Flinke kritiek op nieuwe minimale stuurbreedte: “Voortdurend onvermogen van de UCI”
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
donderdag 19 juni 2025 om 07:33

Flinke kritiek op nieuwe minimale stuurbreedte: “Voortdurend onvermogen van de UCI”

Materiaalzone Vorige week kwam de UCI geheel onverwacht met nieuwe regelgeving over stuurbreedte in het wielerpeloton. Sturen moeten vanaf 1 januari 2026 een minimale breedte moeten hebben, een keuze die op de nodige weerstand kon rekenen. Ook onder bikefitters is er de nodige kritiek op de regelgeving die vooral voor vrouwen problemen op kan leveren.

Met nieuwe regels gaat de UCI de vormgeving van onder meer (tijdrit)helmen, wielen en voor- en achtervorken van fietsen verder aan banden leggen. Dat was echter niet de meest opvallende regelwijziging die de internationale wielerunie aankondigde, want dat ging over een minimale stuurbreedte die komend wielerseizoen zijn intrede maakt.

Vanaf 1 januari 2026 moeten een stuur namelijk minimaal 400 millimeter breed zijn (gemeten vanaf de twee buitenste punten), terwijl de minimale interne breedte (gemeten van remgreep naar remgreep) voortaan 320 millimeter is. Die keuze zou zijn ingegeven door advies van SafeR, een organisatie die wielerwedstrijden veiliger wil maken.

Die beslissing deed een hoop stof opwaaien, want waar voor veel mannelijke coureurs die afmetingen geen groot probleem zullen vormen, ligt dat in het vrouwenpeloton heel anders. Door andere anatomie zal het betekenen dat veel vrouwen een breder stuur moeten gaan gebruiken. Vrouwen hebben in de regel namelijk smallere schouders dan mannen en overwegend wordt de stuurbreedte op de schouderbreedte afgesteld.

Vanuit het vrouwenpeloton liet onder meer Niamh Fisher-Black zich al ontevreden uit over de nieuwe regels, met een foto waarop te zien is dat haar schouders nipts 30 centimeter breed zijn. Ook Chloe Hosking uitte haar kritiek in een post op LinkedIn. “Het weerspiegelt een voortdurend onvermogen om de behoeften van vrouwen in het professionele wielrennen op adequate wijze in aanmerking te nemen”, schreef de voormalig profwielrenster. Ondertussen is er zelfs een petitie tegen de nieuwe regelgeving.

Beperkte mogelijkheden
Anno Pieterse, die een eigen bikefitstudio in Amsterdam bestiert, snapt die kritiek volledig. Zijn eerste reactie op de nieuwe regels? “Belachelijk. Ik snap wel dat ze er iets aan moeten doen, zeker aan die uitzonderlijk smalle stuurtjes, maar er zijn veel kleine dames die hier last van gaan krijgen”, vertelt hij in gesprek met WielerFlits.

Dat heeft alles te maken met de schouderbreedte van vrouwen. Een optimale stuurbreedte is vrijwel gelijk aan de schouderbreedte van de gebruiker, wat voor rensters met smalle schouders lastig gaat worden. “Ik zie wel eens schouderbreedtes van 33 of 32 centimeter voorbij komen, zou moeten voortaan ook met 40 centimeter brede sturen gaan rijden. Dat gaat helemaal nergens over. Ja, je kan de shifters wat naar binnen zetten, maar het beperkt heel erg je verstelmogelijkheden.”

Pieterse snapt dat de UCI smalle sturen aan banden wil leggen, maar vindt dit een brug te ver. “Als je kijkt naar de biomechanica van het sturen, kan dit op papier voordelen hebben: je hefboom wordt groter dus je stuurt wat zekerder. Maar hier gaan ze gewoon te ver mee. Ik snap dat je de extremen zoals stuurtjes van 28 centimeter breed wil aanpakken, want dat stuurt voor geen meter. Maar dit schiet zijn doel wel voorbij.”

