Dit is het nieuwe klimwapen van Jonas Vingegaard voor de Tour de France
foto: WielerFlits
Ties Wijntjes
vrijdag 13 juni 2025 om 19:50

Dit is het nieuwe klimwapen van Jonas Vingegaard voor de Tour de France

Materiaalzone Deze week zagen we tijdens de Criterium du Dauphiné voor het éérst de nieuwe Cervélo S5 in actie, maar ondertussen hebben we alweer een nieuwe fiets bij Visma|Lease a Bike gespot. Sepp Kuss gaat dit weekend in de Dauphine namelijk gebruik maken van een nieuwe Cervélo R5 (de klimfiets van het Amerikaanse merk), zo weet WielerFlits.

Ontwikkelaars van het Amerikaanse Cervélo hebben de afgelopen tijd allerminst stil gezeten. Zo zagen we een paar weken geleden voor het eerst beelden van de nieuwe aerodynamische racer van Cervélo, de S5, terwijl we die fiets zijn koersdebuut zagen maken tijdens de Criterium du Dauphiné. En amper twee weken geleden won Marianne Vos 3RIDES Aachen met een nieuwe Áspero-5 gravelfiets van Cervélo.

Nu heeft de fietssponsor van Visma | Lease a Bike alwéér een nieuw model voor de geel-zwarte ploeg. Op beelden in handen van WielerFlits is namelijk te zien dat er voor Sepp Kuss een nieuwe variant van de klimfiets van het Amerikaanse merk klaarstaat voor gebruik in de Dauphiné.

De nieuwe Cervélo R5 – foto: WielerFlits

Op het oog lijkt die fiets enorm op de huidige Cervélo R5, want de overeenkomsten tussen de fiets van Kuss en de al bestaande Cervélo R5 zijn groot. Wat in eerste instantie het meest opvalt is de toevoeging van een one-piece cockpit, wat natuurlijk ook enkel een nieuw onderdeel zou kunnen zijn, evenals de nieuwe kleurstelling. Als onderdeel van de cockpit zien we ook een speciale, nieuw ontwikkelde houder van CloseTheGap.

Maar, nadere bestudering leert dat het wel degelijk een ander frame betreft. Dat is vooral te zien aan de vorm van het frame rond de balhoofdbuis en de bovenkant van de voorvork. Waar er bij de bestaande variant van de Cervélo R5 sprake is van een onderbuis die met een klein knikje naar de voorvork ‘buigt’, loopt de onderbuis nu diagonaal door naar boven en is er sprake van een scherp hoekje tussen de onderbuis en de balhoofdbuis.

Wat tevens opvalt is dat de bovenbuis minder afloopt richting het zadel dan bij zijn voorganger. Bij de huidige R5 is dat het geval omdat daarmee het gewicht laag gehouden zou kunnen worden, maar dat zou ondertussen niet meer nodig zijn. Door de geïntegreerde cockpit zou mogelijk enige aerodynamische winst zijn behaald, maar de fiets zou vooral lichter zijn dan zijn voorganger, zo weer WielerFlits. Het allerlichste model van de nieuwe fiets zou minder dan 6 kilo wegen. In het geval van Kuss is daarom zelfs gewicht toegevoegd aan de fiets om hem op het minimale UCI-gewicht van 6,8 kilo te krijgen.

De nieuwe geïntegreerde cockpit van de Cervélo R5, met ook de houder van CloseTheGap – foto: WielerFlits


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
15 Reacties
13-06-2025 12:23
Ik heb nooit begrepen waarom je gewicht zou toevoegen aan de fiets als deze onder de 6,8kg zit. Ik zou zeggen steek dan gewoon een wielset met diepere velgen
    13-06-2025 14:17
    Nu heb je het gewicht het liefst zo laag mogelijk kan ik me voorstellen en niet perse op je bewegende onderdelen. Maargoed, ik had een 5 voor natuurkunde dus trek je er niet te veel van aan.
13-06-2025 12:58
Waarom heb je een klimfiets nodig als er een minimum gewicht van 6,8 kg is? Simon Yates heeft de Colle delle Finestre bedwongen zelfs met een S5. Voor de particuliere markt is de R5 dan wel weer interessant vanwege het lagere gewicht.
    13-06-2025 13:10
    Andere aerodynamica of krachtsoverbrenging tijdens het klimmen of meer comfort tijdens klimmen? Of anders gezegd: alle andere factoren behalve gewicht?
    13-06-2025 13:21
    Niet alle renners zijn even flexibel, de positie waarin je zit als je op de S5 rijdt is nogal agressief. Sepp Kuss zal daar ongetwijfeld problemen mee ondervinden
13-06-2025 12:38
Cervelo is toch Canadees?
    13-06-2025 13:00
    Cervelo is ooit opgericht door Gerard Vroomen, een Nederlander in Canada, intussen is Cervelo onderdeel van PON, een Nederlandse holding van fietsen merken en meer.
    13-06-2025 13:02
    Hoofdkantoor zit tegenwoordig in California
    13-06-2025 13:34
    Fiesten komenn gewoon uit taiwan. .
    Vier maten only.
    Geometry heeft niemand het over. Dat wordt wel opgelost met te kleine frames en maffe zadel posities.
    Ik snap werkelijk niet dat je voor dat geld geen customized frame hebt voor deze profs.
    13-06-2025 14:11
    Cervélo is ooit opgericht door Phil White en Gerard Vroomen (de Nederlander). Op eerdere frames, jaren terug, stond 'VROOMEN WHITE DESIGN' op de achterbrug. Nederlands-Canadees dus.

    Vervolgens is ergens Vroomen eruit gestapt. Zal z'n aandeel wel hebben verkocht. Is vervolgens OPEN begonnen. White zit blijkbaar bij 4iiii, of wellicht is dat ook alweer achterhaald.
13-06-2025 20:13
Ik zie Jonas nooit op dat ding. Kuss wel. Ik denk dat Jonas het een dweil van een fiets vindt.
13-06-2025 12:11
Al jaren ontwikkelt Cervélo vooral door in plaats van steeds met een sterk gewijzigd model te komen. Dat is bij de S5 niet anders, de basisvorm gaat echt al zeker een jaar of 6-7 mee.

Afijn, ik ben geen mega fan van de nieuwe paintjob. Die stippeltjes zijn aangebracht en daaroverheen is gewoon een uitlopend geel vlak gespoten. Het zou veel mooier geweest als de stippeltjes juist zouden faden/uitlopen vanuit het volledig gele stuk. Dit ziet er vrij amateuristisch ontworpen en gespoten uit.
    13-06-2025 13:09
    Ik heb precies hetzelfde over de paintjob, de vorige is vetter
    13-06-2025 14:12
    Vond 't vorige al niet mooi, maar dit is inderdaad al helemaal niet best zeg. Gemiste kans.
14-06-2025 11:57
Allemaal leuk en aardig maar als je de benen niet hebt of er is een betere dan zal je die nieuwe fiets ook niet redden. Uiteraard staat de ontwikkeling niet stil dus het blijft streven naar details.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.