Bonnie Tu strijdt al twee decennia voor vrouwenwielrennen: “De investering betaalt zich uit”
Interview Liv is het enige fietsmerk van formaat dat zich exclusief richt op vrouwen. Aanjager daarvan sinds het begin is Bonnie Tu. RIDE Magazine sprak in 2024 met de voorzitter van het Taiwanese bedrijf over haar ambities en dromen voor de vrouwensport.
De start van de Tour de France Femmes geldt voor velen als orgelpunt van de vrouwenwielersport. Eindelijk kon ook het vrouwenpeloton zich op het hoogste podium van de wielersport tonen. Een grote stap voorwaarts voor een sport die als een razende groeit en waar nog steeds veel groeipotentieel zit.Dat ziet ook Bonnie Tu, die als voorzitster van vrouwenfietsmerk Liv één van de meest vooraanstaande voorvechters van de vrouwenwielrennerij is. Dat Liv de TdFF fanatiek steunt, mag dus geen verrassing heten. Ook dit jaar is het merk er weer bij als één van de belangrijkste sponsors. Reden genoeg voor een gesprek met Tu, over de toekomst van het vrouwenpeloton en de hordes die er nog altijd te overwinnen zijn.

foto: Liv
Liv is één van de weinige fietsmerken die zich volledig op vrouwen richt. Wat onderscheidt jullie van ‘reguliere’ merken die vrouwenfietsen ontwikkelen?
“We ontwikkelen onze fietsen op het vlak van geometrie en andere specificaties aan de hand van data specifiek voor vrouwen, maar we investeren ook heel erg om vrouwen op de fiets krijgen. Het gaat niet alleen om het product, maar het gaat om een bredere investering in de groei en de toekomst van de sport. We investeren in vrouwenwielrennen en vrouwenwielrennen alleen. Voor ons draait dat om producten, programma’s, educatie en het bouwen van gemeenschappen. Ik geloof dat dit is wat ons echt onderscheidt van andere merken die ook vrouwenfietsen ontwikkelen. We zijn betrokken bij elke stap van het vrouwenwielrennen en willen de sport ondersteunen en doen groeien, op alle mogelijke niveaus.”
Veel mensen zijn sceptisch over het concept van een vrouwenfiets. Die zeggen dat het gewoon een normaal frame is met een laagje roze verf. Wat is uw kijk daarop?
“Sinds het begin hebben we data verzameld over lichaamsmaten van vrouwen en inbreng van vrouwelijke wielrenners gebruikt; van journalisten die onze fietsen testen, tot de vrouwen die onze fietsen kopen en onze professionele atleten. We erkennen dat er een spectrum is wat betreft gender en populatie, maar de fietsen van Liv zijn echt ontwikkeld met vrouwen in gedachten, vanaf het begin van de ontwikkeling tot de uiteindelijke productie. Dat zie je terug in de geometrie, maatvoering, specificaties en ja, ook de kleurstellingen.”
Is het uitdagend geweest om zo’n merk, gecentreerd rond vrouwen, op te bouwen in een sport die lang door mannen is gedomineerd?
“De oorsprong van Liv gaat terug naar 2007, toen ik werd uitgenodigd om bij de Ronde van Taiwan langs te komen. Ik was 57, CFO van Giant, en ik was net weer gaan fietsen. Ik was toen echt geschokt door de minimale keuzes die er voor me beschikbaar waren. Toen ben ik een werkgroep begonnen met Nikki Jan en Cassandra Chou, twee vrouwen die bij Giant werkten. Wie kunnen nou beter bepalen hoe we de vrouwensport kunnen doen groeien? We richten ons eerst op de markt in Taipei en de reactie was overweldigend positief. Dus eigenlijk was het starten niet een uitdaging.”

