Factor onthult vernieuwde Ostro VAM
Materiaalzone Factor heeft een nieuwe versie van de OSTRO VAM gepresenteerd. Het allround model van de Britse fietsfabrikant is doorontwikkeld met het oog op verbeterde aerodynamica zonder andere rijkwaliteiten uit het oog te verliezen, zo valt te lezen in een persbericht van het merk.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe frame is dus vooral gekeken naar de aerodynamische proporties, te beginnen met de voorvork en balhoofdbuis. Tal van iteraties werden vergeleken met zijn voorganger, getest in de wind-tunnel en later ook ‘in het echt’. Dat leidde tot een frame met wijzigingen aan de vorken, balhoofdbuis, de bovenbuis en de zadelpen, met een besparing van 7 watt als resultaat.Opvallend is ook dat Factor nieuwe bidonhouders ontwikkelde, speciaal voor de OSTRO VAM, die het gat wat vaak tussen een bidonhouder en een frame ontstaat moeten beperken en zo ook weer voor aerodynamische winst moeten zorgen. Deze zouden volgens Factor zelfs geoptimaliseerd zijn om de wind zo efficiënt mogelijk langs het frame te geleiden als er geen bidon inzit, nadat de coureur in kwestie de bidon heeft weggegooid voor de finale van een koers. Over marginal gains gesproken.
Gelijktijdig is er een nieuw paar wielen ontwikkeld door Black Inc: de 48/58 wielset. Wanneer die gecombineerd wordt met het frame, zou dat een gewichtsbesparing van maar liefst 267,8 gram opleveren (bij maat 54). De nieuwe Factor OSTRO VAM is beschikbaar vanaf €5,799,- voor de frameset.
Daarnaast: de prijs van zo'n fiets zit niet alleen in materiaal- en bouwkosten. De bekende merken stoppen veel geld in R&D, marketing, etc etc, wat ook allemaal terugkomt in de prijs. De Chinese frames zijn vaak (slecht) gejat, waardoor je al die kosten niet hebt. En dan ben ik nog geeneens over de carbon layup begonnen.
Overigens zijn de fietsen van Cube, Canyon of Van Rysel vaak wel op hetzelfde niveau als de duurdere (veelal Amerikaanse en Italiaanse) merken. En zo lang de gek het ervoor over heeft, blijven ook die verkopen. ;)
Er zijn Chinese fabrikanten die frames bouwen en beter voor $ 650 tot $1800 topkwaliteit.
Niet alleen minder luchtbellen en deken waar de bonding (lijm), ontbreekt maar ook veel betere brackets. Voldoende dikte om lagers in te persen en vooral veel beter uitgelijnd. Enkele jaren terug haalde alleen Specialized een redelijke norm en Time en Look waren nog beter.
Dengfu $650 zat op het niveau boven Specialized. Alleen stuurde die frames voorheen niet en keihard wat ondertussen geen issue meer is. Nu zijn er merken als Winspace en Yeleo die ook de Speclized kwaliteit leveren,,frame $1200 / 1600.
Cannondale tot 2 jaar terug een ramp. Bracket radiaal en axiaal totaal uit lijn en ook nog eens soms de wand zo dun dat een goed passend lager zetten risico op breuk gaat opleveren.
En nog een probleem wat veelmA merken hadden. Het lagergst niet rond. Ovaal of een soort octaaf, soort stervorm met 8 hoeken. De video's van oa Hambini, Peak Torque tonen dat aan. Dit zijn ingenieurs die de gereedschappen en machines hebben om dat te tonen.
Nav Hambini video's heeft Cannondale haar productie aangepast en scoren nu veel beter. Veel fabrikanten sturen producten op om te laten beoordelen met risico afgemaakt te worden. Zegt genoeg.
En heel veel WT en ProConti teams en renners gebruiken zijn brackets of laten al eens frames nakijken bij hem. Komt alleen niet allemaal op video ivm imago schade sponsor etc.
Maar de goede tweewieler zaken met echte mechaniekers weten dit ook allemaal. Er wordt alleen niet hardop over gesproken want killing voor hun Business.
Ik zeg alleen dat ze vaak (slecht) gejat zijn; er zijn immers veel namaakframes te koop op sites als Aliexpress. Er komen ook prima frames vandaan, mijn crosser heb ik ook via Ali en dat is echt een meer dan prima frame. Daarnaast zijn er simpelweg ook veel matige/slechte frames te koop, Trace Velo is een mooi youtube account om te volgen over alles vanuit China qua fietsen. Veel goed, maar ook veel niet zo goed.
En ja, sommige A-merken zijn ook niet zo goed. Heb ook niet anders beweert. Die Cervelo's zijn qua toleranties ook een ramp, schijnen grotere toleranties te gebruiken dan alle andere merken waardoor uitlijningen etc vaak niet perfect zijn.
@Har77
Natuurlijk is het R&D verhaal deels marketing. Maar het ontwikkelen van een nieuw frame kost simpelweg wel een pak meer geld dan het design jatten.
Natuurlijk is er bagger op de markt maar en dat is mijn punt ook andersom. Ik heb kennissen die fietsen zaken hebben. Moeten ook wel eens een Cervelo doorzagen tbv garantie. Carbon over het algemeen goed opgebouwd en gebakken maar scheuren evengoed af en toe laat staan inderdaad hoe scheel ze zijn.
