‘Chinese producten bedreigen Nederlandse wielermarkt’
Beeld ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 18 april 2025 om 08:12

‘Chinese producten bedreigen Nederlandse wielermarkt’

Materiaalzone Ook de fietsbranche heeft last van Aliexpress en Temu, die vaak spullen van bedenkelijke kwaliteit verkopen. Harmen van der Meulen van Futurumshop doet er in gesprek met vakblad De Ondernemer zijn beklag over: de Chinese dump zou de Nederlandse wielermarkt bedreigen.

Volgens de oprichter van Futurumshop ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de overheid. Zo zijn er veel regels op het vlak van productieveiligheid waar Europese bedrijven zich aan moeten houden. Terecht, aldus Van der Meulen en andere e-commerce collega’s in het artikel. Maar volgens hem wordt er gemeten met twee maten. Een extreem groot percentage van de producten die via Ali en Temu Nederland binnenkomen, voldoet niet aan de wetgeving waar Europese bedrijven zich wel aan moeten houden.

Het gevolg, aldus de ondernemers: Chinese producten worden gemaakt volgens niet bestaande milieuregels, of door gevangenen onder erbarmelijke omstandigheden. Het probleem: handhaving. Van der Meulen hoort regelmatig ‘dat het zo moeilijk is, omdat er zoveel pakketjes binnenkomen’. “Ik heb die Kamerleden voorgehouden dat als er één muis in een bakkerij wordt geconstateerd deze dichtmoet en weer open mag als de voedselveiligheid weer is gewaarborgd”, gaat de FuturumShop-ceo verder. “Je kunt toch een representatieve steekproef houden? Als dertig van de honderd pakketjes niet voldoen aan de Europese regels dan gaat die hele container retour. Ze zeggen dan: ‘Nooit zo over nagedacht’.”

Van der Meulen wil geen ban op China. “Het is onzin om te zeggen dat China slecht is. Ik ga niet mee in die Trumpiaanse gekheid. Wij hebben veel te danken aan China en China veel aan ons”, aldus Van der Meulen, die in het land een klein deel van zijn producten laat maken. ,”Maar als een Nederlands bedrijf gaat handelen in China moet ze daar voldoen aan de wetgeving, terecht. Vice versa zou dat ook zo moeten zijn. Bij de grote marktplaatsen als Shein, Alibaba, AliExpress, Temu gebeurt dat niet, er wordt niet op gehandhaafd. Het gevolg is, omdat wij voldoen aan de Europese eisen, wij duurder zijn dan onze Chinese concurrenten en zo uit de markt worden gedrukt.”

De oplossing ligt volgens Van der Meulen bij een politiek die snapt wat er gebeurt. “Ik kom nu allemaal generalisten tegen in Den Haag, niemand die er verstand van heeft. We polderen net zolang totdat het schip gezonken is. Veeg al die toezichthoudende instanties samen die controleren en boetes opleggen. Het zijn er teveel, werken slecht samen, en hun handelingsbevoegdheid is te klein. Doe ook iets aan de hoogte van de boetes. Ze lachen om een boete van een miljoen euro.”

RIDE Magazine
26 Reacties
18-04-2025 09:42
Misschien die idioot dure cassettes tegen een normale prijs aanbieden? Zoveel hoeft een blokje geslepen aluminium niet te kosten. Het zijn de fabrikanten zelf die absurde prijzen rekenen en mensen naar een alternatief duwen.
    18-04-2025 09:53
    Vooral die hipstermerken zijn erg, één of ander quasinochalantgekleurd pleurisshirtje à dik boven de 100.
    18-04-2025 11:32
    PNS
18-04-2025 10:08
Uiteindelijk komen hun (veel te) dure spullen meestal uit dezelfde fabrieken…
    18-04-2025 11:02
    Meestal? Eerder soms.

    Heb zelf vooral ervaring met gitaar- i.p.v. fietsbenodigheden, maar zodra er enige complexiteit aan te pas komt, merk je al snel het verschil tussen imitaties en het origineel. Ook al komen ze in beide gevallen uit China.

