Overlast van fatbikes: Wat is jouw ervaring?
foto: Shutterstock

Overlast van fatbikes: Wat is jouw ervaring?

Fietstoerisme Fatbikes wonnen de laatste jaren in rap tempo aan populariteit. Steeds meer zijn de elektrische fietsen met dikke banden daardoor gemeengoed op het fietspad aan het worden. Dat kent ook een keerzijde, want de laatste tijd zijn fatbikes vooral negatief in het nieuws vanwege overlast die ze zouden veroorzaken.

Gister presenteerde de vier grootste producenten van fatbikes in Nederland een plan om overlast van de relatief eenvoudig op te voeren fatbikes tegen te gaan. Het belangrijkste punt in het plan van Brekr, Phatfout, Doppio en Knaap is om dealers te boycotten wanneer deze zich niet aan wetgeving houden, bijvoorbeeld als verkooppunten de fatbikes zelf al opvoeren.

Wettelijk gezien mogen e-bikes maar trapondersteuning to 25 kilometer per uur bieden, maar soms gaan ze tot wel 50 kilometer per uur. In gesprek met het NRC zei de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (verkeer) dat meer dan de helft van alle elektrische fietsen harder rijdt dan de toegestane 25 kilometer per uur.

foto: Marco Verch

Wat is een fatbike?
Een fatbike is van origine een mountainbike met extreem dikke banden, die is ontworpen om met lage bandendruk op zachte  ondergrond (zoals sneeuw of zand) te kunnen rijden. De fatbike in kwestie betreft echter een elektronische variant hiervan, die qua looks wat weg heeft van een kleine motor of brommer. Deze is vooral zo populair omdat het vanwege zijn opvallende uiterlijk vaak wordt gezien als een stoerdere variant van een e-bike.

Tegenwoordig wordt deze offroad-fiets ook steeds meer gezien in steden. Net als de ‘normale’ elektrische fietsen is een fatbike ook elektrisch, waardoor je overal vlug bent. Door het ruige uiterlijk van de fatbike wordt dit vaak als een stoere variant op de elektrische fiets gezien. Die hoge snelheden en het grote snelheidsverschil met andere gebruikers van het fietspad, maakt het verkeer minder voorspelbaar. Dat leidt tot ergernissen, maar ook de nodige gevaarlijke situaties en zelfs ongevallen met letsel tot gevolg.


WielerFlits vraagt zich af wat voor ervaringen jij hebt met fatbikes in het verkeer. Vind jij dat er beperkende maatregelen moeten komen? En wat is de rol voor wielrenners die zich op hoge snelheid door het (stads)verkeer bewegen? Laat het weten in de comments!

Ontdek fietsen in Bormio
11 Reacties
14-03-2024 16:18
Het probleem van de fatbike is niet de fatbike. Het probleem van de fatbike is degene die er op aan het rijden is. Hier in de omgeving (randstad, grote stad) zijn ze veel zichtbaar. Bij de basis school waar ik geregeld langs ga, zijn er weinig problemen. Je ziet er een enkele ouder op rijden, maar die lijken zich goed aan de regels te houden qua snelheid en verkeersregels. Kom ik echter in de buurt van een middelbare school of supermarkt (worstenbroodje met energiedrank iemand?), dan heb ik een iets andere ervaring.
Vroeger hadden de scholieren op deze leeftijd een scooter, die vaak opgevoerd was en waarbij de verkeersregels met enige regelmaat niet helemaal in acht werden genomen. Die scooters waren toen nog op het fietspad en fijn was dat niet voor de fietsers. Dat zie ik eigenlijk exact terug bij de fatbikes. Het enige wat er veranderd is, is dat het asociale gedrag iets verder is uitgebreid door onder andere mobieltjes en er brutaler uitgehaald lijkt te worden naar volwassenen. Omdat "wij" als wielrenners een slechte naam hebben, welke ik zelf veel terug zie bij jongeren (dankje Geenstijl en velen anderen!), ontwijk ik op de racefiets eigenlijk altijd wel middelbare scholen (wat scheldwoorden of een klodder speeksel ben ik al meerdere keren tegen gekomen) en met de fatbikes (maar ook ebikes) vind ik het sowieso geen fijne omgeving om ingeklikt langs te fietsen. Scholieren zijn niet altijd voorspelbaar in hun gedrag.

De volgende stap zal dan mogelijk zijn dat de fatbikes evenals in het verleden de scooters, niet meer op fietspaden mogen. Of dat er een helm plicht moet komen. Beide zouden wat mij betreft een optie zijn. Maar het zelfde kan ook gezegd worden over wielrenners. "Wij" rijden ook met 30+ door de bebouwde kom. Pakken soms voorrang omdat we even geen zin hebben om uit te klikken en denken dat het "wel kan". Dus waarom zouden wij nog wel op het fietspad mogen? En waarom kom ik dan nog regelmatig wielrenners zonder helm tegen? Zolang we met zijn allen de weg delen, moeten we ook met zijn allen de regels volgen, en daarnaast ons instinct. Doen we dat niet, zijn er ongetwijfeld gevolgen. Maar gezien de huidige opzet van het fietspad, ben ik bang dat de grootste gevolgen in de regio van de 75+ met een e-bike gaat zijn.
    14-03-2024 19:46
    Een scooter mocht/mag je pas rijden vanaf 16 en is zelfs een rijbewijs voor nodig. De fatbike is voor elke leeftijd beschikbaar. De hoeveelheid kinderen die er daardoor op kunnen rijden is vele malen hoger. En de 12/13 jarigen zijn vaak nog asocialer dan de 16plussers.
14-03-2024 18:03
Fatbikes zijn voor kinderen die te lui zijn om te fietsen.

Ik kom uit de tijd van de Puchjes, Honda's en nog een verdwaalde Zundapp. Maar als je tegenwoordig het woord Zundapp zegt, dan krijg je als antwoord: "die app ken ik niet". Maar je moest om de dag tanken, er regelmatig aan sleutelen, je moest 16 zijn, je moest een helm op. En veel ouders wilden niet dat je op zo'n ding reed.

Maar ouders van nu zijn cool. Die vinden het vet als hun kind zo'n veel te dure fiets koopt. Of ze betalen hem zelf voor hun kind, want ja, hij (meestal een hij) moet wel mee doen met de rest, anders hoort ie er straks niet meer bij. En dus worden op jonge leeftijd mensaangedreven kilometers vervangen door elektrisch aangedreven km's. En de jeugd leert niet meer wat tegenwind is: niet op de fiets, en niet in het leven. Om vervolgens bij alles een trauma op te lopen, en naar een coach te moeten om ze weer op pad te helpen.

Dat is de wereld van de fatbike...
14-03-2024 18:24
Ik vind ze, net als ouderen op e-bikes, levensgevaarlijk. Ze schatten hun eigen snelheid totaal verkeerd in. Rijden als idioten. Laat zeker de jeugd gewoon op een fiets naar school gaan. Ben ik ook niet minder van geworden. Zoals de trainer van de plaatselijke vv hier onlangs zei: We leiden allemaal mietjes op!
14-03-2024 16:22
Phatbikes zijn overbodige ondingen die bereden worden door mensen die hun kapsel belangrijker vinden dan de verkeersveiligheid. Ze worden vaak gekocht door mensen die 'opvoeden' en 'verwennen' slecht uit elkaar kunnen houden.

Ik kan me vergissen. Dat denk ik echter niet.
16-03-2024 09:31
Tokkie vervoersmiddel.
14-03-2024 16:23
Ik vind het ondingen die dusdanig gemotoriseerd zijn dat je er een helm voor op moet en er een nummerplaat op moet zetten. Die dingen gaan vaak harder dan Speed pedelecs. Maar wat ik me vooral afvraag: waarom staat dit op wielerflits? Lijkt me meer iets voor nu.nl
14-03-2024 16:53
Je hoort ze niet aankomen, dat is het grootste nadeel. Overigens geldt dit ook voor speed pedelecs.

Verder eens met vaznor: het ligt eraan wie erop zit. En bij fatbikes en speedpedelecs lijken de eigenaren te denken dat het fietspad van hen is.

Overigens zou ik een helmplicht voor eenieder die op een fiets met trapondersteuning zit, niet gek vinden, want ik zie maar weinig mensen die hun elektrieke fiets, in welke vorm dan ook, echt onder controle hebben.
    15-03-2024 09:45
    Ik ben het wel eens met die helmplicht. Alleen het signaal dat dat geeft aan andere weggebruikers ("let op: ik zou wel ns hard kunnen gaan") zorgt al voor verheldering. Daarnaast demotiveert dit de jeugd om zo'n ding te gebruiken.
17-03-2024 15:05
Ik hoop niet dat e-bikes en fatbikes een onomkeerbare trend gaat worden als de SUV. Een onzinnig product voor het gros van de mensen dat onevenredig veel grondstoffen kost, veel te hoog verbruik van energie heeft (ook de huidige ev’s) en zeker bij fietsen nog gezondheidsschade gaat opleveren ook.
15-03-2024 17:09
Fatbike is wel het probleem!
Ik schat in dat zo ongeveer alle gebruikers afkomen v OV. Oftewel een toename van energieverbruik. En als ze van een fiets af komen het dalen van de hoeveelheid lichaamsbeweging.
De politiek doet niets, zoals we al jaren gewend zijn.
Het wachten is op casualties. Die er wellicht al geweest zijn maar in de statistieken vast verstopt zitten in de verkeersongevallen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine