NTFU trekt aan de bel: “Het wordt lastiger een tocht door de natuur te organiseren”
foto: NTFU

NTFU trekt aan de bel: “Het wordt lastiger een tocht door de natuur te organiseren”

Fietstoerisme Verschillende terreineigenaren rekenen sinds dit jaar een bijdrage aan toertochtorganisaties per deelnemer die over hun terrein fietst. Die regels treffen organisaties van mountainbike- en graveltochten, die erdoor in een lastig parket komen. De NTFU noemt het een zorgelijke ontwikkeling.

Onder meer in Noord-Brabant werden deze maand enkele organisaties hierover per mail geïnformeerd. Reden voor verschillende Brabantse organisaties om aan de bel te trekken bij de Vergunningenservice van de NTFU. ” Een percentage van het inschrijfgeld afdragen loopt al snel in de honderden euro’s. Marges om de extra kosten op te vangen zijn er vrijwel niet”, schrijft de NTFU hierover op hun website. De extra kosten zouden vooral gravel- en mountainbiketochten treffen.

De NTFU wil voorkomen dat de prijzen voor deelnemers oplopen, waardoor mogelijk deelnemersaantallen zouden gaan teruglopen of organisaties ermee zouden stoppen. Want de prijzen die terreineigenaren rekenen zal doorberekend worden aan deelnemers van de toertocht. “Voor onze club betekent deze boodschap een flinke extra kostenpost. Een kostenpost die uiteindelijk bij alle deelnemers  op het bordje komt”, aldus een NTFU-vereniging uit Noord-Brabant.

Tevens bestaat de vrees dat de kosten steeds hoger gaan oplopen, als omliggende terreineigenaren het voorbeeld van de drie grote natuurorganisatie gaan volgen. Daarover zegt één club uit Midden-Brabant “heus bereid te zijn een vergoeding te betalen, maar als alle landeigenaren dit doen, wordt het lastig nog een toertocht te organiseren. We willen – en met ons veel andere verenigingen – een laagdrempelig evenement voor de fietsliefhebber organiseren. Op deze manier wordt die drempel te hoog.”

De NTFU roept daarom op tot een bijdrage die in verhouding tot het gebruik staat. “Als we nu én later door de natuur willen fietsen, is het logisch dat we namens de fietssport daar aan bijdragen. Er zijn bij onze verenigingen alleen wel terechte zorgen over de hoogte van de kosten en het stapeleffect wanneer een tocht over meerdere terreinen gaat”, zegt Marina van Dijk die belangenbehartiger is bij de NTFU.

Er zijn nu ook al toertochtorganisaties die vrijwillig een bijdrage betalen aan de terreineigenaar, “als tegemoetkoming in noodzakelijk onderhoud aan de natuur en als bedankje dat de terreineigenaar wilde meewerken”, volgens de NTFU.

In januari gaat de NTFU in gepsrek met Brabants Landschap over hun nieuwe regels, op verzoek van de toerfietsunie. Daarnaast heeft Natuurmonumenten aangegeven met andere terreineigenaren te gaan praten. “De verwachting is dat dit gesprek gaat over overkoepelende afspraken zoals de tarieven, om te voorkomen dat organisaties bij elke eigenaar apart moeten gaan afrekenen.”

Ontdek fietsen in Bormio
6 Reacties
25-01-2025 09:56
Erg vervelend inderdaad maar dit biedt evengoed de mogelijkheid om het concept “toertocht” eens onder de loep te nemen, ik denk massastart, tijdsregistratie.. “more bang for your buck”. Zo heb je ook in enkele weken tijd -zeker in Brabant- toertochten die elke week slechts enkele kilometers van elkaar het startpunt hebben. Misschien eens de handen ineen slaan? Dan heb je eens in de zoveel tijd iets om naar uit te kijken in plaats van op de automatische piloot wekelijks een tocht af te werken..
    26-01-2025 08:46
    Edit: natuurgebied de Maashorst is het decor van de toertochten in Zeeland, Uden, Nistelrode, Oss, Berghem, Herpen én Schaijk.. Lijkt me toch dat organisaties achter deze tochten iets samen kunnen doen, niet waar? Als 2 organisaties samen één tocht organiseren hebben de deelnemers rustpauze bij de ander dan waar ze gestart zijn… Inschrijfgeld naar €7,50/9,00 (wel ntfu-lid/geen lid), start/finish boog, vraag de plaatselijke bakker om een lekker bananenbrood te bakken ipv die droge peperkoek-kug, zet een zooitje Elite bij de start die komen voor een “wedstrijd” (niet dat er iets te winen valt ;-)).. genoeg te bedenken in ieder geval, om een eventuele prijsstijging te verantwoorden
25-01-2025 11:07
Ik kan het uit eigen ervaring nog gekker vertellen. Tot jaren terug onverhard pad onder beheer van Staatsbosbeheer vrij toegankelijk. sinds 2017 toevoeging op de toegankelijkheidsborden dat bij georganiseerde tochten toestemming benodigd is. Deze hebben we een aantal jaren gekregen. Aflgelopen jaar wederom de toestemming gevraagd. en kregen we er niet. In ongeorganiseerd verband vrij te fietsenpad onder beheer van Staatsbosbeheer. Bij georganiseerd verband bij tijdig vraag geen toestemming. Als organistor van een evenement wordt je hier wel heel moedeloos van.
    25-01-2025 11:57
    Als ik het goed begrepen heb, ligt in NL de grens op 250 deelnemers om iets vergunningvrij en/of 'ongeorganiseerd' te doen. Dat is in elk geval het beleid in Zuid-Limburg. Als je een tocht met meer deelnemers wilt organiseren, vind ik het niet gek om daar strengere regels voor te hebben. Dan maar het routelusje anders leggen of zoals Robin_D terecht oppert meerdere tochten samenvoegen (kwaliteit vs. kwantiteit).
25-01-2025 14:27
nou 250 deelnemers is hier niet aan de orde. hier midden nederland is vergunning nodig bij 100+ deelnemers. maar dat is gemeente die dat bepaald. Natuurorganisatie gaan zelfs uit van groepen van 20 personen dat het georganiseerd is. Feitelijk een trainingstocht met behoorlijke opkomst zouden we al aan dat aantal zitten, en zou je formeel al toestemming (met afdracht) moeten doen. Absurd natuurlijk. Overigens als organisator betrokken bij een evenement met gemiddeld 400 deelnemers. En het is hier niet zo dat er elke week een tocht verreden wordt wat kennelijk elders wel gebeurd.
    25-01-2025 21:12
    Ok, dus de commotie rondom toertochten in Zuid-Limburg was deels onterecht, als het in andere gebieden/gemeentes strenger is. Je hebt dus nog een grote uitdaging om je toertocht door te laten gaan begrijp ik. Misschien kun je de deelnemers ter compensatie een andere dag in de natuur laten werken ;-). Veel succes met de voorbereidingen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine