Snelfietsroutes zorgen ervoor dat forensen de auto steeds meer thuislaten
Fietstoerisme Snelfietsroutes zorgen ervoor dat heel wat forensen de auto graag thuislaten. Forensen zijn mensen die naar hun werk pendelen, vaak met de auto, maar door de voortdurende ontwikkeling van snelfietsroutes zouden er ook steeds meer mensen met de fiets naar het werk gaan. Dat vertelt het CPB, het Centraal Planbureau, aan de Volkskrant.
Het Centraal Planbureau vertelt in gesprek met de Nederlandse krant dan vrijliggende fietspaden ervoor zorgen dat steeds meer mensen de auto thuislaten. Volgens het CPB gaat het zelfs om een op de vier forensen. “Langs veel drukke wegen is de kortste route een vrijliggend fietspad. Haal je dat weg, dan moeten forensen omfietsen en slalommen door buurten en wijken”, vertelt Rob Aalbers van het CPB.
Het onderzoek van het CPB deden een onderzoek waarbij ze routes bekeken met en zonder vrijliggende fietspaden. Ze stelden uiteindelijk dat er ongeveer 350.000 forensen met de fiets in plaats van met de auto naar het werk gaan ‘als de wegen het primaire en vaak exclusieve domein zijn van fietsers’.
Een ander onafhankelijk onderzoek, van de SWOV of wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, herkent het beeld dat de CPB schetst. Teun Uijtdewilligen, die het onderzoek mee voerde, geeft meer uitleg: “Forensen kijken minder naar veiligheid en primair naar de snelste route naar hun werk of naar een treinstation. En die voert grotendeels over vrijliggende fietspaden.”
Katwijk: aantal keer omslachtig oversteken als fietser, stoplichten waar je minuten lang staat omdat de auto voorrang krijgt, voorrang auto's op fietsers binnen de bebouwde kom (uitzondering op de landelijke regel).
Den Haag: ook hier geen snelfietspad tot aan het centrum (bijvoorbeeld Den Haag CS) maar zodra je aan de rand van de stad komt word je overvallen door stoplichten en oponthoud.
Als je nou echt wil dat mensen gaan fietsen en de auto laten staan, zorg dan voor echte verbindingen met doorstroom (fiets tunnels?).