Airbags voor wielrenners: ze bestaan
foto: Screenshot LinkedIn
dinsdag 9 april 2024 om 13:21

Airbags voor wielrenners: ze bestaan

Materiaalzone De veiligheid van het peloton is de laatste weken een veelbesproken onderwerp in de wielerwereld. Enkele stevige valpartijen hebben het onderwerp weer hoog op de agenda gezet. Een voormalig productontwikkelaar van Bioracer oppert om speciale airbags voor wielrenners te introduceren in het peloton.

In een bericht op LinkedIn toont Sam Ratajczak een airbag voor wielrenners, waaraan hij werkte in zijn tijd als Chef R&D bij Bioracer. Een video toont een opblaasbaar systeem in de bretels van de wielerbroek, dat over de borst, rug, schouders en langs de heupen van de gebruiker loopt.

Airbags zijn in andere sporten zoals paardrijden, motorsporten en wintersporten al veelgebruikt, maar de toepassing ervan voor de wielersport komt volgens Ratajczak met een paar uitdagingen. Daarom lag de focus bij de ontwikkeling op acceptatie en zihtbaarheid, inachtneming van warmte en gewicht en het activatiemechanisme.

“We richten ons op een ontwerp dat naadloos zou integreren in de outfit van wielrenners, zodat het zou lijken op de ouderwetse reserveband over de schouders van vroeger. De airbag zou discreet worden weggewerkt in de wielerbroek en zou bescherming bieden voor vitale delen zoals de borst, nek, heupen en onderrug, terwijl er nog steeds bewegingsvrijheid is”, stelt Ratajczak

“Een andere prioriteit was het beperken van thermale impact en het gewicht van de airbag, zodat het performance of comfort tijdens de koers niet in de weg zou zitten. De grootste uitdaging was bepalen wanneer de airbag geactiveerd moest worden. Valpartijen op de fiets variëren enorm van ernst. Een balans tussen de noodzaak tot bescherming en het risico van onnodige activatie van het systeem vereist nauwkeurige overweging.”

Het systeem werkt met een luchtpatroon, waardoor de airbag in korte tijd kan worden opgeblazen. Nadat deze is opgeblazen, kan de lucht ook weer worden afgelaten, waardoor een coureur op papier verder zou kunnen rijden. Het gehele systeem zou ongeveer 500 gram wegen, aldus Ratajczak.

De ontwikkeling zou veelbelovende resultaten hebben opgeleverd, maar voet aan de grond krijgen met het product bleek lastig. “Ondanks contact met sommige van de rijkste ploegen in het peloton, was er weinig interesse. Desalniettemin kan door voortgang in technologie en doorlopende analyse van ongevallen het concept verder ontwikkeld worden tot een slimmere, meer effectieve veiligheidsoplossing. De introductie van een airbagsysteem in het professionele wielrennen zou een significante stap voorwaarts in veiligheid van het peloton kunnen zijn.”

RIDE Magazine
8 Reacties
09-04-2024 14:34
Beetje (heel erg) dom van de ploegen en renners dat ze liever in de kreukels liggen dan mee te werken aan dingen die ernstige blessures kunnen verminderen/voorkomen. Dan is heel het veiligheidsclubje van Plugge ook maar een praathoekje voor de show/marketing. Het ziet er opgeblazen wat dommig uit, maar veel helmen zijn ook gewoon spuuglelijk en die kan je beter ook dragen op een koersfiets (op een gewone is het door de lage snelheid wat overkill).

Op zich is het ook wel vreemd dat ze de lycra kleding niet versterken, arbeiders dragen in veel gevallen toch ook kleding of pbm's die snij- en/of brandvast zijn. Handschoenen waar je niet kan doorsnijden kan je evengoed een hele dag dragen en die belemmeren totaal niet. En handen zijn zowat het meest fijne qua motoriek dat je hebt.
    09-04-2024 22:07
    Handschoen met dikke handpalm is niet z’n goed idee lijkt mij. Het is veel beter dat er weinig stoffen tussen handpalm en stuur zitten dan heb veel meer feeling om te sturen. Zie MVDP zonder handschoenen over de kasseien
    10-04-2024 04:44
    Hij heeft het ook niet over dikke handschoenen maar over snijvaste handschoenen.
    10-04-2024 10:53
    @petakki, ik heb het eerder over van die perfect aanpassende werkhandschoenen, die zijn vrij dun en hebben een coating aan de handpalm voor de grip en als extra snijbescherming. Daar kan je gemakkelijk een hele dag mee rondlopen en fijne handelingen mee doen zonder dat je zweet of minder controle hebt over je handelingen. Natuurlijk tuinhandschoenen met een coating van de dhz is een ander verhaald, daar loop je liever niet mee rond want die zitten niet prettig :-P Ik nam ook gewoon handschoenen omdat de handen toch het fijnste zijn qua motoriek en beweeglijkheid. In de industrie is de meeste kleding wel voorzien op bescherming, dus op zich kunnen ze vanuit de sport ook dingen oppikken of fine tunen naar hun kleding denk ik.
09-04-2024 18:27
Het is volkomen logisch dat geen enkele ploeg hier individueel aan mee wil werken. Zo'n systeem als renner meezeulen heeft invloed op de prestaties en als je als enige ploeg (en niet álle ploegen) met zo'n ding rond gaat rijden, word je aan alle kanten voorbij gereden.

Dit moet gewoon centraal geregeld worden.
09-04-2024 23:05
Moet de vooruitgang op aerodynamica niet een stuk terug? Laat ze maar lekker rijden met een wollen truitje
09-04-2024 21:45
Dit is best een goed idee dat vast nog wel enige verfijning nodig heeft.

Kijk zelfs al willen ploegen misschien niet meewerken er rijden nog duizenden fietsers op deze planeet die hiermee geholpen kunnen zijn. Ik zie er wel een markt voor.
10-04-2024 11:20
Sinds de heupbreuk van Erik Dekker in 2002 heb ik mij verdiept in airbags voor wielrenners. In eerste instantie zocht ik het ook in kleding. Ook ik liep tegen het activatieproces aan, waarna de zaak doodbloede. Jaren later dacht ik dat het niet in de kleding moest worden gezocht maar in de fiets. Bijvoorbeeld in de voorvork. Hierbij kun je een groot deel van het activeringsproces en het acceptatieproces ontwijken. Want ook het acceptatieproces is een dingetje.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.