Beeld ter illustratie – foto: Cor Vos

Toch zijn er niet alleen maar critici, maar toont een enkeling ook begrip. Peter Kraaijvanger doet namens Specialized Nederland bikefits voor tal van atleten die door het Amerikaanse fietsenmerk worden gesponsord, waaronder rensters van VolkerWessels en SDWorx-ProTime. Hij vraagt zich af of het probleem zo groot is als door sommigen wordt geschetst.

Kijkt hij naar de rensters van SDWorx-ProTime, dan zullen die allemaal hun huidige cockpit kunnen behouden. “Doordat bijna alle stuurbeugels tegenwoordig wat naar buiten uiteenlopen, zijn ze bovenop vaak al wat smaller dan de 40 millimeter. Kijk naar de Rapide cockpits waar rensters van SDWorx-ProTime op koersen. Die zijn 40 centimeter breed aan de onderkant, maar bovenop de remgrepen 38 centimeter als je meet van het midden van de remgrepen. Dan kom je aan de binnenzijde wel ui op 32 millimeter en kan je de remgrepen zelfs nog wat naar binnenzetten”, legt hij uit.

“Als je kijkt naar traditionele sturen (met rechte beugels, red.), dan gaat het problemen opleveren, maar met moderne sturen zal dat door flare aan de onderkant al minder voorkomen. Het is ook wel goed dat er een bepaalde controle op zit, want bij de profs is het misschien geen probleem, maar er zijn zat clubcoureurs met veel te smalle stuurtjes die daardoor geen bocht meer normaal kunnen rijden”, gaat Kraaijvanger verder.

Ongemak
Tegelijkertijd erkent hij ook dat dit voor de kleinere rensters wel degelijk wat pijntjes op kan leveren. “Het is meer een kwestie van comfort dan veiligheid of prestatie. Het kan wat drukklachten en tintelingen op de handen veroorzaken en wat drukklachten op de schouders”, legt hij uit.

Ook Niamh Fisher-Black uitte haar kritiek op de nieuwe regels – foto: Cor Vos

Dat onderschrijft Pieterse. “Het gaat geen gevaar opleveren, maar er is eerder kans op wat ongemak”, stelt hij. Ook zijn ze het erover eens dat goed-getrainde profs zich waarschijnlijk relatief makkelijk aan kunnen passen aan een nieuwe houding. “Bij profs zie je vaak een groter adapterend vermogen. Ze kunnen zich dus ook wel aanpassen aan een nieuwe houding, al zal dat echt even wennen zijn”, stelt Pieterse.

Toch zien beide heren brood in een systeem waarbij er niet één minimale stuurbreedte is, maar waar die wordt bepaald door de botstructuur van de gebruiker. “Introduceer een uitzondering zoals er geldt voor tijdritsturen. Boven een bepaalde lengte mogen coureurs langere extensies gebruiken, laat ze zoiets ook voor een smalle botstructuur doen”, stelt Kraaijvanger.

Pieterse denkt dat een dergelijke uitzondering niet alleen klachten kan voorkomen, maar ook praktisch uitvoerbaar is. “Een wielrenner heeft een bloedpaspoort, waarom kan je niet ook aan het begin van het seizoen hun schouderbreedte opmeten en daar een stuurbreedte aan koppelen. Sokhoogte is ook zoiets wat afhankelijk van de lengte van je kuit is, dan kunnen ze hier ook gewoon makkelijk een meting op loslaten.”

RIDE Magazine
18 Reacties
19-06-2025 11:21
Van een andere website:

"Volgens de UCI zijn de regels in overleg met industriegiganten opgesteld, maar volgens de anonieme bron is dat niets waard. 'Ze hebben alles wat de industrie gezegd heeft, genegeerd. Letterlijk alles.' "

Een anonieme bron, maar toch, het klinkt als broddelwerk.
19-06-2025 16:38
Laat ze parcoursen veilig maken en geen haakse bochten 100 mtr voor de meet en meer van dat soort idioterie.
19-06-2025 08:43
Ik lees vooral over oudere mannen die denken dat je niet meer kan sturen bij een ‘smal’ stuur. Ik rijd nu zelf ruim 10 jaar wedstrijden op elite niveau en de meeste gevaren (naast idiote parcoursen en verkeer in koers) heb ik gezien door mensen zonder skills, vaak met relatief brede sturen die bij voorkeur met een schijfremfiets lekker remmen in de bocht zelf ipv voor de bocht over een slecht gekozen lijn. Ik heb zelf alle stuurmaten gereden en getest tussen 42 en 32cm. Het optimum voor comfort, ergonomie en juist verbeterde bike handeling is voor mij 365mm in de drops 345mm CC en ik ben een man van 175cm. Met de 10 graden regel voor de hoek van de shifter van de UCI kom je uit op een binnen binnen shiftermaat van 25cm… Het verhaal van Peter klopt trouwens niet. Mijn vriendin rijdt voor een Specialized te am en heeft 2 verschillende Specialized cockpits staan die voldoen aan de 40cm. Om aan de 32 cm tussen de shifter regel te komen moet je deze naar buiten draaien. Naast dat het blessures oplevert geeft het een serieuze handicap op het gebied van bochten en dalen en comprimeert het de veiligheid juist.
    19-06-2025 08:57
    Voor je idee, hele teams als Trek en UAE rijden met een setup door de flaire in het stuur die in 2026 zwaar illegaal zou zijn terwijl Visma rijders met de kaarsrechte Cervelo 40cm sturen evenals Specialized rijders als Remco Evenepoel wel legaal kunnen uitkomen. Dan mag de UCI op basis van deze gegevens komen met een verband tussen het materiaal van deze teams en veiligheid. Volgens mij is sturen niet de hobby van de aerokogel en lagen ze bij Visma juist zo vaak op de grond het afgelopen jaar dat ze er onderzoeken naar moesten doen.
    19-06-2025 11:27
    @paceline de grootste brokkenpiloot in het peleton rijdt overigens bij UAE.
    19-06-2025 14:13
    Klopt maar Vine (ik neem aan dat je hem bedoelt?) zijn rijgedrag heeft dan weer weinig tot niks te maken met materiaal. Die crahste zichzelf ook in de bollentrui uit de vuelta met een compleet andere setup bij een ander team.
19-06-2025 10:59
Het enige wat ik kan bedenken waarom die smalle stuurtjes niet wenselijk zijn is omdat er dan veel meer renners/rensters naast elkaar kunnen fietsen op een stuk weg.
Een stuurfout is natuurlijk gevaarlijker als je daarmee veel andere renners moet laten uitwijken.

Maar een grotere stuurbreedte zorgt voor minder plek op de weg en dus misschien meer dringen.
19-06-2025 08:56
Het is een voornemen om de regels te gaan veranderen, het staat nog niet zo in de regels. Het is zoals het indienen van een wetsvoorstel, mensen kunnen er nog wat van vinden tot het werkelijk tot uitvoering komt. Dus het is toch prima dat ze publiceren, de reacties afwachten, en daarna enkele noodzakelijke aanpassingen doen? Bijvoorbeeld de maten mbt het stuur voor vrouwen met 20mm inkorten.

Wat een hoop heisa en overtrokken reacties. Alsof de wetgever in een keer het perfecte voorstel neerlegt. Alsof wij ons werk allemaal in een keer perfect doen. Echt de reflex om alles maar in een keer af te fikken.
    19-06-2025 09:02
    De heisa ontstaat omdat de UCI een stapel met achterstallig werk op het bureau heeft liggen als het gaat om veiligheid te waarborgen. Aan de zinvolle maar arbeidsintensieve taken doen ze helemaal niks. Vervolgens komen ze wel met dit ongefundeerde voorstel. Als je een wetsvoorstel indient wat contraproductief werkt tov van je beoogde doel zonder een wetenschappelijke onderbouwing dan kan je ook een bak kritiek verwachten. Het verschil is alleen dat het wetsvoorstel dan niet doorgaat en deze politicus voor lul staat en weinig meer gedaan krijgt. De UCI kachelt vaak blindelings door.
    19-06-2025 10:17
    Waar baseer je op dat het contraproductief werkt? Waarom is het ongefundeerd, omdat de vrouwen nu input leveren dat het voorstel een verbetering behoeft? Aan wetsvoorstellen wordt onnoemelijk veel gesleuteld voordat ze worden vastgesteld. Het is echt onzin dat politici dan voor lul staan, dan zouden er geen politici meer over zijn. Dit is echt alleen maar beeldvorming.

