Eerste Nederlandse Canyon Experience Partner geopend in Amsterdam
Materiaalzone In Amsterdam hebben Canyon en Concourse samen de eerste Canyon Experience Partner in Nederland geopend. Naast Canyon’s eigen Factory Service in Eindhoven is het pas de tweede fysieke locatie van Canyon in Nederland.
Eerder wist WielerFlits al te melden dat bike service-specialist Concourse dit voorjaar in Amsterdam een nieuwe locatie zou openen samen met Canyon, waarmee ze ook de eerste Nederlandse Canyon Experience Partner zijn en zodoende de eerste ‘externe’ locatie waar je Canyon-fiets kan vinden in Nederland.De winkel aan de Karperstraat in Amsterdam Oud-Zuid werd geopend door mede-oprichter, en voormalig continental-coureur, Matthew Overste. “Drie jaar geleden begonnen we Concourse met een flinke dosis Amsterdamse branie en met diezelfde houding benaderde we ook Canyon toen we eigenlijk nog niks hadden. De samenwerking met Canyon en dit nieuwe distributiemodel past perfect bij onze visie” stelt hij daarover.
Het is bij de nieuwe locatie niet enkel mogelijk om onderhoud aan fietsen te laten doen, je kan er ook terecht voor persoonlijk maatadvies over Canyon-fietsen en testritten op populaire modellen als de Aeroad, Endurace, Grail en meer. Daarnaast can je je fiets geheel rijklaar ophalen bij Concurse. Dat is een trendbreuk met Canyon’s businessmodel, wat tot voor kort enkel en alleen aan online verkoop deed.

Na de opening was er een social ride – foto: Canyon
Met die methodiek breekt Canyon nu door verschillende fysieke hubs op te zetten. Dat is onder meer vanwege eigen onderzoek, waaruit blijkt dat dit essentieel zou zijn voor veel consumenten. “65% wil een fiets kunnen testen voor aankoop, 60% wil advies van een expert, en 53% geeft de voorkeur aan service via een lokale dealer”, stelt het Duitse merk.
Tegen het einde van 2025 zouden er in totaal 15 Canyon Experience Partners actief zijn in onder meer Duitsland, België, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Via fd.nl:
Van de vier boekjaren werd er in eentje winst gemaakt, in 2022. De jaren erna verloor Canyon respectievelijk €14 mln en €38 mln. Die slechte prestaties wijt GBL aan stevige prijsdruk, doordat veel fabrikanten hun overproductie met korting moeten verkopen. Daarbij had Canyon een probleem met zijn elektrische mountainbikes, die zelfs uit de handel moesten worden genomen.
Het meest illustratief voor de slechte resultaten is de waardering die GBL jaarlijks plakt op hun niet-genoteerde belang in Canyon. Dat staat nu voor €261 mln in de boeken, wat het gehele fietsbedrijf uit Koblenz op net iets meer dan €500 mln waardeert. Daarmee is dus €280 mln verdampt in vierenhalf jaar. Canyon is plankgas het dal ingedoken, maar iedere wielerliefhebber weet dat de race niet in de afdaling wordt gewonnen.