Te druk in verkeer? Grote steden willen bakfietsen en fatbikes weren van het fietspad
Fietstoerisme De grootste gemeenten van Nederland trekken aan de bel over de drukte en onveiligheid op het fietspad. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven pleiten in een brief aan de Tweede Kamer voor meer bevoegdheden om zware en snelle voertuigen zoals elektrische bakfietsen, fatbikes en e-steps te weren van het fietspad en waar nodig te verbannen naar de rijbaan.
De aanleiding is de groeiende drukte op de fietspaden, waar het steeds vaker tot gevaarlijke situaties komt. Vooral elektrische bakfietsen zijn een doorn in het oog van de verkeerswethouders. Veel elektrische bakfietsen zijn groot en breed, rijden vaak sneller dan gewone fietsen en zorgen voor onveilige snelheidsverschillen. Ook opgevoerde fatbikes en e-steps dragen bij aan de toename van het aantal ongevallen.De steden willen daarom zelf kunnen bepalen welke voertuigen er op het fietspad mogen rijden. Ook pleiten ze voor landelijke invoering van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom, en voor strengere handhaving op opgevoerde voertuigen. Daarnaast steunen ze het voorstel voor een helmplicht voor jongeren tot 18 jaar op e-bikes en fatbikes.
Verkeersorganisaties zoals de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland steunen de oproep. Zij stellen dat het fietspad in de eerste plaats bedoeld is voor gewone fietsers, en dat grote, snelle voertuigen daar niet thuishoren. “Ik vind dit een zeer terechte oproep. Ik noem het fietspad weleens het afvoerputje van het verkeerssysteem. De auto krijgt vrij baan, terwijl de rest het moet uitzoeken op het fietspad”, aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, tegenover RTL.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.