    En alsof de UCI ongelimiteerd mensen en middelen heeft om elk dossier op te pakken, het is geen overheidsinstelling. Ze hebben hele rits aan disciplines te beheersen en controleren, ze faciliteren en ondersteunen een onnoemelijke hoeveelheid evenementen, gewoon de dagelijkse gang van zaken. Ja ze lopen achter de feiten aan, maar dit is echt typisch roepen vanaf de zijlijn. Beste stuurlui staan aan wal.

    Wees blij dat ze dit nu zo communiceren en dat ze zodoende ruimte bieden voor de discussie en verbeteringen.
    19-06-2025 10:42
    Als ze aan de voorkant iets meer hadden gedaan in overleg dan nu het geval, namelijk nul. Dan krijg je dit soort belachelijke voorstellen niet.
    Een dergelijk voorstel voor maat zonder dit te specificeren voor mannen en vrouwen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat duid ook direct op het feit dat niemand hier werkelijk ook meer een beetje over heeft nagedacht.
    19-06-2025 12:06
    Het voorstel is helemaal niet belachelijk, het is niet dat binnenkant shifter tot shifter een breedte van 40cm vereist is. Je kan zo smal gaan tot 32 cm op je shifters, dat is echt al behoorlijk smal en levert vooral een aantal hele kleine rensters een beperking op. Tuurlijk het zal niet ideaal zijn, maar dat is geen enkele regel. Zo zullen de regels omtrent frames nu ook beperkingen opleggen aan een bepaalde lichaamsbouw. Wat ze willen voorkomen is dat men massaal instabielere kleinere stuurtjes monteert, dat los je nu toch (grotendeels) op? En moet je de regels aanpassen aan de rensters of moeten de rensters zich aanpassen aan de regels? Zelfs met deze regels zijn de stuurposities nog veel smaller dan pak hem beet 5 jaar terug.

    En nogmaals, prima dat ze nu nog kunnen consulteren, passen ze straks de regels aan dat bij vrouwen de regel nog 20mm wordt aangepast, iedereen blij. Ik snap de heisa echt niet. Of gaan we straks zeiken dat de nieuwe versnellingsmaatregel discriminerend zijn tov mannen omdat die meer kracht en power hebben tov vrouwen en daardoor onevenredig hard worden geraakt?
    19-06-2025 14:10
    @Ricco er is geen onderzoekt dat uitwijst dat sturen onder de 40cm gevaar én valpartijen veroorzaken en pak aub zelf een meetlint. 32cm binnen binnen tussen je shifters klinkt smal maar in de praktijk wil het zeggen dat je shifters zelfs licht naar buiten wijzen op een 40cm stuur. 40 cm wordt eigenlijk alleen nog gereden door renners van circa 185cm plus en fietstoeristen waarbij dit toevallig stock op een aangeschafte fiets kwam.
    21-06-2025 12:44
    Jullie hebben geen idee met wie of wat ze overlegd hebben, dat nemen jullie maar een beetje aan vanuit de overtuiging dat dit slecht is. Het initiatief op deze regels komt vanuit SafeR, dus tja... heb verder nog geen fabrikant gehoord die hier negatief over is behalve wat ainstagram aero geeks met smalle stuurtje en Fisher Black. Volgens mij heeft de industrie er namelijk helemaal niet zoveel problemen mee als jullie. Maargoed, ik hoor of lees graag wat artikelen die het tegendeel bewijzen.
19-06-2025 17:59
Ben ook wel benieuwd hoe dit voor de kleine Colombiaanse klimgeiten uitpakt. Dat zijn toch ook geen brede kerels.
19-06-2025 08:13
Gisteravond is bekend geworden dat de UCI gaat experimenteren met een maximaal verzet vanaf augustus 2025, ben benieuwd hoe dat gaat. Het rekent hierin met Shimano-verzetten, wat nogal gek is.
19-06-2025 16:37
Echt geweldig dit van de UCI, beleid van het tekenboek.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.