Cervélo onthult vernieuwde S5 aero-bike van Visma | Lease a Bike
foto: Cervélo
dinsdag 8 juli 2025 om 09:00

Cervélo onthult vernieuwde S5 aero-bike van Visma | Lease a Bike

Materiaalzone Het was de afgelopen weken het slechtst bewaarde geheim in de wielersport: de nieuwe Cervélo S5, waar Visma | Lease a Bike sinds de Criterium du Dauphiné op koerst. Nu heeft het Amerikaanse merk de nieuwe fiets ook officieel gepresenteerd. De vernieuwde S5 heeft veel gelijkenissen met zijn voorganger, maar zou toch weer een beetje sneller zijn geworden.

Sinds de Dauphiné was de fiets in koers te bewonderen en in aanloop naar de Tour de France stonden Cervélo-medewerkers de media gretig te woord over de nieuwe S5. Toch was het officieel nog een prototype, want een aankondiging van de fiets bleef uit. Tot vandaag dus, want de nieuwe aero-racer is nu uit de doeken gedaan.

De fiets is veel van hetzelfde vergeleken met zijn voorganger, waarbij de focus volledig op aerodynamica ligt; volgens Cervélo is het ‘de snelste fiets van het peloton’. Dat er veel gelijk gebleven is ook gelijk zichtbaar: de heeft de fiets nog altijd de kenmerkende cockpit met een opening in het stuur en ook de zogenaamde bayonet voorvork blijft. De fiets zou wel wat meer geoptimaliseerd zijn ten opzichte van zijn voorganger.

Tijdens de Dauphiné maakte Visma | Lease a Bike al gebruik van de nieuwe S5 – foto: Cor Vos

Dat zou vooral aan de voorzijde van de fiets zijn gebeurd, waar het balhoofd wat dieper is gemaakt ten behoeve van de aerodynamica. Daarnaast is de cockpit voortaan uit één stuk gevormd, waar dat bij zijn voorganger nog een losse V-vormige stuurpen en stuur waren; nu heeft de cockpit een diamantvormige stuurpen. Die zogenaamde HB19 cockpit is bovenop de remgroepen 4 centimeter smaller dan in de beugels, wat de gebruiker zou helpen om een aerodynamische houding aan te nemen zonder in te leveren op controle tijdens het sturen.

Reserve, onderdeel van Cervélo, ontwikkelde een nieuwe wielset: de 57|64 Turbulent Aero-wielset, die specifiek afgestemd zou zijn op de nieuwe S5. Het achterwiel heeft een asymmetrische vorm, die aan moet sluiten op de zitbuis om zo een vloeiende luchtstroom en goede stabiliteit bij zijwind te vormen. De wielset zou aerodynamischer zijn, zonder meer te wegen dan zijn voorganger (Reserve’s 52|63 wielset).

Tevens is de plaatsing van de verschillende lagen carbon van het frame veranderd zijn, met 124 gram winst als resultaat. Al die verschillende wijzigingen bij elkaar zouden ervoor zorgen dat de fiets 6,3 watt sneller is dan zijn voorganger. Die winst zou zijn behaald zonder dat de rij-eigenschappen zijn veranderd. “Het is niet moeilijk om een snelle fiets te maken, maar het is pas echt een prestatie als die ook nog geweldig rijdt. De nieuwe S5 voelt precies zoals de vorige – en dat is precies de bedoeling”, aldus Scott Roy, Head of Engineering bij Cervélo.

De vorm van de cockpit is nét iets veranderd, met een klein knikje naar boven – foto: Cervélo

Ook Wout van Aert is te spreken over zijn nieuwe racer. “De nieuwe Cervélo S5 voelt bij hoge snelheid duidelijk sneller en efficiënter aan dan zijn voorganger. Aerodynamisch en snel wordt vaak geassocieerd met heel stijf maar dat is hier duidelijk niet het geval. De fiets blijft wendbaar en gemakkelijk te besturen. Een grote stap vooruit in nog beter worden.”

De nieuwe Cervélo S5 is beschikbaar vanaf €5.999,- als frameset. De fiets is ook volledig afgemonteerd beschikbaar, met Reserve’s 57|64 Turbulent Aero-wielset en SRAM Force AXS of Shimano Ultegra Di2 voor €9.999,-. Het topmodel, afgemonteerd met dezelfde wielset en SRAM Red (XPLR) AXS of Shimano Dura-Ace Di2, kost €13.999,-

Morgen lees je op WielerFlits een uitgebreide review van de vernieuwde S5.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.