Moederbedrijf KOGA en Batavus vermindert schulden met €600 miljoen dankzij herkapitalisatie
donderdag 7 november 2024 om 11:55

Moederbedrijf KOGA en Batavus vermindert schulden met €600 miljoen dankzij herkapitalisatie

Update Accell Group kan voorzichtig weer vooruit gaan kijken. Het moederbedrijf van onder meer KOGA, Batavus en Babboe kampt al jaren met financiële malaise, maar door een overeenkomst met een meerderheid van hun financiële stakeholders lijken ze hun schulden met €600 miljoen te kunnen verminderen.

Daardoor verkleint de schuldenlast van ongeveer €1,4 miljard naar €800 miljoen; een vermindering van meer dan 40%. Die vermindering weet het Nederlandse bedrijf te realiseren dankzij een herkapitalisatie, wat in dit geval effectief een kwijtschelding van de schulden betreft. De transactie wordt in het eerste kwartaal van 2025 verwacht.

Met de herkapitalisatie gaat tevens een investering van €235 miljoen vers kapitaal gemoeid, wat Accell naar eigen zeggen “een financieel duurzame structuur oplevert evenals een versterkte liquiditeitspositie en de mogelijkheid om in de toekomst te investeren”, zo stellen ze in een persbericht.

Accell was binnen de fietsindustrie één van de voornaamste slachtoffers van de coronapandemie, door enorme voorraadoverschotten. Een terugroepactie van bakfietsproducent Babboe zorgte voor nog meer financiële druk. Nu lijken de grootste problemen achter het Nederlandse bedrijf te liggen, mede doordat de voorraden verkleinen en er serieuze besparingen zijn gedaan. Het bedrijf verwacht dat hun voorraad aan het einde van het kalenderjaar weer op een regulier niveau is.


Update 7 november – Accell krijgt steun van crediteuren

Accell Group heeft de steun van ongeveer 80% van zijn senior geldverstrekkers verkregen, terwijl ook alle andere belangrijke crediteuren akkoord zijn. Daarmee kan Accell de herkapitalisatie definitief in gang gaan zetten middels een zogenaamde UK Scheme of Arrangement. Die juridische procedure is nodig om de schulden van het bedrijf te herstructureren, zonder een faillissement aan te hoeven vragen. De implementatie van de herkapitalisatie is nu vooral nog onderhevig aan juridische goedkeuring.

RIDE Magazine
5 Reacties
07-10-2024 10:38
Het is ook wel kort door de bocht om te stellen dat bedrijven zoals Accell slachtoffer zijn van de coronapandemie. Er was een tijdelijke piek omdat mensen ineens begonnen met fietsen, en de fabrikanten zijn daar loos op gegaan om nog meer en duurder te verkopen, dat ze het totaal verkeerd hebben ingeschat ligt imho niet aan de pandemie maar wel aan hun gulzigheid.
07-10-2024 11:03
Accell gaat geheid ten onder.
Ook na deze haircut van 600 miljoen is het onmogelijk dat ze de rentelasten überhaupt kunnen dragen, met een lening van 800 miljoen en een rentevoet van 6 à 7% kom je aan ruim € 50 miljoen aan rentelast. Dat hebben ze zelfs in de beste jaren nooit gepresteerd te halen, dan hebben we het nog niet eens over de kans ooit ook maar een Euro terug te betalen
    07-10-2024 11:19
    Nja, ze hebben wel een giga porfolio natuurlijk van historisch fietsmerken. En ik zie dat Babboe ook van hen is, is daar al bekend wat het gaat worden met de teruggeroepen bakfietsen ivm de veiligheid?
10-10-2024 11:56
Wanneer zag je voor het laatst iemand op een nieuwe Koga racefiets rijden? Ik zie ze werkelijk nooit. Ook online schitteren ze vooral in afwezigheid. Een lesje moderne marketing is wel nodig volgens mij.
08-11-2024 16:48
Koga racefietsen zijn gewoon veel te duur en daarom rijdt ook bijna niemand op.
Als je kijkt naar andere merken zijn daar de prijzen ook onwijs omhoog geschoten en let maar op mijn woorden dat vele merken ook heel harden klappen krijgen, Waarom moet dat allemaal zo duur?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine