Eerste indruk: De Giant Anthem is een moderne, veelzijdige XC-mountainbike
Materiaalzone Stel je voor: je ontwikkelt een nieuwe fiets en nog vóór de officiële lancering wordt er een wereldtitel mee gewonnen. En niet zomaar één: het WK cross-country mountainbike. Dat overkwam Giant met de nieuwe Anthem, waarop Alan Hatherly wereldkampioen werd. Een beter visitekaartje kun je nauwelijks wensen. WielerFlits was onder de gelukkigen om de nieuwste mountainbiken van Giant al te testen, in hun thuisland Taiwan.
Hoewel de gravelbike in Nederland aan terrein wint, blijft de mountainbike het ultieme wapen voor wie snelheid zoekt op singletrack. Met zijn vering, brede stuur en specifieke geometrie is de Anthem gemaakt om te vliegen over smalle bospaadjes. Niet enkel voor het vlakke Nederland, maar voor pure snelheid op technische trails. Giant noemt dat zelf: Full-gas Fast. Of je nu in de wereldbeker rijdt of je lokale route afvinkt, de Anthem moet je bondgenoot zijn om alles eruit te halen. Daarom moest de nieuwe Anthem meer aankunnen zonder snelheid of stijfheid te verliezen.
Alan Hatherly won het WK MTB op de nieuwe Giant Anthem – foto: Giant
Eerst kwam er een aluminium prototype, dat wereldkampioen Alan Hatherly maandenlang testte. “Ik reed toen pas een maand op de oude Anthem (na een transfer van ploeg, red.), en ik werd gelijk verliefd op dat prototype. Het voelde vanaf het begin sneller en des te meer ik er op reed, des te meer ik erachter kwam dat dat ook zo was. Ik kon echt niet wachten op de carbon variant.” Toen hij die in Andorra testte, sprak Strava volgens hemzelf boekdelen: bijna al zijn segmenttijden had hij verbeterd.
Voor de nieuwe Anthem hield Giant vast aan wat ze zelf het snelheidsconcept van lage latentie noemen: minimale vertraging tussen jouw inspanning en de reactie van de fiets. De sleutel daarvoor is een combinatie van hoge stijfheid en laag gewicht.
Daarvoor paste Giant technieken toe die eerder voor de lichtgewicht TCR-racefiets werden ontwikkeld. De Anthem is de eerste off-roadfiets die volledig uit Advanced SL-carbon bestaat. Dat verwijst zowel naar het materiaal als de productiemethode. Door grotere stukken carbon te gebruiken, zijn er minder overlappende naden nodig. Dat bespaart gewicht en maakt het frame stijver.

foto: Giant
Ook het snijden van het carbon is verfijnd. Met cold blade laser cutting – een snijtechniek met een koud mes in plaats van een hete laser – worden de carbonvellen preciezer gesneden, zonder rafelranden. Zo zijn grotere en zuiverdere panelen mogelijk, met minder afval en minder gewicht. Tot slot wordt het frame op een nieuwe manier gebakken, waardoor de hoofddriehoek nu uit één geheel bestaat in plaats van drie losse delen.
Efficiëntere vering
De achtervering verhuisde dus naar de bovenbuis. FlexPoint Pro is ontworpen om alleen te werken wanneer dat nodig is: hij is stug als jij staat op de pedalen en flink kracht levert, maar soepel bij oneffen terrein. Zo gaat er geen energie verloren, maar heb je wel de volledige 120 millimeter veerweg tot je beschikking.
Ook de achterbrug is stijver gemaakt, zodat de demping puur uit de vering komt en niet uit frameflex. Het resultaat daarvan is gecontroleerde, voorspelbare vering die precies doet wat jij wil.
De nieuwe XCR- en XCA-wielssets dragen eveneens bij aan de directe acceleratie. De ratchet in de body – het mechanisme dat de aandrijving opvangt – heeft nu 120 (!) tandjes, waardoor de kracht vrijwel zonder vertraging wordt overgebracht. Bovendien is de aansluiting tussen body en naaf onder een hoek van 10 graden geplaatst, voor een betere drukverdeling. Dat zou zorgen voor minder slijtage. Dat lijkt een detail, maar het betekent simpelweg een snellere reactie als je aanzit én minder onderhoud.

