CEO’s van Canyon, Specialized en Pon.bike slaan handen ineen voor verduurzaming
Beeld ter illustratie - foto: Sterling Lorence
woensdag 19 maart 2025 om 10:48

CEO’s van Canyon, Specialized en Pon.bike slaan handen ineen voor verduurzaming

Materiaalzone Meestal zijn ze elkaars concurrenten, maar in februari werkten CEO’s van enkele vooraanstaande bedrijven uit de wielrennerij twee dagen samen. Tijdens een tweedaagse bijeenkomst van Shift Cycling Culture brainstormden managers van onder meer Specialized, Canyon, Pon.Bike en Vittoria namelijk samen over verduurzaming in de fietsindustrie.

Shift Cycling Culture is een non-profit bedrijf dat zich richt op het versnellen van verduurzaming in de wielerindustrie. Dat willen ze niet alleen doen, maar daarbij proberen ze onder meer grote wielermerken samen te brengen en samen te laten werken op het gebied van duurzaamheid. “Het was tot een jaar of twee geleden voor pak ‘m beet Specialized vrijwel ondenkbaar om met Trek samen te werken. Toch lukt het ons om dat te veranderen”, vertelde medeoprichter Erik Bronsvoort daarover vorig jaar aan WielerFlits.

Afgelopen februari organiseerde het bedrijf een zogenaamde C-Level workshop; een tweedaags evenement voor C-niveau rollen (titels die beginnen met Chief en vaak fungeren als het management van een bedrijf). Onder meer Armin Landgraf (CEO van Specialized), Nicolas de Ross Wallace (CEO van Canyon), Frank Böckmann (CEO van DT Swiss) en Nederlanders Stijn Vriends (CEO van Vittoria), Marc de Vries (CEO van Swapfiets) en Huub Lamers (CEO van Pon.bike) waren daarbij aanwezig.

Tijdens het evenement zijn meerdere thema’s aan bod gekomen en “creëerden deelnemers gezamenlijk ideeën en definieerden ze duidelijke acties om de fietsindustrie naar een veerkrachtigere en duurzamere toekomst te leiden”, zo stelt Shift in een persbericht. Een centraal onderwerp van de workshop was het belang van duurzaamheid in de kern van de zakelijke strategie houden. “Voor zinvolle vooruitgang is niet alleen betrokkenheid van het hoogste niveau nodig, maar ook de ondersteuning van teams en experts in alle organisaties om de duurzaamheidsagenda te verdedigen en te bevorderen.”

Frank Böckmann van DT Swiss aan het woord, met rechts van hem Specialized-CEO Armin Landgraf – foto: Shift Cycling Culture

Daarbij is onder meer gesproken over slim datagebruik om processen te verbeteren en duurzamere beslissingen te nemen, het ontwikkelen van gemeenschappelijke kaders om efficiëntie en transparantie in de hele sector te meten en vergroten, het creëren van een industrie-brede gedragscode rondom mensenrechten en werd er gesproken over het versterken van het publieke imago van wielrennen.

Die uitkomst stemt Stijn Vriends, CEO van Vittoria, tevreden. Dat laat hij weten in gesprek met WielerFlits. “Ik denk zeker dat we betekenisvolle vooruitgang hebben geboekt. Ik verwacht dat ook de merken die er niet bij konden zijn of nog niet direct met Shift verbonden zijn zich zullen aansluiten bij de vier initiatieven, omdat ze daadwerkelijk waardevol zijn voor de industrie. Het is wel duidelijk dat nog niet alle spelers in de industrie dezelfde visie van urgentie hebben, maar door samen te komen en concrete stappen te maken zullen we uiteindelijk als gehele industrie vooruitgang boeken.”

Stijn Vriends, tijdens de bijeenkomst van Shift Cycling Culture – foto: Shift Cycling Culture

RIDE Magazine
5 Reacties
19-03-2025 11:10
Het publieke imago van de wielersport ligt helaas in de handen van een narrenclubje in Zwitserland…
Absurde verplaatsingen met, letterlijk, honderden voertuigen en/of zelfs vliegtuigen, non-stop valpartijen met zeer vaak ernstige letsels, sluikstorten te laks aangepakt, enz.
De industrie zal het wel goed menen maar er ligt nog een serieuse werf om de niet-fans te overtuigen…
    19-03-2025 12:17
    Mensen volgen het wielrennen gewoon niet echt omdat het een beetje een heel erg saaie sport is die ook nog eens slecht te volgen is. Er zijn nog veel saaiere sporten, daar niet van, maar veel meer kijkers kan je gewoon niet genereren als je spanningsboog niet erg hoog is over een hele wedstrijd. Mensen kijken naar de tdF omdat rond die periode andere grotere competities stil liggen en je mooie landschappen hebt, zet de tdF in de kalender op de plek van de Giro of Vuelta en ze verliezen een massa neutrale volgers.
19-03-2025 11:10
Wat een moeilijke text voor een gemiddelde wielren fan. Gaat men concreet de productie verduurzamen of draait het hier gewoon zoals altijd om efficiency (lees: geld besparen)?
    19-03-2025 12:13
    Je product of productie verduurzamen is zelfden een kostenefficiëntieoefening, het gaat de vier CEO's gewoon over marketing omdat duurzaamheid een thema is dat veel in de media komt. Als duurzaamheid echt een topic zou zijn waarmee ze inzitten, dan moeten ze maar gewoon stoppen met bijvoorbeeld de massa aan carbonframes als hoognodig te verkopen aan moddervette recreanten. Want de meerwaarde van een carbon frame voor een wielertoerist is letterlijk nul ten opzichte van eender welk ander frame.
19-03-2025 11:31
Goed zo, dan zullen ze wel mínder fietsen gaan verkopen en takken opzetten waarbij je oude frames weer in gebruik nemen kan. En ook eerlijk zijn over de marginale meerwaarde van spulletjes/hebbedingetjes en vooral fietsen in de eígen regio promoten?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.