Alweer een nieuwe Wahoo? Van der Poel koerst met nieuwe fietscomputer
Materiaalzone Ongeveer vier maanden geleden onthulde Wahoo de ELEMNT ACE, de nieuwste toevoeging aan hun assortiment fietscomputers. Nu lijken we ons alweer op te kunnen maken voor nog een nieuwe fietscomputer, want topcoureurs als Mathieu van der Poel en Mads Pedersen lijken gebruik te maken van een nieuwe variant van de ELEMNT Bolt.
Dat weet Cyclingnews te melden aan de hand van beelden uit verschillende wedstrijden. De verschillen zijn klein, maar wie goed kijkt ziet inderdaad dat Van der Poel en Pedersen gebruik maken van wat een licht gewijzigde variant van Wahoo’s ELEMNT Bolt fietscomputer lijkt te zijn. Ze lijken daar zelfs al enkele weken gebruik van te maken. MVDP koerste er onder meer tijdens de E3 Saxo Classic en Tirreno-Adriatico mee, terwijl Pedersen er sinds Parijs-Nice al gebruik van maakt.Het meest opvallend is dat Wahoo hun naam in dikke, witte bestickering op de voorzijde van de fietscomputer heeft aangebracht. Die voorzijde lijkt ook een wat minder scherpe hoek te hebben dan de huidige Bolt. Daarnaast lijkt het apparaat wat dikker te zijn, wat zou kunnen duiden op een betere batterij, terwijl ook het enkele knopje op de linkerzijde van het apparaat een andere vorm (vierkant in plaats van driehoekig) lijkt te hebben.
Minimale wijzigingen dus, maar het heeft er alle schijn van dat Wahoo op termijn met een nieuwe variant van de Bolt komt, die door veel Wahoo-gesponsorde coureurs in het peloton wordt verkozen boven de ELEMNT ROAM en de ELEMNT ACE, vanwege het kleine formaat en lage gewicht. Dat er een nieuw apparaat aankomt wilde het elektronicamerk nog niet bevestigen in gesprek met het Britse medium. “Wahoo en hun professionele teams testen voortdurend nieuwe producten en concepten, om ervoor te zorgen dat de productontwikkeling voldoet aan de behoeften van de renners.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Wordt sowieso geen binnenband, want stootlek ligt op de loer in Roubaix en dat vermijd je met tubeless.
Tegenwoordig is het hooguit wat breder, de meeste rijden met (vrijwel) dezelfde band als bij normale wegkoersen, omdat je alsnog de laagste rolweerstand wil hebben. Zo'n Mondo van Specialized bijvoorbeeld, die heeft een rolweerstand van 20 watt per band terwijl hun Turbo net geen 10 watt is, dat scheelt 20 watt in totaal en dat is enorm. En met de juiste sealant (helemaal icm de lage bandendruk in Roubaix, dat gaat met de 32-35 banden ergens tussen de 2-3 bar zijn) dichten gaatjes in principe goed, tenzij het echt grote gaten zijn. Voordeel is dat de kans stootlek met tubeless een stuk kleiner is, en dat heb je het meeste in roubaix.
Ik heb tot nu toe ook geen tubeless banden gezien die zonder reden van normale (hooked) velgen afspringen; hookless is hier het probleem en zou niet voor wegbanden toegepast moeten worden. Overigens zou je met binnenbanden en hookless precies hetzelfde probleem hebben, en we hebben in het verleden ook al vaak zat tubes van de velg af zien lopen. Geen enkel systeem is onfeilbaar.
Bedoelde niet per se een ander type band, kan inderdaad ook type zijn dat ze normaal gebruiken maar dan de bredere versie. Bredere banden van hetzelfde type hebben doorgaans iets meer rubber op het loopvlak als ik me baseer info van bicyclerollingresistance.com en daarmee dus iets betere lekbescherming, ook in geval van tubeless setup.
Schwalbe sealant doet idd niks in een wegband...maar die banden zijn sowieso niet mijn keuze.