Toertocht Luik-Bastenaken-Luik geweigerd door liefst 17 gemeentes
foto: Cor Vos

Toertocht Luik-Bastenaken-Luik geweigerd door liefst 17 gemeentes

Fietstoerisme In navolging van de opschudding rondom de Amstel Gold Race heeft ook Luik-Bastenaken-Luik te maken met gemeentes die de toertocht voor recreanten weigeren. Dat vertelt Tom Van Damme, directeur van Belgian Cycling, aan Le Soir. Waar in Limburg de onduidelijkheid in de gemeenteraad van Vaals geklaard werd, heeft de Waalse voorjaarsklassieker meer problemen.

“De betrokken gemeenten weigeren de doorgang omdat de veiligheid er boven de 500 deelnemers niet meer gewaarborgd is en de netheid in de gemeentes in gevaar komt”, stelt Van Damme. “Luik-Bastenaken-Luik is een klassieker die over de hele wereld bekend is en waarvan iedereen droomt om ooit aan deel te nemen. De recreanten komen van overal.”

Met Belgian Cycling denkt Van Damme mee aan een oplossing, die lijkt te liggen bij het rijden van lokale circuits. “Bij de Ronde van Vlaanderen en de Waalse Pijl is dat al het geval”, zegt hij. “Voor andere monumenten zoals Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Roubaix of Milaan-San Remo is het gezien de aard van de koers veel minder speelbaar.”

‘Oplossing met alleen maar voordelen’
“Maar ik sta er elk jaar op dat de semiklassiekers, zoals Dwars door Vlaanderen of de Waalse Pijl, hun circuits optimaliseren. Dat van de Brabantse Pijl bijvoorbeeld is schitterend. […] Deze oplossing heeft alleen maar voordelen: lagere kosten, betere beveiliging en talrijke commerciële mogelijkheden gekoppeld aan marketing en VIP-evenementen.”

Het is volgens Van Damme onderdeel van een groter probleem. Hij noemt fietsen op de openbare weg ‘problematisch’. “Het wordt stilaan ingewikkeld om nog een route van punt A naar punt B te kunnen afleggen. Het is quasi onmogelijk om bepaalde dorpskernen te doorkruisen. […] Fietsen is een zeer veeleisende sport die snel ontmoedigend kan werken. De oplossing omvat het creëren van veilige gesloten parcoursen.”

