Provincie Utrecht wil netwerk doorfietsroutes uitbreiden met acht routes
Fietstoerisme De Provincie Utrecht heeft een uitgebreid regionaal fietsnetwerk en dat willen ze de komende jaren uitbreiden met nog eens acht doorfietsroutes. Dat moet ervoor zorgen dat je vlot, veilig en comfortabel door de provincie kan fietsen.
Tot aan 2028 worden er negen doorfietsroutes in de provincie Utrecht aangelegd van 150 kilometer in totaal. Op dit moment onderzoekt de provincie Utrecht het uitbreiden van het doorfietsroutenetwerk met nog eens acht nieuwe doorfietsroutes. Voor de eerste vijf routes vinden de komende tijd onderzoeken plaats om de meest optimale route vast te stellen.Dit gaat om routes van Houten naar Culemborg, van Houten naar Utrecht, van Amersfoort naar Utrecht Science Park (via Soesterberg en Zeist), van Mijdrecht naar Uithoorn en van de Dom in Utrecht tot de Dam in Amsterdam. Voor de tweede fase zijn studies gepland naar de overige drie routes van Amersfoort naar Veenendaal (via Leusden en Woudenberg), van Vianen naar Nieuwegein en van Baarn naar Utrecht Science Park (via Soest en Bilthoven).

De negen snelfietsroutes die de komende jaren worden aangelegd – foto: Provincie Utrecht
Gedeputeerde André van Schie is blij met de negen doorfietsroutes die al worden aangelegd, maar ziet dat getal maar wat graag oplopen. “We liggen goed op koers met de aanleg van de eerste negen doorfietsroutes in onze provincie. Tegelijkertijd zien we mogelijkheden om het tempo verder op te voeren. Met het onderzoek naar nog eens vijf nieuwe doorfietsroutes schakelen we een tandje bij richting een sterker fietsnetwerk, met comfortabele, veilige en snelle verbindingen. Dit sluit aan bij onze ambitie om fietsen – zeker voor afstanden tot 15 kilometer – aantrekkelijker te maken”, legt hij uit.
De komende tijd gaat de provincie met de betrokken gemeenten in gesprek om intentieovereenkomsten aan te gaan over het starten van studies naar nieuwe doorfietsroutes. In de studiefase doet de provincie samen met gemeenten een inhoudelijke variantenstudie naar de meeste optimale route voor de doorfietsroute.
Als er met de andere wegbeheerders overeenstemming is over de uitkomsten van de studiefase, worden er samenwerkingsovereenkomsten opgesteld, waarna de voorbereiding en aanleg van de nieuwe route(s) kan starten. Op basis van de ervaringen met de eerste negen doorfietsroutes verwacht de provincie dat routes zo’n vier tot zes jaar na start van de studiefase klaar zijn.
Voor dit soort ‘doorrij’ routes een goed voorbeeld wat mij betreft.
Als ik ergens iets niet zou willen omschrijven als lekker doorfietsen is dat die route wel. Daar hebben ze min of meer gewoon wat bordjes neergezet en klaar ermee.