Er zijn steeds minder fietsenwinkels in Nederland, en die daling zet door
foto: Joris Knapen
donderdag 6 februari 2025 om 09:51

Er zijn steeds minder fietsenwinkels in Nederland, en die daling zet door

Materiaalzone De wielerindustrie heeft een zwaar jaar achter de rug en dat is ook te zien in het Nederlandse straatbeeld. Het aantal tweewielerwinkels is in 2024 gedaald met 68 winkels. Net als het jaar daarvoor daalt het aantal tweewielerwinkels daardoor met ruim 2 procent.

Eind 2024 waren er in Nederland nog 2.930 tweewielerwinkels, wat er 68 minder waren dan aan het begin van het kalenderjaar. Dat meldt vakhandel-platform Tweewieler aan de hand van gegevens van marktonderzoeker Locatus. Opvallend genoeg is de daling in absolute termen even groot als in 2023.

Al sinds 2018 is er sprake van een daling van het aantal fysieke tweewielerwinkels. Van dat aantal winkels zijn er 2.528 fietsenwinkels, terwijl de rest brommers en/of scooters verkopen. Het merendeel van de tweewielerwinkels opereren zelfstandig, 2.480 stuks om exact te zijn. Van de fietsenwinkels wat één enkel merk aanbiedt, scoort Giant het beste: ze openden 5 nieuwe locaties en stijgen naar een totaal van 57 winkels.

RIDE Magazine
5 Reacties
06-02-2025 12:10
Ik moet zeggen dat ik vaak ook teleurgesteld thuis kom als ik bij de verschillende lokale fietsenmakers langs ben geweest. Net als alles, exponentieel duurder geworden, soms lange wachttijden. Niet altijd tevreden met een reparatie of vervanging. De enige reden dat ik er nog kom is om last minute onderdelen te halen. Wellicht dat het een plek is waar voor de wielrenfiets steeds minder investering naartoe gaat en je hiervoor al gauw naar de groothandel moet.
06-02-2025 13:42
De grote merken gaan het steeds meer aanpakken zoals bijvoorbeeld bij aantal automerken al langere tijd het geval is. Een fietsenzaak mag straks alleen nog als veredelde showroom dienen, waarbij de fietsenzaak een vast 'bemiddelingsbedrag' per verkochte fiets krijgt, dat bij lange na niet in de buurt komt van de marge die tot nu toe van toepassing was. Het is niet voor niks dat een gemiddelde fietsenzaak je nu zelfs 'graag' met een fiets van een merk ziet komen dat ze zelf niet verkopen. Voorheen werd je eens goed uitgelachen en vriendelijk de deur gewezen. Nu moeten ze het juist meer en meer van het onderhoud hebben, aangezien de fabrikanten de verkoopmarges steeds meer in eigen zak steken.
06-02-2025 17:54
Een goede fietsenmaker zal een drukke winkel hebben. Helaas is het niveau vaak zwaar onder de maat. Reparaties die niet goed gedaan worden is bijvoorbeeld een grote ergernis.
09-02-2025 12:01
Terwijl het aantal fietswinkels in de Belgische steden steeds meer toeneemt. De ouderwetse dorpszaakjes verdwijnen ook, maar in de steden gebeurt het omgekeerde. En supermarkt fietsen breken zeker niét door
15-02-2025 22:46
Toch vreemd met al die bejaarden met hun e-bikes.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.