Dit is het nieuwe klimwapen van Jonas Vingegaard voor de Tour de France
Materiaalzone Deze week zagen we tijdens de Criterium du Dauphiné voor het éérst de nieuwe Cervélo S5 in actie, maar ondertussen hebben we alweer een nieuwe fiets bij Visma|Lease a Bike gespot. Sepp Kuss gaat dit weekend in de Dauphine namelijk gebruik maken van een nieuwe Cervélo R5 (de klimfiets van het Amerikaanse merk), zo weet WielerFlits.
Ontwikkelaars van het Amerikaanse Cervélo hebben de afgelopen tijd allerminst stil gezeten. Zo zagen we een paar weken geleden voor het eerst beelden van de nieuwe aerodynamische racer van Cervélo, de S5, terwijl we die fiets zijn koersdebuut zagen maken tijdens de Criterium du Dauphiné. En amper twee weken geleden won Marianne Vos 3RIDES Aachen met een nieuwe Áspero-5 gravelfiets van Cervélo.Nu heeft de fietssponsor van Visma | Lease a Bike alwéér een nieuw model voor de geel-zwarte ploeg. Op beelden in handen van WielerFlits is namelijk te zien dat er voor Sepp Kuss een nieuwe variant van de klimfiets van het Amerikaanse merk klaarstaat voor gebruik in de Dauphiné.

De nieuwe Cervélo R5 – foto: WielerFlits
Op het oog lijkt die fiets enorm op de huidige Cervélo R5, want de overeenkomsten tussen de fiets van Kuss en de al bestaande Cervélo R5 zijn groot. Wat in eerste instantie het meest opvalt is de toevoeging van een one-piece cockpit, wat natuurlijk ook enkel een nieuw onderdeel zou kunnen zijn, evenals de nieuwe kleurstelling. Als onderdeel van de cockpit zien we ook een speciale, nieuw ontwikkelde houder van CloseTheGap.
Maar, nadere bestudering leert dat het wel degelijk een ander frame betreft. Dat is vooral te zien aan de vorm van het frame rond de balhoofdbuis en de bovenkant van de voorvork. Waar er bij de bestaande variant van de Cervélo R5 sprake is van een onderbuis die met een klein knikje naar de voorvork ‘buigt’, loopt de onderbuis nu diagonaal door naar boven en is er sprake van een scherp hoekje tussen de onderbuis en de balhoofdbuis.
Wat tevens opvalt is dat de bovenbuis minder afloopt richting het zadel dan bij zijn voorganger. Bij de huidige R5 is dat het geval omdat daarmee het gewicht laag gehouden zou kunnen worden, maar dat zou ondertussen niet meer nodig zijn. Door de geïntegreerde cockpit zou mogelijk enige aerodynamische winst zijn behaald, maar de fiets zou vooral lichter zijn dan zijn voorganger, zo weer WielerFlits. Het allerlichste model van de nieuwe fiets zou minder dan 6 kilo wegen. In het geval van Kuss is daarom zelfs gewicht toegevoegd aan de fiets om hem op het minimale UCI-gewicht van 6,8 kilo te krijgen.

De nieuwe geïntegreerde cockpit van de Cervélo R5, met ook de houder van CloseTheGap – foto: WielerFlits
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Vier maten only.
Geometry heeft niemand het over. Dat wordt wel opgelost met te kleine frames en maffe zadel posities.
Ik snap werkelijk niet dat je voor dat geld geen customized frame hebt voor deze profs.
Vervolgens is ergens Vroomen eruit gestapt. Zal z'n aandeel wel hebben verkocht. Is vervolgens OPEN begonnen. White zit blijkbaar bij 4iiii, of wellicht is dat ook alweer achterhaald.
Afijn, ik ben geen mega fan van de nieuwe paintjob. Die stippeltjes zijn aangebracht en daaroverheen is gewoon een uitlopend geel vlak gespoten. Het zou veel mooier geweest als de stippeltjes juist zouden faden/uitlopen vanuit het volledig gele stuk. Dit ziet er vrij amateuristisch ontworpen en gespoten uit.