Alarmerende toename aantal fietsongelukken, VVN pleit voor helm en meer boetes
Fietstoerisme Hoewel het totaal aantal verkeersongelukken in Nederland het afgelopen jaar is gedaald, is de situatie voor fietsers, voetgangers en motorrijders juist onveiliger geworden. Vooral het aantal fietsongevallen bereikte met 21.500 gevallen het hoogste niveau in zeker tien jaar. Veilig Verkeer Nederland (VVN) slaat alarm en roept op tot actie.
Onderzoeksinstituut SWOV voorspelt een verdere stijging van het totaal aantal verkeersdoden: van 675 in 2024 naar 930 in 2060, vooral onder fietsers. Het aantal ernstig gewonden loopt volgens diezelfde prognose op van 7400 naar bijna 12.000 per jaar. Een groot deel daarvan betreft eenzijdige fietsongevallen of botsingen met andere fietsers of voetgangers.
Helm
Tegen die achtergrond benadrukt VVN het belang van het dragen van een helm. “Het is goed dat ouderen langer actief blijven door te fietsen, en we zien dat de schaamte voor een helm afneemt”, zegt een woordvoerder tegen het Algemeen Dagblad. “Maar we moeten naar de situatie dat een kwart van de fietsers een helm draagt. Dat is het punt waarop het normaal gevonden wordt.”
Fietsers verplichten tot het dragen van een helm hoeft volgens de organisatie niet. Wel dringt VVN erop aan om ook de infrastructuur veiliger te maken, zodat ongelukken überhaupt voorkomen worden.
Boetes
Ook op het gebied van handhaving ziet VVN ruimte voor verbetering. “De politie moet ervoor zorgen dat het veilig is in Nederland,” aldus de woordvoerder. “Daar hoort ook de veiligheid op de weg bij.” Toch nam het aantal verkeersboetes vorig jaar af: van 6,5 miljoen snelheidsboetes in 2023 naar iets meer dan zes miljoen, en van bijna 200.000 naar 165.000 bekeuringen voor handheld bellen. Zowel VVN als SWOV pleiten ervoor om die trend te keren en juist meer te handhaven op verkeersovertredingen. De politie erkent het belang daarvan en zegt: “We doen wat we kunnen.”
- fatbikers die nogal graag slingeren over de weg, sommigen halen allerlei stunts uit (o.a. wheelies), sommigen zitten op hun telefoon te kijken.
- elektrische scooters die volle bak over kruisingen jagen zonder snelheid te minderen.
- oudere fietsers die (uit onzekerheid?) onnodig midden over de weg rijden waardoor je er niet langs kunt. Soms in combinatie met onoplettendheid: is men net van richting veranderd dan verbaasd zijn als er iemand achterop komt.
- bakfietsen die met hun bak op de andere weghelft uitsteken terwijl het fietspad breed genoeg is.
- auto's die je soms expres afsnijden door helemaal naar rechts te gaan vlak voor een kruising (van lijn afwijken) waardoor je er als wielrenner niet langs kunt. Sommigen blokkeren het voorrangsfietspad.
Moderne infrastructuur veroorzaakt juist meer ongelukken: fietssnelwegen -fantasieloos en rechttoe rechtaan, maken minder alert. Geen bron maar als ik wetenschapper VVN'er was, zou ik het acuut onderzoeken ; )
Oplossing is simpel: helmplicht voor élke e-bike. Ouderen zijn beter beschermd, en jongeren zullen heel snel terug grijpen naar de normale fiets want geen enkele weldenkende puber wil met dezelfde helm als z'n oma op de fiets zitten.
Anno nu tonen de cijfers dat er in Amsterdam een verdubbeling van dodelijke ongelukken onder voetgangers danwel fietsers.
Ik zou advies van de VVN dus niet al serieus nemen.
Precies zoals wegbeheerders aldaar aanbevelingen van adviesbureau Goudappel ronduit negeren...
(hetgeen ik niet anders dan hufterig kan noemen).
Geenstijl had een goed artikel hierover, en weigert om "e-fietsers" onder de noemer "fietser" te scharen...
https://www.geenstijl.nl/5185160/hee-hoe-kan-dat-nou-steeds-meer-fietsongelukken