In het wiel van Hatherly over een MTB-parcours crossen is ontzettend leuk én beangstigend tegelijkertijd – foto: Sterling Lorence/Giant
Door het nieuwe veersysteem is er nu plaats voor twee bidonhouders in het frame. De nieuwe wielen maken het bovendien mogelijk om tubeless banden met nog lagere druk te rijden, voor meer grip en comfort. En dankzij Giant’s bekende Flip Chip kun je de geometrie van de fiets zelf afstellen. Je kan de bevestiging van de achtervering iets naar voren of achter zetten: vooruit voor een agressieve rijstijl, achteruit voor meer stabiliteit.
Naast de reguliere Anthem presenteert Giant ook de Anthem X. Deze variant deelt hetzelfde platform, maar is gemaakt voor ruiger terrein. Hij krijgt een voorvork met 130 mm veerweg (in plaats van 120), interne opbergruimte in het frame, grotere remschijven en een dropperpost met meer drop.
Allround
Tijdens de officiële presentatie van Giant’s nieuwe paradepaardje was er ook tijd en ruimte om de nieuwe Anthem te fietsen. Op het lokale parcours waar zelfs het Taiwanese kampioenschap mountainbike wordt afgewerkt, was er tijd om de Anthem Advanced SL SE en de Anthem X Advanced SL. Ik werkte het merendeel van mijn testritten af op de Anthem Advanced SL SE, gezien dat (van de twee) het type mountainbike is wat in Nederland het best tot zijn recht zal komen.

foto: Sterling Lorence/Giant
Bij vertrek is gelijk merkbaar hoe ontzettend stijf en licht de fiets is. De fiets reageert meer dan makkelijk op een aanzet, terwijl de vering niet overdadig veel demping biedt. Daar is gelijk merkbaar dat FlexPoint Pro zijn werk doet: hij geeft mee om de klappen van de ruwe ondergrond te beperken, maar zorgt er ook voor dat je kracht niet verloren gaat doordat hij overdadig dempt.
Dat zorgt niet alleen voor een fijne balans tussen stijfheid en comfort, maar vooral ook voor bijzondere controle. De fiets beweegt met je mee waardoor je makkelijk grip houdt en goed over obstakels of oneffenheden kan sturen. Zeker aan de voorzijde is de fiets bijzonder stabiel, terwijl aan de achterzijde juist grip de boventoon voert.
Die controle is ook het toverwoord als je met Anthem een afdaling in gaat. De fiets voelt bijzonder stabiel op hoge snelheid, slechte ondergrond en in steile afdalingen. Alhoewel de Anthem erg wendbaar is en je hem – mede dankzij de nieuwe cockpit – heel makkelijk door bochtige secties gooit, voelt de fiets heel gebalanceerd. De wendbaarheid vertaalt zich namelijk nergens in nervositeit.

foto: Sterling Lorence/Giant
Bovenal heeft de Anthem dus een fraaie balans. Stijfheid gaat gepaard met comfort en reactiviteit gaat hand in hand met stabiliteit. Daardoor komt de Anthem goed tot zijn recht op snelle cross-country parcoursen, die de laatste jaren steeds iets veeleisender woden. Het maakt van de Giant Anthem Advanced SL SE een heerlijke racer, die uitnodigt om aan te zetten en flink te knallen over de singletrack.
In Nederland is de Giant Anthem beschikbaar vanaf €4.499,-. Het topmodel, de Advanced SL SE, gaat voor €12.499,- over de toonbank.

foto: Giant
Om te reageren moet je ingelogd zijn.