‘Brits team plakt neppe UCI-stickers op Chinese frames’
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 23 oktober 2024 om 12:54

‘Brits team plakt neppe UCI-stickers op Chinese frames’

Materiaalzone Het Britse continentale wielerteam Saint Piran is betrapt op het plakken van neppe UCI-stickers op merkloze Chinese frames. Op die manier kon de wielerploeg volgens CyclingWeekly jarenlang rondrijden op fietsen die officieel niet zijn goedgekeurd door de internationale wielerunie.

De Britse ploeg kon lange tijd onder de radar blijven vanwege de UCI-stickers met daarop de tekst ‘approved’. Omdat er bij een controle echter geen framecodes werden gevonden op de stickers, viel de ploeg door de mand. Volgens ploegeigenaar Richard Pascoe kwam dat omdat hij de framecodes had doorgestreept met nagellak.

Saint Piran heeft al langer financiële problemen. Toen in 2022 een fietsendeal met Lapierre niet doorging, stapte de ploeg over op merkloze Chinese fietsen. Renners van het team wisten dat ze op Chinese fietsen reden, maar niet dat er door de ploeg gefraudeerd werd met de UCI-regels.  Volgens het wielermedium werden de fietsen van Saint Piran door de renners in het team de ‘Wuhan-wapens’ genoemd en vroegen renners zich meerdere keren af of de frames wel voldeden aan de UCI-regels.

In een statement heeft Saint Piran inmiddels laten weten dat de frames niet voldoen aan de UCI-reglementen. Wat er nu gaat gebeuren, is nog niet bekend. British Cycling heeft al bekendgemaakt de zaak verder te gaan onderzoeken. Ook de UCI zal dit doen.

RIDE Magazine
13 Reacties
23-10-2024 13:14
Dat komt ervan als je de prioriteit geeft aan het sokken opmeten door UCI-juryleden......
23-10-2024 15:27
Twee jaar onopgemerkt frauderen. Hoeveel andere ploegen doen dat ook? Meer of minder dan 50%?
23-10-2024 15:11
Geniaal verhaal
23-10-2024 19:41
Op de foto's staan een Trek en een Factor. Uit het artikel op CW kun je opmaken dat sommige renners in een aantal wedstrijden in 2022 op niet gekeurde fietsen reden. Beetje vaag hoe het zit, behalve dat er in elk geval deels gebruik is gemaakt van deze Alibaba of Temu-fietsen. Je zal er renner zijn...
23-10-2024 19:56
Met zulke temu frames denk ik al gauw dat ze na 10k uit elkaar zouden vallen. Toch niet dus.
23-10-2024 22:45
Als hier bewezen kan worden dat er doelbewust frames zijn gebruikt die niet voldeden aan het UCI reglement dan is het wat mij betreft per direct de licentie intrekken en de betrokken personen levenslang schorsen.
    24-10-2024 00:56
    Eens dat een lange schorsing terecht is, maar of levenslang de beste oplossing is betwijfel ik. Het is waarschijnlijk echt niet zo dat het per se vreselijek mensen zijn. Het lijkt mij eerder dat het mensen zijn met een enorme passie voor wielrennen, van wie hun team bij wijze van spreken hun kindje is en die door een gebrek aan sponsoring gedwongen zijn dit te doen om hun team boven water te houden. Wat in dit geval voor de strafmaat voor mij het belangrijkst zou zijn is of de veiligheid van de frames uiteindelijk op orde was of niet. Niet voldoen aan UCI-regels hoeft natuurlijk niet gelijk op veiligheidsgebreken te wijzen, er zijn genoeg andere regels mbt frames. Maar als de veiligheid van de renners inderdaad op het spel stond zodat het team kon doorgaan is dat natuurlijk volstrekt onacceptabel.
    25-10-2024 08:46
    Er is wel een groot verschil tussen niet aan de reglementen voldoen en een UCI sticker op je fiets hebben. Zoals ik het begreep kwamen na het opzeggen van het partnership met Lapierre door oa falende frames deze direct from Asia frames van fabrikant ‘Lightcarbon’ welk een reputatie van betrouwbare, goed afgewerkte frames heeft. Het gekozen model door het team voldoet voor 99.9 procent zeker ook aan alle reglementen qua geometrie en testen. Het bedrijf heeft zelf echter nooit gekozen om dit officieel af te kopen bij de UCI want waarom zouden ze. De meeste UCI renners kopen immers geen fiets dus zijn geen markt. Maar het neemt inderdaad niet weg dat als je koerst onder de vlag van de UCI (je hebt geen keus) je jezelf moet houden aan de regels van de UCI (je hebt geen keus).
24-10-2024 10:33
Ik vraag me vooral af of dit nou echt zo'n groot probleem is. Ze gaan toch niet ineens 100 watt extra trappen door op een frame van AliExpress te fietsen?
    24-10-2024 17:01
    In dit geval heeft de betreffende regelgeving te maken met veiligheid van de frames. Om de UCI-goedkeuring te krijgen moeten de fietsproducenten de frames aan verschillende tests onderwerpen om aan te tonen dat ze bijvoorbeeld niet zomaar zullen breken of scheuren onder bepaalde krachten.
    27-10-2024 19:32
    En UCI keurt persoonlijk al die frames?
24-10-2024 17:06
Saint Piran, het team dat zich zo liet voorstaan op jeugd en duurzaamheid...
27-10-2024 19:34
Vroeger had je een Belgisch merk die adverteerde met koop geen fiest met dure stickers maar koop een L...o

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine