Tour of Holland in 2025 op de kalender: welke etappes mogen niet ontbreken?
Fietstoerisme De Tour of Holland staat in 2025 weer op de wielerkalender, met dank aan organisator TIG Sports en Visma-Lease a Bike. Van dinsdag 14 oktober tot en met zondag 19 oktober heeft Nederland weer er een aantrekkelijke meerdaagse wielerwedstrijd bij. De vraag is nu: welke etappes mogen niet ontbreken?
Andere wielerkoersen in Nederland hebben na vele jaren tijd al hun beproefde recept. De ZLM Tour mondt meestal uit in een secondespel met veel massasprints, de Simac Ladies Tour heeft nu al een aantal jaar een pittige etappe in de omgeving van Arnhem om op de slotdag toch nog verschillen te forceren.
De Tour of Holland moet dat beproefde recept nog vinden. Bij de aankondiging van de wedstrijd in oktober werd het volgende gezegd door commercieel directeur Sander Kruis: “Onze gezamenlijke ambitie is om een uitdagende en innovatieve ronde neer te zetten over veilige parcoursen. Deze parcoursen zijn niet alleen uitdagend, maar bieden ook meer veiligheid voor de renners. Bovendien ontlasten we hiermee de politie bij de koersbegeleiding, en het is aantrekkelijk voor publiek en sponsors omdat de renners vaker passeren.”
Het is duidelijk dat de organisatie er een spectaculaire koers van wil maken, die weerklank vindt bij de grotere profteams en tv-kijkers. Want alleen op die manier krijg je zo laat in oktober nog een aantrekkelijke koers op de benen. Tegelijkertijd moet er rekening gehouden worden met de beperkte politiebegeleiding. Hoe gaat TIG Sports dit doen? WielerFlits doet alvast een opzetje hoe de koers er zou uit moeten of kunnen zien.
Lees hier meer over de Tour of Holland
1. Openingsrit in Friesland
Het is een illusie om te denken dat de Tour of Holland in 2025 een parcours met daarin zes lastige ritten met veel hoogtemeters zal presenteren. Dus zal de organisator TIG Sports op zoek moeten naar andere manieren om de koers interessant te maken. Een openingsrit in het noorden van het land kan dan interessant zijn. De Elfstedenrace mondt jaarlijks uit in een flinke waaierrit en dus is het geen gek idee dat de eerste etappe er een zoals de Elfstedenrace wordt, met start en finish in Leeuwarden. Bijkomend voordeel: Thijs Rondhuis bewees al dat het mogelijk is om hier een wedstrijd te organiseren met beperkte inzet van politie-middelen.

foto: Cor Vos
2. Kasseien en de VAM in Drenthe
Onderweg naar het zuiden van het land kom je door Drenthe. Laat die provincie nu net bekendstaan om de flintstroken en sinds een aantal jaar ook de VAM-berg en het Dak van Drenthe. In de omgeving van Wijster is er een omloop uit te tekenen van om en nabij de dertig kilometer met daarbij de VAM-berg, het Dak van Drenthe en flintstroken als de Bosweg-Echtendijk, die samen goed zijn voor ongeveer vijf kilometer aan kasseien. Het fraaie Nationaal Park Dwingelderveld wordt dan ook nog eens gepasseerd. Zes keer deze omloop en het wordt een aantrekkelijke rit.
3. Zevenheuvelen-tijdrit
De Zevenheuvelenweg heeft al veel geschiedenis in de hardloop- en wandelwereld, maar nog niet zo veel in de fietswereld. Een etappe in de Tour of Holland kan uitkomst bieden middels een interessante tijdrit, die vergelijkbaar is met het parcours van de Zevenheuvelenloop. Om en nabij de zestien kilometer, met start en finish op de Groesbeekseweg in Nijmegen. “De eerste vijf kilometers zijn verraderlijk door het vals plat. Het middenstuk kent pittige heuvels en voert over de Zevenheuvelenweg, de laatste vier kilometers gaan vals plat naar beneden”, zo schrijft de organisatie van de Zevenheuvelenloop.” Grote tijdsverschillen zal de Zevenheuvelenweg niet vermoedelijk niet geven, maar mooie plaatjes des te meer.
4. Eerste Limburg-rit
Om er echt een interessant koersverloop van te maken, moet de Tour of Holland een of twee ritten in Limburg hebben. En dan het liefst natuurlijk twee. In Limburg zijn genoeg creatieve oplossingen te bedenken om er een zware rit van te maken, maar voor de vierde rit kiezen we weer een omloop van ongeveer 20 tot 25 kilometer. In 25 kilometer kan er namelijk heel veel in Limburg. Bijvoorbeeld: een omloop met daarin de Eyserbosweg, Fromberg en Keutenberg. Reken maar dat het oorlog wordt in die etappes. De finish komt dan te liggen op de Fromberg, zoals dat in verschillende wielerkoersen in het verleden ook al het geval was.

Tadej Pogacar met zijn team op de Fromberg in de Amstel Gold Race – foto: Raymond Kerckhoffs
5. Tweede Limburg-rit
De tweede etappe door Limburg vindt plaats in de buurt van Vaals. Deze etappe is weer een omloop van 25 kilometer met daarin elke keer de Vaalserberg en de Camerig. Idealiter komt de finish op de top van het Drielandenpunt te liggen, om de koers van wat internationale allure te voorzien. Twee van dit soort dagen zullen absoluut voor de nodige spektakel zorgen.
6. Afsluiting in een grote stad
Een wedstrijd met de naam van een land verdient een afsluiting in de hoofdstad. Dus waarom niet een afsluitende omloop rondom Amsterdam over onder meer De Ronde Hoep? Oké, organisatorisch zal dit de lastigste rit worden om te organiseren. Maar een vaste slotrit met wat Nederlandse geschiedenis zal de Tour of Holland geen kwaad doen. Mocht Amsterdam niet beschikbaar zijn, kan het ook in Rotterdam, Den Haag, Eindhoven of in Utrecht. Er moet in ieder geval gesprint worden!
Hoe vind jij dat de Tour of Holland er in 2025 moet uitzien? Laat het weten in de comments!
Gaat deze tour echt zo heten?