NTFU gaat mogelijkheden voor landelijk mountainbikevignet verkennen
foto: NTFU

NTFU gaat mogelijkheden voor landelijk mountainbikevignet verkennen

Fietstoerisme Wie in Nederland wil mountainbiken moet vooraf goed uitzoeken welk vignet daarvoor nodig is; veel regio’s hebben allemaal hun eigen ’toegangskaart’. Als het aan de NTFU ligt duurt dat niet lang meer, want de Nederlandse toerfietsunie gaat uitzoeken of de ontwikkeling van een landelijk mountainbikevignet haalbaar is.

Al langere tijd wordt er in Nederland gesproken over één mountainbikevignet voor alle MTB-routes in Nederland, maar vooralsnog is daar weinig zicht op. Daar wil de NTFU nu verandering in gaan brengen. “De betaalbaarheid van steeds meer mountainbikeroutes staat onder druk. De routes bedruipen zichzelf veelal met een eigen vignet of lokale gelden. Vertegenwoordigers van mountainbikers, terreinbeheerders, particuliere grondeigenaren en lokale overheden gaan daarom samen de mogelijkheden voor een landelijk mountainbikevignet verkennen”, schrijft de toerfietsunie in een persbericht.

Volgens de NTFU kent nederland een half miljoen mountainbikers en ruim 280 officiële mountainbikeroutes, die allemaal op een andere manier gefinancierd worden. In sommige streken is een vignet verplicht, terwijl dat op andere plekken juist vrijwillig is en weer op andere plekken er helemaal geen vignet is omdat lokale overheden of commerciële partijen de kosten dekken.

“Dit baart steeds meer organisaties en mountainbikers zorgen. De lappendeken aan vignetten, donaties, subsidies en sponsoring zet de toekomst van mountainbikeroutes onder druk”, stelt de NTFU. Daarom nemen ze het initiatief om tot een landelijk mountainbikevignet te komen. De bond brengt betrokken partijen bij elkaar om te bekijken wat mogelijk is.

foto: NTFU

“Zo willen NTFU, NOC*NSF, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Achterhoek Toerisme, Routenetwerken Twente, Routebureau Veluwe, Geldersch Landschap en Kastelen, Recreatie Noord-Holland, Federatie Particulier Grondbezit en Coöperatie Centroïde laten onderzoeken of een landelijk MTB-vignet haalbaar is. Zij doen mee aan een gezamenlijke verkenning naar de mogelijkheden. In een convenant dat de genoemde organisaties ondertekenen, leggen ze vast hoe dat eruit moet gaan zien.”

Dat landelijk vignet zou onderdeel moeten worden van een ‘grotere beweging’ waarin mountainbikesport en natuurbeheer samengaan. Er zou structureel voldoende geld moeten komen om mountainbikeroutes aan te leggen en te onderhouden en het zou duidelijker en makkelijker moeten worden om een vignet aan te schaffen. Eveneens zou de landelijke aanpak moeten bijdragen aan projecten voor natuurbehoud en ervoor moeten zorgen dat recreatie waar nodig gespreid wordt.

“De organisaties stellen een onafhankelijk verkenner aan, die eerst alle voors en tegens in kaart gaat brengen. Deze verkenner moet inzichtelijk maken wat alle belangen, wensen en behoeften zijn van onder andere mountainbikers, terreinbeheerders, lokale overheden en particuliere grondeigenaren. Vervolgens brengt de verkenner dit bij elkaar in een gezamenlijke visie”, schrijft de NTFU. De verwachting is dat de verkenning in maart 2025 klaar is, waarna een definitieve beslissing volgt of het plan voortgezet kan worden.
Ontdek fietsen in Bormio
3 Reacties
11-06-2025 22:38
Ik snap de behoefte om een manier te zoeken om zoiets te financieren. Maar ik ben bang dat een landelijk vignet juist veel beginnende mtb-ers en minder fanatieke rijders ontmoedigt om nog op pad te gaan. In mijn ogen moet het toch mogelijk zijn om zulke initiatieven lokaal te financieren met gemeentegeld en bijdrages van lokale bedrijven.

Het lijkt me ook ondoenlijk om op vignetten te gaan controleren. Dan krijg je straks de situatie dat overijverige mtb-fanaten zelf het heft in handen gaan nemen om recreanten te controleren.
    12-06-2025 09:41
    Controle gebeurt op de UHR hooguit een of twee keer per jaar door de boswachter of gemeente Boa's. Meestal aan het begin van het seizoen rond maart en dan vrijwel altijd op een zaterdag. De rest van het seizoen is zonder vignet rijden bijna risicoloos.
12-06-2025 09:41
Tja, aan de andere kant is een landelijk vignet mogelijk duurder. Ik kom nu eenmaal weinig op routes in Noord Nederland. En de verdeelsleutel die je dan moet maken wordt ook heel lastig.

Maar proberen kan altijd natuurlijk.

Overigens heb ik maar twee vignetten echt nodig. UHR en natuurmonumenten. De andere routes in mijn buurt, Ede, oosterbeek, schaarsbergen otterlo ( mtb zuid veluwe ) zijn dan weer vrij toegangkelijk. En die in nijmegen ook. De moeite en kosten per jaar vallen nu best mee hoor.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine