Stop politie-inzet bij wielerkoersen kan toertochten juist een impuls geven
Fietstoerisme Het nieuws dat er de eerste acht maanden van 2025 geen politie-inzet mogelijk is voor wielerkoersen in Nederland, is als een bom ingeslagen. Voor toertochten lijkt het rigoreuze besluit echter geen impact te hebben. Sterker nog, het zou sommige toertochten zelfs in de hand kunnen werken.
Het merendeel van de Nederlandse toertochten wordt niet van motorbegeleiding voorzien. Dat is zo omdat eenieder de tocht op eigen tempo afwerkt en binnen een bepaald tijdsbestek mag starten. In andere woorden: vaak rijden er tientallen – zo niet honderden – groepjes verspreid over het parcours, die simpelweg niet allemaal te begeleiden zijn. Daarnaast maken die toertochten in principe gebruik van fietspaden of secundaire wegen, waar normale verkeersregels gelden. Sommige grote toertochten zetten wel nog verkeersregelaars op drukke kruispunten.Een uitzondering zijn de pelotontochten. Dit zijn toertochten waar in één groot peloton (of een enkele keer een paar grote pelotons), wordt gefietst. Ook hier heeft de beslissing om politie-inzet voor wielerkoersen komend jaar van 1 januari tot en met 31 augustus stop te zetten, geen impact.
Dat legt Martin de Ruiter van Central Events WielerFlits uit. “Wij hebben nog maar één pelotontocht, de Freedom Ride op 5 mei, maar deze wordt door beroepsverkeersregelaars op motoren begeleid. Daar zijn dan wel nog één of twee coördinerende motoragenten bij, maar dat zal voor ons geen probleem vormen.”
Dat de KNWU nu probeert de inzet van burgermotorverkeersregelaars te versnellen, kan zelfs een impuls zijn voor dat type toertocht. “Wij hebben mede vanwege de beperkte mogelijkheden tot inzet van motorbegeleiding nog maar één pelotonstocht. Op dit moment is het juridisch echter onduidelijk wat niet-politie motards wel en niet mogen. Zo mogen ze geen rijdende aanwijzingen geven maar moeten ze eerst afstappen”, vertelt de Ruiter.
Mocht het door nieuwe regelgeving mogelijk worden om burger- en beroepsmotorverkeersregelaars breder in te zetten, dan zou dat een reden kunnen zijn dat we weer meer pelotontochten gaan zien. “Wij redden het nu ook wel, maar we hebben ook slechts één pelotontocht. Als er meer mogelijk wordt qua motorbegeleiding, kunnen we er voor kiezen dat weer wat meer te reanimeren.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.