Commotie in vrouwenpeloton om nieuwe UCI-maatregel: “Enorm discriminerend”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
zondag 15 juni 2025 om 11:08

Commotie in vrouwenpeloton om nieuwe UCI-maatregel: “Enorm discriminerend”

Materiaalzone Het management van de UCI is in Frankrijk bijeen geweest om verschillende nieuwe regels te bespreken en daarbij zijn ook enkele materiaalkwesties aan bod gekomen. Zo wordt vanaf 2026 de breedte van sturen beperkt, maar daar is nu veel om te doen. De kritiek komt vooral uit het vrouwenpeloton.

Wat is er nu precies aan de hand? In het Franse Arzon kwam het management van de UCI van 10 tot 12 juni bijeen om verschillende beleidskwesties te bespreken en kalenders van de WorldTour en Women’s WorldTour voor het nieuwe seizoen vast te stellen. Daarbij is ook gesproken over verschillende voorstellen van de Equipment and New Technologies Commission aangaande enkele wijzigingen van de UCI-regelgeving over materiaalontwerp.

De meest opvallende beslissing is om een minimale breedte van sturen te gaan verplichten tijdens wegwedstrijden en veldritten. Gemeten van de twee buitenste punten, moet een stuur vanaf 1 januari 2026 minimaal 40 centimeter breed zijn, met een minimale interne breedte van 32 centimeter van remgreep naar remgreep. In het vrouwenpeloton kan dit voor moeilijkheden gaan zorgen: vanwege de lichaamsbouw van vrouwen, maken zij vaker gebruik van smallere sturen.

Karl Lima, ploegleider bij de Noorse formatie Coop-Repsol, reageerde op sociale media al kritisch op de nieuwe regelgeving omtrent de stuurbreedte. “Al onze dertien rensters koersen met een stuur dat smaller is dan 40 centimeter”, is zijn reactie op een tweet van wieleranalist Benji Naesen.

All of our 13 riders in @TeamCoopRepsol have handlebars below 40 cm. https://t.co/bn4ySgHSGq

Niamh Fisher-Black heeft inmiddels ook haar ongenoegen geuit op sociale media. De Nieuw-Zeelandse klimster van Lidl-Trek – amper 1m60 groot – heeft op Instagram een foto gedeeld: met een meetlint laat ze zien dat ze van schouder tot schouder nauwelijks dertig centimeter meet.

Volgens de nieuwe UCI-maatregel zou Fisher-Black in de toekomst met een stuur moeten koersen dat liefst tien centimeter breder is dan de natuurlijke positie van haar schouders en armen. Een anonieme bron omschrijft de maatregel tegenover Bikeradar als “enorm discriminerend tegenover vrouwen en kleinere mannen. Cervélo liet al weten dat veertien van de achttien vrouwen bij Visma | Lease a Bike hun stuur moeten veranderen.”

RIDE Magazine
16 Reacties
15-06-2025 11:19
Oké, dus omdat er nu veel zijn die een smal stuur hebben moet het zo blijven? Daarnaast, ook met smalle schouders heb je met deze regel een prima houding op de fiets, daar hoef je niet een smal stuur voor te hebben. Ik vind dit gewoon zielig doen om je zin te krijgen, shit het gaat veranderen dus ik moet weer wat aanpassen en dat wil ik niet. Zoiets.
    15-06-2025 13:03
    In het hedendaagse wielrennen gaat het qua houding vaak om millimeters, misschien centimeters. Om dan van bovenaf een maatregel op te geven die voor driekwart van de vrouwen gevolgen heeft voor hun houding op de fiets is op z’n minst slecht management en op z’n ergst gewoon seksistisch en vrouwonvriendelijk.
    15-06-2025 13:20
    Hier is een beetje inlevingsvermogen gevraagd Tank. Wat Westie zegt.
    Ik zie het ook zo voor me. Zo'n groepje mannen bij de UCI dat amper weet dat er zoiets is als professioneel vrouwenwielrennen.
    15-06-2025 13:47
    @TAnk
    Misschien een oordeel aan de vrouwen zelf over laten, zij hebben er meer zicht op dan jij en "gewoon zielig doen" slaat helemaal nergens op.
    15-06-2025 15:54
    Sorry, maar het is gewoon niet veilig om met je armen veel te breed te fietsen. Net zoals het niet veilig is om veel te smal te gaan zitten. Stuurbreedte is gewoon afhankelijk van lichaamsbouw.
    17-06-2025 10:23
    Ik snap dat houding belangrijk is en dat millimeters kunnen tellen in het topwielrennen, maar dat geldt voor álle renners, niet alleen voor vrouwen. Deze maatregel geldt immers ook voor mannen. Het idee achter deze regel is waarschijnlijk veiligheid, controle en uniformiteit, aspecten die belangrijker kunnen zijn dan individuele voorkeuren, hoe vervelend dat ook is. Het direct bestempelen van zo’n beslissing als seksistisch of vrouwonvriendelijk lijkt me een stap te ver, zeker zolang er geen bewijs is dat de regel specifiek bedoeld is om vrouwen te benadelen. We zouden eerder moeten kijken of er medisch of biomechanisch onderbouwde uitzonderingen mogelijk zijn, dan meteen met zulke zware termen te gooien. Als er mannen zijn die hier over gaan klagen vind ik dat ook net zozeer zielig doen. Heeft niks met de vrouwen te maken. Dat jullie die conclusie er uit trekken zegt meer over jullie.
15-06-2025 13:12
Als het doel is om snelheid in het peloton terug te brengen, slaat deze maatregel in het vrouwenpeloton als k op d. De vrouwen fietsen een stuk minder hard.