Liv sponsort al jaren verschillende vrouwenploegen – foto: Cor Vos
Dus de merkidentiteit van Liv is behoorlijk ideologisch gedreven. Hoe balanceert u dat met het managen van een winstgevend bedrijf?
“Bij Giant geloven we er heilig in dat we allemaal winnen als meer vrouwen en meisjes gaan fietsen. Ik blijf even ambitieus als voorheen, en dat heeft juist alles te doen met het leidinggeven aan een winstgevend bedrijf.”
U loopt al lang mee in de wielerindustrie en bent al die tijd een fervent voorvechter voor het vrouwenwielrennen geweest. Hoe heeft u het vrouwenwielrennen zien veranderen?
“Toen we met Liv begonnen, was er amper focus op de wielrenster van merken en investeerders: er waren beperkte producten voor vrouwen, beperkte vertegenwoordiging van vrouwen, beperkte ondersteuning van ploegen. Destijds maakten merken de fiets voor mannen gewoon wat kleiner, gaven ze een roze kleurtje en noemden het een vrouwenfiets. Ook de profsport was klein: als vrouwen al een ploeg konden vinden, was het prijsgeld en het salaris bijna non-existent.
Alhoewel Liv nog altijd het enige serieuze vrouwenfietsenmerk is, zijn er wel tal van merken die serieuze producten voor en representatie van vrouwen bieden, terwijl ook de steun voor ploegen serieus is gegroeid. We hebben een Tour de France Femmes! We hebben nog een lange weg te gaan, maar ik zie dat merken en investeerders de impact van meer aandacht voor vrouwelijke wielrenners erkennen. En ze zien dat de inspanning zich uitbetaalt.”
Wat drijft u om zo’n fanatieke pleitbezorger te zijn? Waarom blijft u het zo belangrijk vinden u in te zetten voor de vrouwentak van de wielersport?
“Omdat de sport rechtvaardig moet zijn, en dat is het niet. Toen ik met Liv begon, waren vrouwen en meisjes niet vertegenwoordigd in de wielermedia; ze waren niet terug te zien in advertenties. Dat is meer dan twintig jaar geleden. Sindsdien is de representatie wel gegroeid, maar er is nog altijd verschil tussen investeringen in vrouwensport en mannensport. Totdat kansen voor vrouwen om de sport professioneel te betreden en er succesvol te zijn, gelijk zijn, is er voor mij genoeg reden om zo’n fanatieke pleitbezorger te blijven.”

Liv is sponsor van het jongerenklassement in de Tour de France Femmes – foto: Liv
En wat heeft u dan door de jaren zoal gedaan om de vrouwensport te doen groeien, met Liv? Uiteraard sponsoren jullie ploegen en wedstrijden, maar wat doen jullie om ook amateurs te helpen?
“Op een fundamenteel niveau zorgen we voor representatie van vrouwen in de wielersport. In eerste instantie wilden we met Liv vooral producten voor vrouwen maken, maar met het groeien van het merk zagen we het belang van meer representatie van en kansen voor vrouwen in de wielersport. Denk er eens over na: als alle wielermerken gefocust zouden blijven op mannenproducten, hoe veel vrouwen zouden dan voor dat merk hebben willen werken? Hoeveel vrouwen zouden de kans hebben gekregen om professioneel te koersen voor die merken? En hoeveel meisjes zouden geïnspireerd zijn om überhaupt te gaan fietsen? Het groeien van het vrouwenwielrennen betekent het bewerkstelligen van systematische veranderingen voor vrouwen in de industrie als geheel.
Liv is daar een aanjager van geweest. We maken producten die meer rekening houden met het vrouwelijk lichaam, maar het draait om veel meer dan dat. Met het merk Liv kunnen we investeren in vrouwenwielrennen en alleen vrouwenwielrennen. We hoeven niet te kiezen waar onze sponsorgelden of marketingbudgets naartoe gaan; ze worden altijd geïnvesteerd in het doen groeien van de vrouwensport. Altijd.”
Wat is er nodig voor de vrouwentak van het wielrennen om de volgende stap te zetten?
“Grotere investeringen in ploegen en koersen. Dat is hoe salarissen en prijzengelden voor vrouwen groeien, wat het mogelijk maakt voor hen om te leven van hun professionele carrière. Dat is nu nog maar voor een select groepje mogelijk. Voor die grotere investeringen is het dan weer van belang dat er meer verslaggeving van de sport komt: er moeten meer uitzendingen van het vrouwenwielrennen komen, zodat de wereld kan zien hoe interessant wielrensters zijn en wat ze voor de sport betekenen.
Men zegt: ‘we kunnen vrouwelijke atleten niet genoeg betalen omdat niet genoeg mensen naar de sport kijken’, maar laten we dan voor meer kansen zorgen om naar de wedstrijden te kijken! Dit komt allemaal terug tot grotere investeringen. Tot een paar jaar terug hadden we geen Tour de France Femmes. Merken zoals Zwift, wijzelf en enkele andere merken, samen met de steun van de UCI, hebben erin geïnvesteerd en hebben het waargemaakt. Nu kunnen vrouwen in de Tour koersen. Dit is wat nodig is.”
Maar er zijn ook mensen die zeggen dat het vrouwenwielrennen al te hard groeit.
“Mijn blik daarop is dat een meer inclusieve toekomst niet snel genoeg kan komen. We hebben enorme groei gezien sinds de Tour de France Femmes in 2022 terugkeerde. En ja, met groei komen nieuwe uitdagingen, maar die zijn het aangaan meer dan waard.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.