Democratischer wordt een fiets niet: op pad met de EP8
zaterdag 14 juni 2025 om 08:39

Democratischer wordt een fiets niet: op pad met de EP8

Materiaalzone Naast derailleurs en remmen maakt Shimano ook motoren voor elektrische gravelbikes en mtb’s. We probeerden de EP8 in een Rose Backroad Plus. Ook konden we lekker spelen met de mogelijkheid om via de app vrijwel alles aan de motor zelf te bepalen. Dat schrijft Rodrick de Munnik in de nieuwe Zomergids van RIDE Magazine.

Moet dat nou, een elektrische sportfiets? Wie een beetje rondfietst in de Alpen ziet bijna niet anders dan een elektrische mountainbike en ook langaam maar zeker druppelt het fenomeen door in de Lage Landen. Ook daar liggen uitdagingen op die loer die niet voor iedereen te tackelen zijn. En waarom zouden we de sport voorbehouden aan doorgetrainde elites, terwijl ook beginners, ouderen en fietsers die terugkomen van ziekte of blessure bij het wielrennen betrokken willen houden? Iedereen is immers eigenaar van zijn eigen rit.

Dat maakt dat je er als consument nog een beslismoment bij hebt. Welke motor kies je op je fiets? In vorige edities zijn de Mahle-motor in de Specialized Turbo Creo en de Bosch-motor van de Cube Ams Hybrid One44 aan bod gekomen, maar ook Shimano is een grote speler op het motorenvlak. Aan de hand van de Rose Backroad Plus GRX Di2 zullen we nu de EP8-motor van de Japanse onderdelenleverancier tackelen.

Echte gravelbike
Eerst de fiets. Toen we contact legden met Rose om een testfiets, werden we met open armen ontvangen. Een tikje schuldbewust erkenden ze dat het fietsenmerk slash -winkel slash onlineshop Nederland een beetje heeft verwaarloosd, terwijl Bochelt nochtans even te laat remmen achter Arnhem te vinden is.

Goed. Bij Rose hebben ze de producten opgedeeld in ervaringssegmenten en de Backroadserie, waartoe de Plusversie behoort, is een avonturenfiets. Dat wil zo veel zeggen als: lekker fietsen op je eigen niveau en ontdekken wat er gebeurt. Daar houden we van!

Wil je een Backroad, dan kun je kiezen uit twee framemodelen: aluminium of carbon. De afmontage biedt meer variatie, vooral afhankelijk van je budget. Ook kun je kiezen voor een flatbar. Onze Backroad Plus GRX Di2 is het topmodel (en stevig in de aanbieding!).

foto: Leon van Bon

Door de geometrie en onderdelengebruik hoef je niet te twijfelen: dit is een gravelbike, geen ergenstusseninfiets. En zo rijdt hij ook. Natuurlijk kun je ermee op de weg, dat kan immers met alle fietsen, maar dan moet je compromissen sluiten. Zo is de zitpositie veeleer comfortabel, ietwat rechtop, vooral door de korte stuurpen. De flare van het stuur zet je ook anders op de fiets. Kortom: niet voor niets heet de fiets Backroad.

Licht en lekker
De onderdelen komen van Shimano en zijn van de GRX Di2 groep. Uit en te na beschreven: deze onderdelen zijn primadeluxe. En dat is meteen een mooi bruggetje naar de motor: doordat ook die krachtbron van deze leverancier komt, communiceren de onderdelen heerlijk met elkaar. Zo kun je motor bedienen via de shifters en via de Shimano E-Tube app instellen.

Het is een van de voornaamste redenen waarom Rose heeft gekozen om deze motor te gebruiken, legt Anatol Sostmann, director product and brand bij Rose uit. “We hebben een ontzettend goede relatie met Shimano en kregen ook volop ondersteuning toen we de Backroad Plus ontwikkelden. De enorme hoeveelheid testritten die we hebben gedaan, hebben die keuze eigenlijk alleen maar bevestigd. Bovendien biedt deze motor onze ontwerpers vrijheid. Hij is klein en licht en we zijn niet gebonden aan een batterij.”

De Backroad Plus is voorzien van een accu van 360 wH, in lijn met andere gravelbikes. Hoe meer wH, hoe groter de afstand die je ondersteund kunt fietsen. Maar dat maakt de batterij, en bijgevolg de fiets, ook zwaarder. Deze Rose is 14,5 kilo schoon aan de haak. Prima voor een elektrische gravelbike. Daardoor blijft de fiets goed te besturen.

foto: Leon van Bon

Geen brommer
Maar is het ook wat, die motor? Wie nog nooit op een elektrische sportfiets heeft gereden, zou dat echt eens moeten doen. En pas dan een mening vormen. Het is ontzettend leuk om tijdens je eerste rit die snelheid te ervaren waarmee je een fiets in gang trekt. Ook sleept de motor je klimmen op die voor gewone fietsen niet te doen zijn. Logisch als je er maximaal 350 watt bij krijgt, met een maximale koppel van 85 Nm. Dat is best veel.

