Crisis in de fietsindustrie duurt voort: Importtarieven en Chinese krimp zitten herstel in de weg
Materiaalzone De fietsindustrie zit al enkele jaren in een lastig parket. Door voorraadoverschotten en verminderde verkopen zitten veel wielermerken in een lastige situatie en zijn er de nodige financiële perikelen. Dit voorjaar leek er sprake van enig herstel, maar mogelijk zijn er weer nieuwe beren op de weg.
Dit jaar melden verschillende merken dat hun voorraden aan het stabiliseren zijn en dat de verkopen terugkeren op een niveau gelijkaardig aan dat voor de Corona-pandemie. Er leek dus sprake te zijn van goed nieuws, maar nog altijd bevindt de fietsindustrie zich niet in rustig vaarwater. Vakmedium Bike-eu weet te melden dat een lastige Chinese markt, importtarieven en een herwaardering van de Taiwanese dollar het herstel van de industrie bemoeilijken.Meerdere grote wielermerken hebben aan het einde van de zomer namelijk tegenvallende cijfers gepresenteerd. De inkomsten van Giant zouden van januari tot en met augustus 17% gedaald zijn vergeleken met vorig jaar, terwijl bij Merida over diezelfde periode sprake van een daling van 8% is. Dat melden vakmedia Bike-eu en Bicycleretaler.
Beide merken hebben niet gereageerd op het hoe of wat van deze daling, maar eerder liet Giant al weten dat de vraag vanuit de Chinese markt gedaald zou zijn. Volgens Bike-eu zou Merida’s afzet in China met 40% gedaald zijn ten opzichte van vorig kalenderjaar. Daarnaast steeg de waarde van de Taiwanese dollar sinds dit voorjaar significant, wat ook de winst zou drukken.
Sinds april steeg de Taiwanese dollar met 10% in waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Wanneer producenten uit Taiwan (zoals Giant en Merida) hun producten dus verkopen voor een bepaalde Amerikaanse dollarprijs, zien ze daar relatief weinig Taiwanese dollar voor terug.
En tot slot heeft de industrie ook nog te lijden gehad onder de importtarieven die Donald Trump dit voorjaar instelde. Voor Taiwan geldt nu een importtarief van 20% naar de Verenigde Staten, voor goederen uit China wordt een tarief van 10% gehanteerd en voor goederen uit de EU en Japan geldt een tarief van 15%.
Uitdagende marktomstandigheden
Dat lijkt te verklaren waardoor de tendens in Europa betrekkelijk positief is, terwijl het wereldwijde beeld van de industrie nog altijd niet heel goed is. Verschillende merken bevestigen in gesprek met dit medium dat de verkopen in Europa weer aan lijken te trekken, maar dat China en Amerika achterblijven.
Op Taichung Bike Week werd het beeld dat de fietsindustrie nog altijd in een lastige situatie zit, bevestigd. Tijdens de wielerbeurs die vooral voor merken en inkopers belangrijk is, bleef het opvallend stil. “Er zijn opvallend veel bedrijven thuisgebleven.” Dat stelt een vertegenwoordiger van Merida, die zelf aanwezig was op de beurs, in gesprek met WielerFlits.
Ook Canyon, bij monde van persvoorlichter Ben Hillsdon, bevestigt dat de markt nog niet helemaal is hersteld sinds de coronapandemie. Toch gloort er ook hoop. “Hoewel de gehele industrie uitdagend blijft vanwege de heersende marktomstandigheden, waaronder ontwikkelingen in de rentetarieven en verwachte tariefeffecten die van invloed zijn, evenals kortingen, veroorzaakt door overaanbod en een afname van de vraag na Covid, hebben we onze omzetniveaus gehandhaafd en zijn we in bepaalde segmenten, zoals weg en gravel, marktaandeel blijven winnen.”
Die uitdagende marktomstandigheden zijn ook reden geweest voor het Duitse merk om voorzichtig te werk te gaan. “In 2025 hanteert Canyon een voorzichtige aanpak wat betreft de bedrijfsplanning. Zo vermijdt het bijvoorbeeld het opbouwen van overtollige voorraad”, legt hij uit.
Alhoewel voorraden bij veel merken weer lijken te verkleinen, lijkt de fietsindustrie nog niet helemaal uit de problemen te zijn. Veel merken zijn nog altijd bezig met het inkrimpen van hun voorraden, terwijl er weinig financiële speelruimte is. De omvang van de voorraadcrisis die na corona is ontstaan, is in andere woorden dusdanig groot dat het oplossen ervan enkele jaren duurt. Op de lange termijn blijft iedereen positief over het groeipotentieel voor de fietsindustrie, maar vooralsnog lijken de naweeën van de voorraadcrisis nog even te duren.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.