Fietshelm verlaagt risico op dodelijk of ernstig hoofdletsel met ruim 60%
Ter Illustratie - foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 7 december 2025 om 13:30

Fietshelm verlaagt risico op dodelijk of ernstig hoofdletsel met ruim 60%

Materiaalzone De belangrijkste vraag die terugkomt in de discussie over de fietshelm: hoe effectief is het dragen van een helm nu eigenlijk in het verkeer? Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt naar voren dat het risico op dodelijk hoofdletsel bij het dragen van een fietshelm serieus afneemt.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid – dat zich baseert op wetenschappelijke literatuur – vermindert een fietshelm dodelijk hoofdletsel met 71 procent en ernstig hoofdletsel met 60 procent. Met deze percentages is in eerdere SWOV-rapporten geschat wat de slachtofferreductie zou zijn wanneer alle fietsers een helm zouden dragen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de fietshelm effectiever is als er geen motorvoertuig betrokken is bij het ongeval. De fietshelm is het meest effectief bij valpartijen en ongevallen met lagere snelheden.

Effectieve maatregel 
Als alle fietsers een helm zouden dragen, dan zouden er tussen de 100 en 110 fietsdoden en 1700 tot 1900 ernstige gewonden bespaard kunnen worden. Dit is volgens de SWOV een ‘optimistische schatting’ op basis van een prognose van de verkeersveiligheid in 2030 en de effecten van mogelijke maatregelen.

De stichting plaatst namelijk ook twee kanttekeningen. Van de ernstige verkeersslachtoffers onder fietsers, loopt ruim 10% ook nog ander letsel op dat niet door een helm voorkomen had kunnen worden. In de praktijk zal het aantal te besparen fietsslachtoffers dus iets lager liggen. “Desalniettemin is de fietshelm nog steeds een effectieve maat­regel om ernstig hoofdletsel en daarmee ook dodelijke verkeersslachtoffers te voorkomen”, concludeert de SWOV.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.