Populariteit van recreatief fietsen groeit, maar: “Ontspanning op de fiets staat onder druk”
foto: NTFU

Populariteit van recreatief fietsen groeit, maar: “Ontspanning op de fiets staat onder druk”

Fietstoerisme Recreatief fietsen zit in Nederland in de lift, zo stellen Landelijk Fietsplatform en ANWB. Bijna een derde van de recreatieve fietsers is de afgelopen drie jaar vaker en/of verder gaan fietsen dan ze al deden, blijkt uit onderzoek. Als belangrijke redenen worden gezondheid en ontspanning genoemd, al zou die laatste onder druk staan.

Van alle Nederlanders boven de 16 maakt 70% wel eens een recreatieve fietstocht. Ruim een derde doet dat zelfs minimaal één keer per week, waarvan bijna de helft van de Nederlanders dat op een e-bike doet. Ook groeit de hoeveelheid dat men fietst: in de afgelopen drie jaar zou 32% meer gaan zijn fietsen.

Voor de respondenten van het onderzoek zijn de belangrijkste redenen ontspanning (46%), buiten willen zijn (43%), gezondheid (32%) en natuur- en landschapsbeleving (32%). Daarnaast zijn de respondenten enthousiast over de fietsmogelijkheden in ons land: ze geven de recreatieve fietsmogelijkheden in Nederland een gemiddeld rapportcijfer van een 8.

Toch zou dat ook onder druk staan: een derde van de respondenten vindt dat er iets moet gebeuren voor de veiligheid en het comfort van de fietspaden. Vooral slecht wegdek en smalle paden (beide 47%) zouden factoren zijn waar men zich aan stoort, terwijl ook asociaal gedrag (51%) van andere weggebruikers en snelheidsverschillen (45%) beter zouden kunnen.

Volgens de ANWB onderschrijft dat uitkomsten uit eerder onderzoek van de toeristenbond. “Uit eerder onderzoek van ANWB en uit de Toekomstvisie en actieagenda recreatief fietsen van het Fietsplatform bleek al dat er meer ruimte nodig is voor recreatie. En ook dit onderzoek onderschrijft het belang van aandacht voor en investeringen in recreatief fietsen. Die investeringen komen niet alleen ten goede aan de recreatieve fietsers zelf, het levert de maatschappij veel meer op en haakt aan op beleidsterreinen als volksgezondheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid.”

5 Reacties
20-06-2025 15:30
Meer separate fiets- en wandelpaden, te vaak zie ik dat naast de weg een smal strookje ligt waar zowel fietsers als wandelaars het maar mogen uitvechten. Sommige plekken waar ik kom (als fietser en als wandelaar) is het fiets+wandelpad minder dan 1 meter breed...
Ik ben zelf dan ook voorstander van een soort 2+2+2+2 minimumeis voor de breedte: 2 fietsers moeten 2 fietsers kunnen passeren terwijl 2 wandelaars zij-aan-zij 2 wandelaars langslopen. Dan kan je met zijn allen tenminste iets en heb je veel minder last van mensen die hard doorrijden.
    20-06-2025 15:58
    Komen daar nog de elektrische trontinettes e.a. elektrisch aangedreven één- of tweewielers bij. Op een robuste trontinette met dikke banden, getooid met knielappen en helm tegen 60 km/u fietsers -niet elektrische fietsers- voorbijknallen op het fietspad toont eigenlijk 2 verschillende weggebruikers.
    Eigenlijk dring zich een onderscheid niet-gemotoriseerd vs. gemotoriseerd steeds meer op. Of is dat slechts mijn indruk?
    20-06-2025 17:01
    Bedoel je zo'n speedpedelec midi? Die dingen moeten binnen de bebouwde kom gewoon tussen de auto's.
    20-06-2025 17:24
    @Il Leopardo della Primavera

    Die ook ja, maar vooral die stevige 'steps'. Dus die trontinetten waarop men rechtstaat en men met enkel de duim te bewegen harder of zachter kan rijden. De meeste bestuurders zijn zowat geharnast. Indien je stopt voor een rood licht en je voet op de grond zet, dan riskeer je dat ze rats over je enkel rijden. In Brussel heeft de politie zo'n tweewielers op de rollen gezet: tot 90 km/u !
22-06-2025 14:03
Een van de redenen waarom ik mijn racefietsen in de wilgen heb gehangen is gezien mijn leeftijd (lees krakkemikkeriger) en het wordt te gevaarlijk als wielrenner op de openbare weg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.