Wat ik zeg: dat is grappig om een keer te ervaren, maar in de praktijk ga je de fiets toch vooral gebruiken om een beetje sportief te rijden. Het is met recht een duwtje in de rug op moeilijke momenten. Want laten we dat misverstand meteen uit de weg ruimen: een elektrische sportfiets is geen motorfiets of brommer. Ook met deze fiets viel het me op dat ik er eerder voor kies om zo weinig mogelijk ondersteuning te gebruiken dan om volle bak de motor het werk te laten doen.

foto: Leon van Bon

Ik reed mijn ritjes over de gravelpaden op de Utrechtse Heuvelrug, de Gooise gravelpaden en in Zuid-Limburg en merkte aan mijn hartslagmeter dat ik echt aan het sporten was, tot zelfs diep in het rood. Alleen als ik niet fatsoenlijk boven kwam, als het zand te los was om doorheen te ploegen of als ik moe was van het gravellen en nog tien kilometer asfalt naar huis moest tegen de wind in, zette ik de motor op volle bak.

Keutenberg
Het gave van de EP8 is dat je heel veel zelf kunt bepalen en instellen. De basis voor de individualisatie van je fiets is het E-Tube platform van Shimano. Daarin kun je via bluetooth verbinding maken met je fiets en allerlei instellingen naar je eigen wensen inrichten.
Dat begint met het aanmaken van rijderprofielen. Je kunt twee profielen maken op basis van waar je bijvoorbeeld de fiets voor gebruikt. Voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer heb je andere wensen dan stevig steil omhoog op de gravelpaden. Via de app kun je dan switchen tussen die twee vooraf aangemaakte profielen.

Daaronder zie je in de app (bij het scherm Hulp Aanpassen) drie standen: eco, trail en boost. Die corresponderen met de standen op je fiets. Het gave is dat je elk van deze modi in beide profielen naar wens kunt instellen met een schuifknop. Zo kun je zelf bepalen hoe hard je wordt geholpen tijdens je rit in de drie standen. Voor elk wat wils dus!

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik ernaar gekeken heb bij het schrijven van dit verhaal, maar slechts een beetje met de instellingen heb gespeeld. Je moet echt de fiets beter leren kennen dan de korte tijd die ik hem ter beschikking had om de profielen helemaal naar je inzetwensen in te stellen. Ik denk ook dat als je een beetje relaxt bent met techniek en apps je hier meer voordeel uit gaat kunnen halen dan de huistuinenkeukendigitalo, maar het ziet er op zich vrij simpel uit.

Wat heb ik dan gedaan, zul je je afvragen? Ik wil graag snel optrekken. Dus heb ik bijvoorbeeld in de eco-stand het accelereren opgeschroefd. In de fabrieksinstellingen stond hij op 34 Nm, maar ik heb ‘m op 50 gezet. Lekker fluks weg bij het verkeerslicht!

Hoe rijdt het?
Dat is natuurlijk de hamvraag. Het korte antwoord is: heerlijk. De ondersteuning voelt heel natuurlijk aan als je je beperkt tot de eco-stand. Zeker in het Gooi en op de Heuvelrug had ik aan eco meer dan genoeg. Je kunt de motor ook in de uitstand zetten en dat is nog niet eens zo’n gek idee als je de batterij wilt sparen. Let wel, dat is een stand terwijl de motor aanstaat! De stroom moet sowieso aan, want anders doet het GRX di2 schakelsysteem het niet.
Maar fietsen zonder ondersteuning gaat prima. Je zit op de vlakkere gravelpaden toch al snel aan de 25 km/h die de motor maximaal ondersteunt.

foto: Leon van Bon

Alleen bij het op gang komen na een bocht is de motor wel lekker. De fiets is toch een stuk zwaarder. En je merkt dat de motor vanzelf loskoppelt als je bij die 25 bent.De boost was in de praktijk te veel ondersteuning voor mij op de vlakke wegen rond Lage Vuursche. Ik heb ‘m af en toe gebruikt als ik het fietsen even zat was en naar huis wilde, maar in de huidige instellingen had het geen toegevoegde waarde. Ook in boostmodus stopt de motor immers met ondersteunen als je 25 rijdt. Dat is nu eenmaal de wet.

In Limburg was het een ander verhaal. Daar is een boost best lekker als het steil omhoog gaat en je tegen de klim op kruipt. Het zorgt ervoor dat ik me niet helemaal uit elkaar hoef te trekken en dat mijn fietsmaten niet op elke klim lang op me moeten wachten.

Net als veel e-bikes is het een raar gevoel als het crankstel loskoppelt van de motor. Dan maakt de aandrijving een geluidje. Dat is geen defect, alleen een teken dat je motor niet ondersteunt omdat je bijvoorbeeld harder fietst dan de 25 km/h waarop de motorondersteuning is afgetopt. Je hoort vanzelf de motor weer wat geluid maken als de ondersteuning komt.

foto: Leon van Bon

Minder vind ik het display en dan met name de manier waarop wordt aangegeven hoeveel energie er nog in de batterij zit. De percentages waarmee Specialized en Bosch aangeven hoeveel er nog in de batterij zit vormen een preciezer beeld dan de vijf streepjes op dit display. Het scheelt nogal of je 41 procent of 59 procent lading hebt. Gelukkig krijg je op je display wel een indicatie te zien van hoeveel kilometers je nog kunt rijden.

Maar dat heeft verder geen invloed op het rijplezier. Voor mij opent de fiets een range aan mogelijkheden die ik met een ongeelektrificeerde fiets niet (meer) zou kunnen bereiken. Langer, uitdagender en socialer. Want ook dat moet je niet onderschatten: democratischer dan een e-bike wordt fietsen niet. Iedereen kan namelijk even hard rijden met een zelf te bepalen duwtje in de rug. Zo kun je ook weer samenfietsen met rijders die anders veel harder fietsen. En dat is veel waard.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine