Van 50 naar 30: Fietsersbond pleit voor lagere snelheid binnen bebouwde kom
Beeld ter illustratie - foto: Cor Vos

Van 50 naar 30: Fietsersbond pleit voor lagere snelheid binnen bebouwde kom

Fietstoerisme De Fietsersbond zet zich in voor een nieuwe maximumsnelheid binnen de bebouwde kom voor heel Nederland: 30 kilometer per uur. “Minder hard rijden maakt het verkeer veiliger en prettiger voor iedereen. Steeds meer gemeenten zijn ermee bezig, maar landelijk geldt nog steeds 50 kilometer per uur als norm.”

Amsterdam introduceerde in het najaar van 2023 de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen vrijwel de gehele bebouwde kom, waar dat in de rest van Nederland overwegend 50 kilometer per uur is. Als het aan de Fietsersbond ligt, wordt 30 kilometer per uur de norm. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur, heeft een ongeval zelden een dodelijke afloop. “Daarom eisen we 30 km/u als normale snelheid in dorpen en steden”, schrijft de bond.

Daarvoor zetten lokale vrijwilligers van de Fietsersbond zich in, maar zij hopen hulp van buitenaf te krijgen. “Een landelijke norm zou enorm helpen om dit sneller en beter te regelen”, zegt Jan van de Geijn van de Fietsersbond Beuningen. Die afdeling heeft een lijst opgesteld met knel- en verbeterpunten in de gemeente, die ze elk kwartaal bespreken met de gemeente. Kleine aanpassingen kunnen vaak snel worden uitgevoerd, maar grotere aanpassingen zoals de herinrichting van wegen of de aanleg van vrijliggende fietspaden, blijken vaak lastiger te zijn. “Daardoor laten cruciale verbeteringen veel te lang op zich wachten, met risico’s voor de verkeersveiligheid”, zegt Jan van de Geijn, voorzitter van Fietsersbond Beuningen.

Vorig jaar werd de snelheid op meerdere wegen verlaagd naar 30 kilometer per uur, maar niet overal. Zoals op de drukke Wilhelminalaan. “Deze weg vormt de hoofdverbinding van Noord naar Zuid en kruist de snelfietsroute Ewijk – Nijmegen, waar veel mensen dagelijks fietsen. De snelfietsroute heeft hier overal voorrang, ook op de Wilhelminalaan. Helaas hebben zich op dit kruispunt het afgelopen jaar veel incidenten voorgedaan”, vertelt Ben Berendsen, secretaris van Fietsersbond Beuningen. Van de Geijn vult aan: “De situatie op de Wilhelminalaan onderstreept de noodzaak van snelle invoering van 30 kilometer per uur. De gemeente moet nu daadkracht tonen en de veiligheid voorop stellen. En niet alleen daar: wij willen naar 30 kilometer per uur in de hele gemeente. Een lagere snelheid verbetert de verkeersveiligheid aanzienlijk en vermindert het aantal incidenten.”

Landelijke besluitvorming kan dat proces versnellen. “Een landelijke norm helpt gemeenten om sneller 30 kilometer per uur in te voeren en zorgt voor veiliger verkeer voor iedereen. Het verkort de besluitvorming en voorkomt dat verkeersveiligheid afhankelijk blijft van wisselende lokale prioriteiten”, zo stelt Van de Geijn. Berendsen is het daarmee eens. “Een lagere snelheid beschermt niet alleen fietsers en voetgangers, maar zorgt ook voor een veiligere en prettigere leefomgeving voor alle weggebruikers.”

8 Reacties
24-06-2025 09:02
Wat een gezeur weer! De betutteling in Nederland kent onderhand echt geen grenzen meer... Nederland is al een van de meest fietsvriendelijke landen ter wereld maar nog is het niet genoeg! Dit soort organisaties lijken eerder een instrument van de overheid om bepaalde maatregelen door te drukken dan een echte belangenorganisatie. De meeste fietsers zijn zelf ook automobilist, ik kan mij niet voorstellen dat die dit steunen. De enige die profijt van deze maatregel zou hebben is het CJIB!
    24-06-2025 09:36
    Jawel hoor, van mij mag het meteen ingevoerd worden. Zit zowel op de fiets als in de auto. Ik zou het heerlijk vinden als dit wordt ingevoerd binnen de bebouwde kom.
    24-06-2025 09:54
    De echte fietsers onder de automobilisten steunen deze oproep en snappen dondersgoed waarom dit nodig is. Maar alleen een bord plaatsen is onvoldoende, want dan rijden de meeste automobilisten toch veel harder. Bovendien worden auto's steeds onveiliger voor voetgangers en fietsers. Kortom Berzin, geen gezeur of betutteling maar bittere noodzaak en ik denk dat jij dat ook wel weet.
24-06-2025 08:58
Een bende zotten
24-06-2025 13:58
Het probleem is dat fietsers (wielrenners en speedpedelecs) vaak zelf sneller dan 30 rijden. In België zijn er ook veel zone 30 straten in de bebouwde kom. Ik ben er zeker niet tegen in een stadscentrum, maar op sommige, brede wegen rechtdoor is het toch soms heel erg overdreven. Ik betrap mezelf er ook op dat ik soms meer op de snelheidsmeter zit te kijken dan op de weg.
25-06-2025 22:43
Als de fietsers zich dan zelf ook daadwerkelijk aan de regels hielden, het zij op het fietspad fietsen ipv de stoep of de middelstraat, geen voorrang nemen waar ze dit niet hebben en dan hoeft oom de snelheid niet omlaag. Laat een ieder een een rijexamen doen voor de fiets foor ze op zo'n ding stappen, rij zelf auto, motor fiets en trekker maar dit slaat kant nog wal
28-06-2025 09:12
Fietsen die harder gaan en auto's die langzamer moeten? Dan alles ongeveer even snel. Dat lijkt me de boel gevaarlijker maken.
Amsterdam laat busbaan gebruikers wel 50 rijden (maar heeft een probleem met de borden waardoor een rechter een taxichauffeur die iemand heeft doodgereden niet schuldig heeft gevonnist omdat de toegestane snelheid niet duidelijk was)
Lanen met verschillende snelheden brengt ook hoger risico voort.
29-06-2025 16:27
Mooi verhaal maar er is nu al bijna geen kip die zich aan de maximum snelheid houdt dus waar hebben we het in godesnasm

Om te reageren moet je ingelogd zijn.