    En bij vervalsingen zijn het al helemaal louche werkplaatsen/fabriekjes waar de spullen gemaakt worden.
18-04-2025 09:16
Dit is toch al jaren gaande en niet bepaald iets van de laatste tijd? Daarnaast moet men ook van de gedachte af dat ze de klant kunnen belazeren. In tijden van schaarste heeft de fietsbranche de consument helemaal uitgeknepen. Nu de wereld er anders uitziet met economische onzekerheid en een markt die overspoeld is met producten spelen we de China kaart. Lijkt de autobranche wel. Tergend langzaam inzetten op elektrificatie, ondertussen de prijzen maar opdrijven en dan het China staatssteun verhaal spelen als die met betere prijs/kwaliteit producten op de markt komen (zelfs na importheffingen).
    18-04-2025 09:52
    precies, hier subsidie geven (wat gewoon staatssteun is is), maar China ervan betichten
    18-04-2025 11:06
    Het gaat hier niet om productie in China an sich, maar om sites als AliExpress die veiligheidsvoorschriften en kwaliteitseisen kunnen ontlopen door het reguliere importproces te omzeilen. Dat is wel iets van de laatste jaren.
    18-04-2025 11:45
    Mijn punt is dat ze ook naar hun zelf moeten kijken: "Het gevolg is, omdat wij voldoen aan de Europese eisen, wij duurder zijn dan onze Chinese concurrenten en zo uit de markt worden gedrukt.”

    Tuurlijk is dat zo, maar iets wat ze zelf uit (direct of indirect) China halen, waar ze importheffingen over betalen en een "kwaliteitscheck" op doen is dan spontaan 20-25x duurder dan op die websites. In een transparante markt met veel aanbod trapt de consument daar natuurlijk niet meer in. Ze drukken zichzelf de markt uit.

    Daarnaast spelen ze nu deze kaart na jarenlang geprofiteerd te hebben van goede marktomstandigheden (schaarste, veel vraag, hoge prijzen). Nu het tegenzit krijgen we dit soort kinderachtig geleuter. Dit probleem is allang bekend en speelt al jaren in werkelijk elke markt, niet alleen bij fietsproducten. Action bestaat uit niks anders dan goedkope, kwalitatief arme en matige Chinese meuk die schijnbaar veiligheidstechnisch ook voldoende zijn voor de Europese markt.
18-04-2025 09:55
Hier een goed voorbeeld waarom mensen uitwijken naar Chinese artikelen: https://www.futurumshop.nl/fietsonderdelen/cassettes/cassettes-mtb/zoeken/f11_12%20speed

Een 12 speed MTB cassette van 400 a 500 euro... Kostprijs is misschien 20 euro...
18-04-2025 10:08
Het kwalijke vind km vooral dat veel van de huismerkproducten van Futurum gewoon dropship uit China
    18-04-2025 10:09
    Is met een eigen label erop en een bak marge. Hetzelfde ‘bedenkelijke’ product kan je vervolgens voor een derde of minder rechtstreeks kopen bij een Aziatische aanbieder.
18-04-2025 11:48
Deze man is een plaag voor de speciaalzaken en jankt nu dat hij zelf uit de markt wordt gedrukt…
18-04-2025 09:35
Veel dingen zijn gewoon idioot overprized, zoals kleding. Maar wat betreft helmen en onderdelen geef ik hem helemaal gelijk: het boeit ze geen drol in China waar het aan moet voldoen, en nog belangrijker: het boeit de consument ook geen reet of die stuurpen nu wel of niet voldoet aan veiligheidseisen. Dat creëert gewoon een ongelijk speelveld.
    18-04-2025 11:14
    Wat? Het wordt eerst goedgekeurd door de EU en dat betekent dat het veilig is.
    Dat de ene na 4 keer stuk gaat is wat anders maar daarom is het vaak veel goedkoper.
18-04-2025 10:32
De futurumshop directeur probeert een onwetend kamerlid te overtuigen, maar verteld daarbij een hoop halve waarheden.
Er zou iets voor te zeggen zijn als de producten waarmee Futurumshop concurreert met Chinese producenten hier gemaakt worden maar dat is zelden het geval, ze komen ook van elders met een dikke marge erop.
De meeste producten uit China zijn prima als je tenminste reviews leest en je gezond verstand gebruikt, vaak lopen deze producten ook op de trend vooruit: TPU innertubes en 3D geprinte zadels zijn beter beschikbaar op de Chinese webshops dan hier.

