Geheim wapen voor de Ronde? Mathieu van der Poel test nieuw materiaal
Materiaalzone De voorjaarsklassiekers behoren voor wielerploegen en wielrenners tot de belangrijkste wedstrijden van het jaar. Reden om alles uit de kast te trekken om er zo goed mogelijk te presteren. Shimano lijkt Mathieu van der Poel dit jaar een handje te helpen met een nieuwe wielset, waar hij tijdens de E3 Saxo Classic voor het eerst mee reed.
Mathieu van der Poel en zijn ploeggenoten van Alpecin-Deceuninck koersen steevast met wielen van Shimano. Daarbij kiezen ze voor de hoogwaardige Dura-Ace wielen, waarvan Van der Poel nu vermoedelijk een nieuwe variant aan het testen is. Dat valt op te maken uit beelden van de E3 Saxo Classic.
Het ‘gebrek’ aan spaaknippels bij de velg valt gelijk op – foto: Cor Vos
Daarop is namelijk te zien dat Van der Poel gebruik maakte van een set wielen zonder logo’s en bestickering erop, maar met één ander opvallend detail: spaaknippels in de naaf in plaats van de velg. Dat is vrij ongebruikelijk ontwerp, maar wel een ontwerp wat de Japanse onderdelenproducent al eerder gebruikte, tot iets minder dan twintig jaar geleden. Destijds waren de nippels geïntegreerd aan de binnenzijde van de velg. Dat had als nadeel dat het minder onderhoudsvriendelijk was, omdat de nippels moeilijk te bereiken waren.
Spaaknippels zijn een klein onderdeeltje wat de spaken van een wiel verbindt met – in het merendeel van de gevallen – de velg. Meestal hebben spaken een stomp uiteinde met een grotere diameter dan de spaak zelf, waardoor deze in een kleine opening in de naaf geplaatst kan worden zonder dat de spaak er in zijn geheel doorheen schiet. Met een nippel wordt de spaak dan bevestigd aan de velg.
Bij de nieuwe wielen die MVDP test, is dat dus omgedraaid en wordt de spaak met een nippel aan de naaf bevstigd. Dat type ontwerp zou twee voordelen met zich meebrengen. Ten eerste zou het zorgen voor lager rotatiegewicht en daardoor versnellen en optrekken makkelijker maken. Doordat het gewicht van de nippels niet meer aan de buitenzijde van het wiel zit, maar meer gecentreerd is rond de naaf, wordt het makkelijker om momentum te creëeren.

Bij de bevestiging van de spaken aan de naaf, valt een kleine verdikking op, wat de spaaknippels lijken te zijn – foto: Cor Vos
Daarnaast levert het mogelijk wat aerodynamische winst op. Nu moeten de nippels nog altijd door de wind snijden rond de naaf, maar doordat ze daar relatief gezien minder snel bewegen dan aan de buitenzijde van het wiel, zou dat mogelijk wat aerodynamische winst opleveren – al zal dat erg klein zijn. Door de nippels niet in de velg, maar op de naaf te plaatsen, blijven ze tegelijkertijd goed bereikbaar, wat onderhoud plegen makkelijker maakt.
Het is niet de eerste noviteit waar we Van der Poel dit jaar mee zien koersen, want hij maakt ook al gebruik van wat een nieuwe Wahoo fietscomputer lijkt te zijn.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.