15 Reacties
27-02-2024 12:04
'De netheid van de gemeentes komt in gevaar', en dat terwijl Wallonië zo ongeveer de slechtste wegen van West Europa heeft.
    27-02-2024 13:16
    Ik ken lang niet alle wegen in Wallonië en al helemaal niet in heel West-Europa, maar ik vind dat ze de laatste vijf jaar heel veel verbeterd hebben in het deel van Wallonië waar ik wel veel kom. Dat is het stuk tussen waar ik woon (tegen de Belgische grens in NL Zuid-Limburg met eerst de Voerstreek dat nog een strookje Vlaanderen is) tot aan La Roche-en-Ardenne / Houffalize zo'n beetje. Het stuk ten zuiden en westen daarvan ken ik niet goed genoeg, dus daar kan ik niet over oordelen. Bovendien rij ik liever op wat mindere wegen dan in de (relatieve) drukte hier soms in de lente/zomer, al valt dat allemaal wel mee :-). De 'netheid' van de plaatsen vind ik doorgaans ook in orde, een groot deel is weliswaar vergane glorie qua hoe het eruit ziet, maar ook dat heeft wel iets. Even los van de ellende die veroorzaakt is door de overstroming in 2021. Je krijgt er veel rust en ruimte voor terug.
    27-02-2024 14:25
    Het is een mooi gebied, eens, maar de tijd heeft er ook enigszins stil gestaan. Heeft zeker wat en fiets er liever dan in Zuid-Limburg, maar goed wil ik de wegen niet overal noemen zodra je afdaalt van de hoofdwegen.
27-02-2024 11:55
Het wordt steed lastiger en vergt steeds meer van organisatie om een tocht in georganiseerd verband te fietsen. Weet er zelf alles van als organisator van een veldtoer/graveltocht. Het verkrijgen van toestemmingen en vergunningen is zeer tijdintensief en dan nog het risico dat de vergunning ter elfder uren wordt ingetrokken. Nederland wordt iets te veel dichtgetimmerd met regels en verplichtingen en voorwaarden, Dit alles door een terugtrekkende overheid.
    27-02-2024 12:57
    Eens met het dicht timmeren, maar '... De terug trekkende overheid' : dat is de wereld op z'n kop. Juist het tegenovergestelde is het geval. Een orgie van beleid en daarop gebaseerde gemeentelijke, provinciale en landelijke regelgeving met ge - en verboden. En dat als implementatie van Brusselse verordeningen en richtlijnen.
    27-02-2024 19:39
    met de terugtredende overheid doel ik op het niet meer collectief verzekerd zijn via ziekenfonds wat 20 jaar terug wel. 20 jaar terug stond er bij ons nauwelijks bepalingsbordjes bij de entree van de bos. nu kun je bijna zeggen waar staat er geen bordje. De lokale overheid wil vaak enerzijds graag evenementen in haar stad, dorp, streek, aan de andere kant leggen ze wel bepalingen op als. het terrein moet je achterlaten zoals je het aantrof. Dat is natuurlijk voor drasssige paden een utopie. Maar ja is wel een voorwaarden. Daarnaast merken wij dat steeds minder deelnemers zelf verzekerd zijn. zeker wat betreft arbeidsongeschiktheid. Al eens meegemaakt dat iemand op de openbare weg de binnenbocht nam en aangereden werd maar wel de organisatie aansprakelijk stelde omdat we ze daar niet expleciet op gewezen hadden. Wel allemaal kunnen weerleggen maar ja meneer was niet verzekerd als zzp-er dus geen inkomen dan maar even bij een lokale wielerclub die de clubkas iets wil spekken met allemaal vrijwille en onbezoldigde virijwilligers. Ik kan je verzeker dat er heel veel negatieve energie in gaat zitten.
    27-02-2024 21:21
    Vwb ziekenfondverhaal en terugtrekkende overheid snap wat je bedoelt. Maar elke recreant, toerfietsdeelnemer neemt toch onder eigen verantwoordelijkheid en voor eigen risico en rekening mee aan een toertocht, evenement? Igv van letsel of schade is een organisatie toch niet verantwoordelijk en of aansprakelijk. Bij inschrijving wordt dat toch altijd expliciet meegedeeld. En daar waar er schade of letsel ontstaat hetgeen de overheid is aan te rekenen, bijvoorbeeld vanwege slecht wegdek bij gebreke van onderhoud, is de overheid, de wegbeheerder of gemeente aansprakelijk? Die 'veiligheid en netheid' zijn gewoonweg drogredenen. Dan kun je net zo goed ook marathons of zeg de GP van Zandvoort verbieden waar tientallen duizenden mensen op af komen.
27-02-2024 12:05
Zegt hij nou dat de (korte termijn) toekomst voor toertochten ligt in het rijden van lokale circuit? Dat lijkt me voor LBL nou precies helemaal geen geschikte oplossing. Niemand zit er toch op te wachten om 5 rondjes Redoute - Forges - Roche aux Faucons te fietsen?
27-02-2024 12:50
Het rode draadje wordt ahw naar het zuiden doorgetrokken. Benieuwd dan hoe die gemeenten inkomsten uit 'schoon' wielertoerisme en regionale vakanties willen gaan compenseren voor de recreatie - en horeca sector. En dat onder het mom van 'veiligheid en netheid'. De vertrutting en betutteling op z'n best.
27-02-2024 12:51
Oplossing: rijden op een ander moment en niet in een toertocht.
    28-02-2024 13:15
    Helemaal mee eens als individu, echter wil je als organisatie( bv AGR) de financiële gaten dichten of boosten dmv een toertocht. En daar heb je dan in samenspraak met gemeente toch echt sponsers voor nodig. En die willen dan weer vooraan zitten in de profkoers. Win win situatie. Ik vraag mij wel af of het wijs is om een toertocht te regelen en daar de financiën van af te laten hangen(deels) voor het voortbestaan van de profkoers.
27-02-2024 12:57
Pas op voor een kettingreactie…de toertochten zijn zowat de bloedlijn van de meeste organisatoren…. Het equivalent van de zuiptenten en worstenkramen op de cross…
    27-02-2024 14:26
    Doe me dan toch maar de toertocht.
27-02-2024 16:11
Een aantal jaren terug was het asfalt op bv de Mont le Soie zo slecht dat het gevaarlijk was om af te dalen, maar er zijn ook veel mooie andere bergskes die je kunt nemen, zoals de Ligneuville.
28-02-2024 13:19
Netheid in België? Wat is dat voor een grap het is daar

Om te reageren moet je ingelogd zijn.