Er is wel een valide argument te maken tegen de gratis verzending uit China, het feit dat producten bij retour ongebruikt op de vuilnisbelt komen, of voor een belasting op producten die geleverd worden zonder lokaal reparatie of garantie recht. Als men een lokaal bedrijf wil zijn voor de Nederlandse markt, dan moet men als futurumshop daar ook haar kracht van maken en niet als extra betaalmuur tussen de consument en China gaan zitten.
18-04-2025 15:15
Vooral beginnen met die Chinese markt zwart maken, doen alsof het alleen maar slecht is. Gaat je echt niet redden. De meesten weten dat het hier in Nederland veel te duur verkocht wordt. Dat het meestal in China geproduceerd wordt en dat zolang je in China producten koopt van bedrijven die hun naam er aan verbinden je prima producten kan kopen.
18-04-2025 09:18
Tsja, als ik op Ali een fantastisch uitziend, ademend en lekker aanvoelend shirt uit de ProTour kan krijgen voor 15 euro inclusief verzending en dit shirt wordt in Europa voor 80, 90 euro aangeboden, dan weet ik het wel. Dat gaat helemaal niet over milieuregels of wat dan ook, dat gaat puur over winstmarges.
    18-04-2025 10:56
    Denk je nu serieus dat het verschil tussen die shirts van 15 en 90 euro een winstmarge van 600% is?

    Als dat zo zou zijn, is er altijd wel een budgetwinkel die ze voor 20 euro gaat verkopen.
    18-04-2025 12:45
    Wat is het verschil dan wel? Ik voel het verschil niet. Vermoedelijk worden die pro team shirts gewoon veel duurder aangeboden omdat er veel geld naar de sponsor moet en gebeurt dit met de Ali-shirtjes niet.
    19-04-2025 12:14
    Een winstmarge van een paar honderd procent is niks vreemds met kleding omdat bedrijven rekening houden met dat ze blijven zitten met bepaalde producten. Echter dan praat je over lokale bedrijven, bij landelijke verkoop is die marge dat je niet verkoopt lager en dan gaan ze op meer dan 600% zitten (ze kopen zelf groot in, dus voor hun maar 8 euro of zelfs minder per shirtje). Krijgen ze nu de rekening voor hun eigen hebzucht.
18-04-2025 09:26
Sommige onderdelen binnen het wielrennen hoeven simpelweg niks te kosten, ééns in de zoveel tijd komt dat ook bij de LIDL langs en kun je min of meer inslaan en ben je klaar voor 10 jaar.
18-04-2025 11:10
Als je de hoofdprijs vraagt voor iets wat niet van een betere kwaliteit is dan koop ik het niet.....
Deze bedrijven kopen zelf alles in vanuit China maar dat mag wel?
18-04-2025 11:38
Wat betreft het voldoen aan veiligheidseisen betreft ben ik het volledig met deze man eens. Inderdaad niet accepteren dat een bedrijf structureel goederen verkoopt dit niet aan de eisen voldoen. Dat kan prima via steekproeven, dat gebeurt met "regulier" geimporteerdee zooi ook.
Hij gaat wel voorbij aan het feit dat heel veel andere producten ook veel goedkoper zijn. Ik ga echt geen 30 euro voor een tpu binnenband betalen omdat er toevallig een Conti logo zit, terwijl ik er ook 2 voor 8,50 kan bestellen op Ali. Die zijn inmiddels ook al een jaar luchtdicht, dus kennelijk prima.
18-04-2025 12:45
De nederlandse markt wordt al decennia overspoeld met chinese spulletjes, maar de kwaliteit is nog steeds abominabel. Misschien moet futurum top notch nederlandse fietsen gaan verkopen. Union, dat is pas fietsen enz.
    18-04-2025 13:44
    Union is helaas allang geen Nederlands merk meer.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine