Overlast van fatbikes: Wat is jouw ervaring?
Fietstoerisme Fatbikes wonnen de laatste jaren in rap tempo aan populariteit. Steeds meer zijn de elektrische fietsen met dikke banden daardoor gemeengoed op het fietspad aan het worden. Dat kent ook een keerzijde, want de laatste tijd zijn fatbikes vooral negatief in het nieuws vanwege overlast die ze zouden veroorzaken.
Gister presenteerde de vier grootste producenten van fatbikes in Nederland een plan om overlast van de relatief eenvoudig op te voeren fatbikes tegen te gaan. Het belangrijkste punt in het plan van Brekr, Phatfout, Doppio en Knaap is om dealers te boycotten wanneer deze zich niet aan wetgeving houden, bijvoorbeeld als verkooppunten de fatbikes zelf al opvoeren.Wettelijk gezien mogen e-bikes maar trapondersteuning to 25 kilometer per uur bieden, maar soms gaan ze tot wel 50 kilometer per uur. In gesprek met het NRC zei de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (verkeer) dat meer dan de helft van alle elektrische fietsen harder rijdt dan de toegestane 25 kilometer per uur.

foto: Marco Verch
Een fatbike is van origine een mountainbike met extreem dikke banden, die is ontworpen om met lage bandendruk op zachte ondergrond (zoals sneeuw of zand) te kunnen rijden. De fatbike in kwestie betreft echter een elektronische variant hiervan, die qua looks wat weg heeft van een kleine motor of brommer. Deze is vooral zo populair omdat het vanwege zijn opvallende uiterlijk vaak wordt gezien als een stoerdere variant van een e-bike.
Tegenwoordig wordt deze offroad-fiets ook steeds meer gezien in steden. Net als de ‘normale’ elektrische fietsen is een fatbike ook elektrisch, waardoor je overal vlug bent. Door het ruige uiterlijk van de fatbike wordt dit vaak als een stoere variant op de elektrische fiets gezien. Die hoge snelheden en het grote snelheidsverschil met andere gebruikers van het fietspad, maakt het verkeer minder voorspelbaar. Dat leidt tot ergernissen, maar ook de nodige gevaarlijke situaties en zelfs ongevallen met letsel tot gevolg.
Vroeger hadden de scholieren op deze leeftijd een scooter, die vaak opgevoerd was en waarbij de verkeersregels met enige regelmaat niet helemaal in acht werden genomen. Die scooters waren toen nog op het fietspad en fijn was dat niet voor de fietsers. Dat zie ik eigenlijk exact terug bij de fatbikes. Het enige wat er veranderd is, is dat het asociale gedrag iets verder is uitgebreid door onder andere mobieltjes en er brutaler uitgehaald lijkt te worden naar volwassenen. Omdat "wij" als wielrenners een slechte naam hebben, welke ik zelf veel terug zie bij jongeren (dankje Geenstijl en velen anderen!), ontwijk ik op de racefiets eigenlijk altijd wel middelbare scholen (wat scheldwoorden of een klodder speeksel ben ik al meerdere keren tegen gekomen) en met de fatbikes (maar ook ebikes) vind ik het sowieso geen fijne omgeving om ingeklikt langs te fietsen. Scholieren zijn niet altijd voorspelbaar in hun gedrag.
De volgende stap zal dan mogelijk zijn dat de fatbikes evenals in het verleden de scooters, niet meer op fietspaden mogen. Of dat er een helm plicht moet komen. Beide zouden wat mij betreft een optie zijn. Maar het zelfde kan ook gezegd worden over wielrenners. "Wij" rijden ook met 30+ door de bebouwde kom. Pakken soms voorrang omdat we even geen zin hebben om uit te klikken en denken dat het "wel kan". Dus waarom zouden wij nog wel op het fietspad mogen? En waarom kom ik dan nog regelmatig wielrenners zonder helm tegen? Zolang we met zijn allen de weg delen, moeten we ook met zijn allen de regels volgen, en daarnaast ons instinct. Doen we dat niet, zijn er ongetwijfeld gevolgen. Maar gezien de huidige opzet van het fietspad, ben ik bang dat de grootste gevolgen in de regio van de 75+ met een e-bike gaat zijn.
Ik kom uit de tijd van de Puchjes, Honda's en nog een verdwaalde Zundapp. Maar als je tegenwoordig het woord Zundapp zegt, dan krijg je als antwoord: "die app ken ik niet". Maar je moest om de dag tanken, er regelmatig aan sleutelen, je moest 16 zijn, je moest een helm op. En veel ouders wilden niet dat je op zo'n ding reed.
Maar ouders van nu zijn cool. Die vinden het vet als hun kind zo'n veel te dure fiets koopt. Of ze betalen hem zelf voor hun kind, want ja, hij (meestal een hij) moet wel mee doen met de rest, anders hoort ie er straks niet meer bij. En dus worden op jonge leeftijd mensaangedreven kilometers vervangen door elektrisch aangedreven km's. En de jeugd leert niet meer wat tegenwind is: niet op de fiets, en niet in het leven. Om vervolgens bij alles een trauma op te lopen, en naar een coach te moeten om ze weer op pad te helpen.
Dat is de wereld van de fatbike...
Ik kan me vergissen. Dat denk ik echter niet.
Verder eens met vaznor: het ligt eraan wie erop zit. En bij fatbikes en speedpedelecs lijken de eigenaren te denken dat het fietspad van hen is.
Overigens zou ik een helmplicht voor eenieder die op een fiets met trapondersteuning zit, niet gek vinden, want ik zie maar weinig mensen die hun elektrieke fiets, in welke vorm dan ook, echt onder controle hebben.
Ik schat in dat zo ongeveer alle gebruikers afkomen v OV. Oftewel een toename van energieverbruik. En als ze van een fiets af komen het dalen van de hoeveelheid lichaamsbeweging.
De politiek doet niets, zoals we al jaren gewend zijn.
Het wachten is op casualties. Die er wellicht al geweest zijn maar in de statistieken vast verstopt zitten in de verkeersongevallen.