM is die mogelijk is.
    Qua kniebescherming denk ik ook wel dat er iets mogelijks is, skeeleren/schaatsen is toch ook wel een beweging waarbij je heel de knie beweegt/plooit. Het is natuurlijk geen 5-6 uur aan 1 stuk, maar als je ziet hoevaak ze schade oplopen aan de knie (kijk nu Van Aert in Vuelta) denk ik wel dat er iets mogelijks moet zijn.
    Je moet ze niet inpakken als een michelin mannetje, maar er moet toch zoveel meer mogelijk zijn dan wat er nu aanwezig is. Elke kleine verbetering kan zware letsels of zelfs levens redden.
    03-10-2024 12:29
    Maar (snel-) schaatsers dragen toch ook maar een filterdun pak en tijdens skeelerwedstrijden is het zelfs een korte tight ?

    Iedereen heeft het overigens nu over de gps als opvolging, maar ik bedacht me vandaag dat het eigenlijk niet echt veel beter gaat zijn dan met transponders met eventueel enkele extra meetpunten op risicovollere plaatsen. Je moet het sowieso opvolgen en je moet in de software die dat doet ook de nodige protocollen steken dat je geen meldingen krijgt voor een plaspauze, mechanisch defect, wegovergangen dus je moet sowieso een vertraging inbouwen. Als je dan met transponders ook gewoon opvolgt dat iedereen gepasseerd is op het moment dat de laatste wagens/motoren doorkomen dan weet je ook of er actie moet genomen worden om de 'vermitste' persoon snel terug te vinden (al plassend, of gevallen, lekke band, ...).
01-10-2024 15:41
In mijn ogen is er veel mogelijk met regels, al zullen kleinere ploegen en jongeren categorieën hier de dupe van zijn. Denk aan het beperken van aerodynamica, het toepassen van regelementen bij slechte weersomstandigheden (niet annuleren maar verplicht bredere banden oid). Ja trackers en airbags zijn leuk en nuttig wellicht maar voorkomt niks. Daarnaast zou een afdaling in een afgesloten circuit altijd beschermd moeten worden zoals ze dat vaker doen bij gevaarlijke afdalingen. Al staat er een hooibaal in de berm, ik zag hier niks.
01-10-2024 15:49
Dan kan je beter helemaal stoppen met koersen.
01-10-2024 16:23
Waarom zit een gps-tracker niet standaard op een wedstrijdfiets eigenlijk? Is dat zo duur? Het is ook nog nuttig bij diefstal.
01-10-2024 17:17
Er gaat nu veel aandacht naar het feit dat Furrer lang alleen in de kant van de weg heeft gelegen. Maar ik denk dat we ons dan laten afleiden van het preventieve gedeelte. En daar is heel veel mogelijk:

1: "veilige" parcoursen. Al besef ik dat 100% veiligheid niet bestaat, ik zie heel vaak afdalingen of aankomsten die intrinsiek gevaarlijk zijn. Door slecht asfalt, hoge snelheden, bochten of verkeersmeubilair, etc. Daar is nog heel veel te winnen. Net als bij het gebruik van bepaalde types afzetting.
2: "veilig" materiaal: Fietsen gaan steeds harder, ook door de steeds betere atleet die erop zit. Maar moeten we met 80 per uur nog altijd bijtrappen? Of willen we toe naar bijvoorbeeld maximale verzetten? Wat met de hookless banden? Stuurbreedtes? Etc. Ook hier is nog veel veiligheid te halen.
3: "veilig" gedrag: natuurlijk gaat wielrennen om winnen, maar de "podium of jodium-gedachte" moet eruit. Gevaarlijk gedrag moet strenger en consequenter worden bestraft. Zodat je weet dat het niet loont om bijvoorbeeld een stoepje mee te pikken, een concurrent uit het wiel te beuken, van je lijn af te wijken en ga zo maar door. En hier mogen ze wat mij betreft meteen ook het wegsmijten van bidons in de natuur aan koppelen. Maar we hebben inmiddels net zoveel incompetente juryleden als gevaarlijk koersende renners. En in deze lijn zou je ook meteen de oortjes-discussie kunnen afronden, aangezien oortjes de meest ophitsende factor zijn in het peloton.
4: "veilige" kleding. Ik pleit niet direct voor airbags, maar mogelijk wel extra bescherming op kritieke plaatsen. Nu is de focus volledig op aero. Ook daar zit verbetering
5: "vindbaarheid van slachtoffers". Hier pleit ik niet voor de oortjes (weg ermee, of enkel de koersradio erop voor verschillen en gevaarlijke situaties onderweg voor iedereen), maar vooral voor goede transponders. Eventueel met crashdetectie erop. Is volgens mij geen rocketscience meer.

Maar bovenal moet de UCI eens echt aan de slag. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd wat er van het hele SafeR is geworden. @Redactie, is daar meer over bekend?
02-10-2024 09:13
GPS trackers stop je niet in kleding, maar op het rugnummer.

Het zou handig zijn als die Garmin crash detectie automatisch weer uitschakelt als de snelheid weer boven de 25km/u uitkomt. Vind ik ook fijn :-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine