Parcoursverkenning WK Gravel: hellingen en open wind gaan de koers kleuren
Fietstoerisme Dit weekend vindt in Zuid-Limburg het wereldkampioenschap Gravel plaats. Zowel de profs als amateurs in verschillende leeftijdsklassen strijden in september om de felbegeerde regenboogtruien. Het parcours voert het peloton over heuvels en diverse gravelwegen door de gemeenten Maastricht, Beek en Beekdalen.
Het WK gravel 2025, in het hart van Zuid-Limburg, neemt renners mee op een rondje van ongeveer 50 kilometer door Beek, Beekdaelen, Voerendaal, Meerssen en Valkenburg, met passages langs het pittoreske Kasteel Wijnandsrade, buitenplaats Vaeshartelt en de Sint Hubertusmolen. Belangrijke scherprechters zijn onder meer de Heggerweg bij Spaubeek, de Bronsdalweg, de zijkant van de Raarberg en de zware combinatie van de Blokweg en Stevensweg in Houthem.
Vorig jaar was Mathieu van der Poel de sterkste tijdens het WK Gravel – foto: Cor Vos
Net buiten Beek, bij De Haamen, start de hoofdlus van het parcours, die afhankelijk van de categorieën anderhalf tot drieëneenhalf keer wordt verreden. Vrijwel direct buiten Beek, begint de Adsteeg. Daarna volgt een lus met hellingen, open wegen waar het wind vrij spel heeft en verschillende ondergronden. Na de lus meermaals te hebben gereden, voert de finale coureurs naar de finish op De Groene Loper, een vernieuwde wandel- en fietsboulevard in Maastricht.
RIDE Magazine sprak uitgebreid met Brank Tankink, die mede-verantwoordelijk was voor het uitzetten van de route. De oud-prof verwacht dat het parcours de streek van haar beste kant laat zien. “Via de onverharde wegen leer je Zuid-Limburg heel anders kennen dan over de bekende asfalt-routes. Je komt dan op veel plekken die je niet kent en merkt pas hoe uitgestrekt dit gebied is. Ja, vanaf de gravelfiets is Zuid-Limburg nog mooier. Dat gaan we met dit WK gravel zeker zien”, stelt Tankink.
Benieuwd naar het hele verhaal van Tankink over het parcours van het WK Gravel 2025? In de najaarsgids van RIDE Magazine lees je over verschillende hellingen uit het parcours en hoe het parcours verder tot stand kwam.
Technisch: mwoah. Tricky: zeker! Toch veel bochten, waarvan er genoeg met losliggend gravel of juist nog een tikkeltje modderig waardoor je echt wel goed moet kunnen sturen. Zwaar is het niet, maar juist het gebrek aan een moment waarop je echt het verschil kan maken gaat voor een zware koers zorgen denk ik.