Commotie in vrouwenpeloton om nieuwe UCI-maatregel: “Enorm discriminerend”
Materiaalzone Het management van de UCI is in Frankrijk bijeen geweest om verschillende nieuwe regels te bespreken en daarbij zijn ook enkele materiaalkwesties aan bod gekomen. Zo wordt vanaf 2026 de breedte van sturen beperkt, maar daar is nu veel om te doen. De kritiek komt vooral uit het vrouwenpeloton.
Wat is er nu precies aan de hand? In het Franse Arzon kwam het management van de UCI van 10 tot 12 juni bijeen om verschillende beleidskwesties te bespreken en kalenders van de WorldTour en Women’s WorldTour voor het nieuwe seizoen vast te stellen. Daarbij is ook gesproken over verschillende voorstellen van de Equipment and New Technologies Commission aangaande enkele wijzigingen van de UCI-regelgeving over materiaalontwerp.
De meest opvallende beslissing is om een minimale breedte van sturen te gaan verplichten tijdens wegwedstrijden en veldritten. Gemeten van de twee buitenste punten, moet een stuur vanaf 1 januari 2026 minimaal 40 centimeter breed zijn, met een minimale interne breedte van 32 centimeter van remgreep naar remgreep. In het vrouwenpeloton kan dit voor moeilijkheden gaan zorgen: vanwege de lichaamsbouw van vrouwen, maken zij vaker gebruik van smallere sturen.
Karl Lima, ploegleider bij de Noorse formatie Coop-Repsol, reageerde op sociale media al kritisch op de nieuwe regelgeving omtrent de stuurbreedte. “Al onze dertien rensters koersen met een stuur dat smaller is dan 40 centimeter”, is zijn reactie op een tweet van wieleranalist Benji Naesen.
All of our 13 riders in @TeamCoopRepsol have handlebars below 40 cm. https://t.co/bn4ySgHSGq
— Karl Lima (@Karl_Lima_Hitec) June 14, 2025
Niamh Fisher-Black heeft inmiddels ook haar ongenoegen geuit op sociale media. De Nieuw-Zeelandse klimster van Lidl-Trek – amper 1m60 groot – heeft op Instagram een foto gedeeld: met een meetlint laat ze zien dat ze van schouder tot schouder nauwelijks dertig centimeter meet.
Volgens de nieuwe UCI-maatregel zou Fisher-Black in de toekomst met een stuur moeten koersen dat liefst tien centimeter breder is dan de natuurlijke positie van haar schouders en armen. Een anonieme bron omschrijft de maatregel tegenover Bikeradar als “enorm discriminerend tegenover vrouwen en kleinere mannen. Cervélo liet al weten dat veertien van de achttien vrouwen bij Visma | Lease a Bike hun stuur moeten veranderen.”
Ik zie het ook zo voor me. Zo'n groepje mannen bij de UCI dat amper weet dat er zoiets is als professioneel vrouwenwielrennen.
Misschien een oordeel aan de vrouwen zelf over laten, zij hebben er meer zicht op dan jij en "gewoon zielig doen" slaat helemaal nergens op.
Als het gaat om stuurgedrag van de fiets wordt dit evengoed beïnvloed door de lengte van de stuurpen, daar hoor je niemand over
Ik snap heel goed dat er vragen worden gesteld bij deze regel. Waarom niet gepersonaliseerd regelen? Zoals bij de sokhoogte? Das ook afhankelijk van de lengte van je onderbeen. Waarom niet de breedte van je stuur laten afhangen van je schouderbreedte?
Probleem opgelost.
Een sprinter zal ook over het algemeen veel breder gebouwd zijn dan een kleine klimmer. Beiden hetzelfde behandelen is niet per se logisch wanneer je restricties oplegt.
Basisregel moet gewoon zijn, schouderbreedte +/- zoveel mm of cm.
Blijft wel de vraag hoe ga je dan om met vervangende fietsen wanneer materiaalpech.