Feitenlijk is mijn punt dat R&D geld kost maar lang niet zoveel zoals velen beweren. De goede onbekende merken waarover ik spreek en er zijn er meer doen vaak hetzelfde R&D en gebruiken veel "gebruikers" in de testfase. Ze gebruiken oa de feedback van de markt om te verbeteren.
Verder neem Specialized, de Bang en Olufsen, BOSE van de tweewielers. Goed spul en schreeuwend duur omdat ze alles zelf willen ontwikkelen van schoenen,,banden, etc. tot fietsen. Daarnaast sponsoring 3 ploegen en giga veel marketing acties. Het gaat om branding en dat kost veel geld op die wijze. Daarnaast hebben ze enorm veel overhead en dat moet allemaal betaald worden.
En andere A merken zetten zich graag naast of boven oa specialized. Factor deed dat in korte tijd.
De open mould fabrikanten hebben al dien kosten niet en langzaam verschuift de markt naar dergelijke leveranciers omdat ze steeds betere reviews scoren op internet. Ze gebruiken internet als promo en bekende influencers wat enorm veel goedkoper is.
Daarnaast is de tweewieler markt veel marketing bullshit. Nieuw franpme en bij een uur 42 per uur 6% winst. Terwijl mee aerodynamica veelal niet klopt.
Het is echt niet zo dat een Top Specialized. Trek etc met Dura Ace 4 of 5 keer beter is dan een goed frame met een 105 groep. Het is puur segmenteren om een waan te laten bestaan dat fietsen boven de 6000 bijvoorbeeld zoveel beter zijn en boven de 9000 en 12000 ook weer.
De merken spelen dat spel goed met de prof teams en de markt trapt erin. De productie van een goedgemaakt frame met 600 of 1000 tons kwaliteit carbon verschilt in productie door de bank hooguit 50%.tiv van een frame dat verkocht wordt voor 650 los of 425 bij grote aantallen. Kostprijs ca 350, daarop 50% is 525 laat het 800.zijn maar de vragen 5000, 6000. Dat zegt alles en met de groepen hetzelfde liedje en daar nog meer productie variabelen en op zich geringe aantallen bij bijv DuraAce tov 105. 105 hedentendage is echter gewoon erg goed maar het is wat de branding en imago in het hoofd doet waarom een liefhebber voor Ultegra kiest. Kassa.
Bij frames ijn er minder variabelen. In één mal worden meer frames gemaakt. De verhalen met UD carbon grove of fijnere weving en treksterkte, tons. De duurdere modellen voor alle merken zijn winstpakkers per stuk terwijl ander modellen vanuit aantallen winst moeten bijdragen.
Je ziet ook dat bij inkoop de goedkopere modellen tot een bepaald bruto verkoop bedrag een grotere marge voor de retailer leveren dan de 11.000, 15.000 fiets terwijl voor de fabrikant juist wel de marge meestal en stuk groter is.
De modellen onderin ook MTB's van 2000/3000 vaak 45% marge. Bij veel fietsen van 10.000 / 15.000 is dat echt niet plots 25%.
Kortom, velen sparen zich krom om een A merk fiets aan te schaffen, net als auto's weet elke renner en cyclo, toer rijder dat status bepalend is en dat is juist de verdienste van de marketing, vnl gebakken lucht.
Fietste tijd terug met Erik Breukink een rondje, hij op een mooie aluminium DUELL (vaak prachtig spuitwerk) , gesponsord uiteraard maar hij was er oprecht blij mee. Andere oud prof een Ridley NOAH gewoon bij Max van Heeswijk gekocht met veel korting natuurlijk. Prima karretje. Ander oud prof hier rijd nog altijd op zijn oude rabo Giant en rijd nog altijd verrekte hard.
Zelf een overjarige Merida Reacto Ultegra, mechanisch. Wel perfect lopend houden van derailleurs, goed onderhoud ketting en kransjes blijven zeer lang goed. Heel goed afgesteld en dan loopt de aandrijflijn perfect. Bracket mooi recht gelijnd en gecentreerd en NTI lagers erin. Veel gasten met fietsen van 7000 / 15.000 begrijpen niet hoe licht de trappers blijven spinnen als je er een slinger aangeeft. Wielen idem, topkwaliteit voor max 1200
Heb nu een Yeleo frame op de kop getikt voor € 1000,00 echt top.
Ofwel waar iemand 13000 uitgeeft heb ik twee erg goede fietsen met exact gelijke stack en reach etc voor 7000,00 met Ultegra overjarige groepen opgekocht.
Daar heb je zeker een punt. Diegene die ik ken en 10.000 + uitgeven maakt dat niet uit.
Maar ken er vele die sparen voor "topframe" met bijv Ultegra of Sram Force. Een 7500/8500 euro en echt die zijn er die zeggen. Dit doe ik maar 1 keer en het is hobby etc.
Ja ook natuurlijk in de 4000/7500!range. Velen gaan ver om op een kek karretje voor de dag komen.
Yep, mand. Ofwel tis veel marketing bull en onnodig duur gemaakt ; )