Als het gaat om stuurgedrag van de fiets wordt dit evengoed beïnvloed door de lengte van de stuurpen, daar hoor je niemand over
    15-06-2025 21:01
    Ja en je als je heel tenger ben met een te groot stuur , onzin over snelheid, dan moet je het verzet aanpassen
15-06-2025 16:01
Das vrouwen wielrennen hè . Probleem is gewoon dat ze het eerst toelaten en dan later weer zeggen nu mag je niet meer. Het is zoals de regels zijn. In formule 1 zijn ook regels overal gelden regels
    16-06-2025 08:38
    Je moet je wel afvragen wat je probeert te bereiken met het invoeren van een regel. Blessures aan gewrichten door mensen te verplichten een onnatuurlijke, niet bij het lichaam passende houding aan te nemen? Dan is het een terecht opgelegde regel. Je kunt ook een regel instellen om achterste voren op de fiets te zitten. Heb je toch maar weer een extra regel ingevoerd.
16-06-2025 07:33
Niet geremd door enige kennis van zaken reageren ziet er op zijn zachtst gezegd een beetje raar uit. Iedere bikefitter zal zeggen dat je stuur voor het comfort zo breed moet hebben als je schouders. Ietsje smaller kan ook, maar dat is vaak voorbehouden aan goed getrainde fietsers. Breder kan zorgen voor allerlei klachten zoals pols, tintel handen, nek/schouder klachten, enz.
Ik snap heel goed dat er vragen worden gesteld bij deze regel. Waarom niet gepersonaliseerd regelen? Zoals bij de sokhoogte? Das ook afhankelijk van de lengte van je onderbeen. Waarom niet de breedte van je stuur laten afhangen van je schouderbreedte?
    16-06-2025 12:52
    Zou makkelijk moeten kunnen. Breedte schouders, en dan +/- zoveel millimeter afwijking. En daartussen is het goed
16-06-2025 13:04
Gewoon een artikel 2 in het nieuwe reglement, uitsluitend voor vrouwen, met een paar cm minder voor beide lengtes (een competent groepje vrouwen zoekt maar uit wat de mediaan voor vrouwensturen is).
Probleem opgelost.
16-06-2025 07:35
Zit er wel vertegenwoordiging van vrouwen wielrenners in het committee dat met deze regels komt vraag je je af. Is er vooraf onderzoek gedaan naar de gevolgen? Het zou totaal geen gekke gedachten om bij de vrouwen het maximum iets naar beneden bij te stellen. Er zijn genoeg sporten die rekening houden met andere fysiek van vrouwen tov mannen.
17-06-2025 10:52
Enorme onzin dat alle reacties over vrouwen gaan. Alhoewel zij over algemeen wel het meest geraakt zullen worden. Zoals in het artikel al gezegd word worden ook kleinere mannen hierdoor geraakt.
Een sprinter zal ook over het algemeen veel breder gebouwd zijn dan een kleine klimmer. Beiden hetzelfde behandelen is niet per se logisch wanneer je restricties oplegt.

Basisregel moet gewoon zijn, schouderbreedte +/- zoveel mm of cm.
Blijft wel de vraag hoe ga je dan om met vervangende fietsen wanneer materiaalpech.
18-06-2025 12:03
Waarom hanteren ze niet gewoon zoals bij de tijdritfietsen, 3 categorieën waarin de maximale stuur breedte wordt bepaald.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.