NTFU en Komoot brengen in kaart waar je wel en niet mag fietsen
foto: Joris Knapen

NTFU en Komoot brengen in kaart waar je wel en niet mag fietsen

Fietstoerisme Menig mountainbiker en gravelbiker zal het herkennen: je bent aan het fietsen over onverharde paden en voor je er erg in hebt, fiets je op een pad waar dat eigenlijk niet de bedoeling is. De Nederlandse Toerfiets Unie (NTFU), Koninlijke Wandelbond Nederland (KWbN) en Komoot willen dat voorkomen, door in kaart te brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan.

Regelmatig belanden mountainbikers en gravelbikers door een gebrek aan duidelijke informatie onbedoeld op paden waar fietsen niet is toegestaan. Dit zorgt enerzijds voor verstoring van de natuur en anderzijds voor onbegrip en soms ook frustratie bij wandelaars en terreineigenaren. Gevolg is dat gebieden soms zelfs worden gesloten voor fietsers. Daarom willen de NTFU, KWbN en Komoot in kaart laten brengen waar in de natuur wél gefietst mag worden.

Dat onderzoek moet betere informatie over legale bosfietspaden opleveren. Track Landscapes, die het onderzoek uitvoert, verwerkt de informatie ook in OpenStreetMap (OSM). Een belangrijke bron voor populaire routeplatforms als Strava en komoot. Door duidelijker te maken waar recreatief fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan, willen de partijen zorgen voor meer rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars.

De gebruikers van een routeplatform als Komoot plukken hier uiteindelijk de vruchten van. “Met betere gegevens verwachten we dat wandelaars minder vaak fietsers tegenkomen op wandelpaden”, vertelt Gijs Janssen, directeur-bestuurder bij KWbN. Tegelijkertijd wordt de kans kleiner dat fietsers per ongeluk door gebieden met kwetsbare natuur rijden.

Veel fietsers en wandelaars gebruiken de route-applicatie en vertrouwen erop dat de informatie over de routes klopt. “Bij Komoot is het onze missie om outdoor avonturen voor iedereen toegankelijk te maken. We willen onze gebruikers optimaal informeren over hun geplande routes, zodat ze zorgeloos op pad kunnen. In Komoot zie je direct of een route over een pad loopt waar je niet mag fietsen. Maar om dit écht volledig en betrouwbaar te maken, hebben we nauwkeurige en actuele data nodig”, legt Roebijn Schijf, Marketing Manager bij Komoot, uit.

Het is ook aan fietsers zelf om op te letten of ze ergens wel of niet mogen rijden, stelt Troy Corsen, belangenbehartiger bij de NTFU. “Maar als je fietsnavigatie niet alle informatie heeft en de borden in het bos ook nog eens onduidelijk zijn, belanden fietsers toch onbewust op paden waar dat niet mag. Met het onderzoek helpen we gravelbikers en mountainbikers daarom door in kaart te brengen waar fietsen wel is toegestaan.”

Volgens de drie organisaties kunnen fietsers en wandelaars met betrouwbare data en betere informatie blijven genieten van de natuur, zonder deze te verstoren. Dit gezamenlijke initiatief zou bijdragen aan een toekomst waarin wandelen, fietsen en natuurbehoud in balans blijven.

Ontdek fietsen in Bormio
4 Reacties
13-03-2025 13:51
Alsof de een groot gedeelte zich hier aan gaat houden. Het heeft vaak echt niet te maken met onwetendheid maar gewoon met schijt hebben.

Je hebt een groep "de beter dan gemiddeld maar slechter dan semi pro ridders" die veelal denken dat als ze boven de 33 gemiddeld rijden er geen verkeer regels voor hun gelden. Kom ze dagelijks tegen op mijn rondjes.. Rotondes links pakken. Door rood rijden(want ja stel je voor dat je gemiddelde daalt) En totale schijt hebben aan andere weg gebruikers.

Die gaan ook helemaal niks hier mee doen. Misschien is een campagne van ben geen eikel als wielrenner. Hou je aan de verkeer regels.

Ik merk dat ik als hobbyfietser echt dat ander verkeer schijt heeft gekregen aan racefietsers. En dat komt alleen maar door dit soort types

Zo einde van mijn gal
    13-03-2025 16:22
    Ik merk daar als solo racefietser in de praktijk niets van, de ergernis strekt zich uit tot de groepen (de groepen die zich wel gedragen, vaak met begeleiding uitgezonderd) die maar raak doen en vaak hinderlijk verkeersgedrag vertonen.
    13-03-2025 23:30
    Ja klopt. Tis ook meer de mensen die ik tegen kom onderweg in groepjes. Dwars door t centrum van Groningen heen scheuren etc.

    Heb wel paar x fiets dates gehad. Echte weg pirates waren ze haha
13-03-2025 13:18
Mooi initiatief om een beter evenwicht te krijgen en toch mogelijkheden te scheppen. Mijn enige bedenking ligt er wat los van, maar een heel deel van de mensen zijn gewoon stom en bewust hardleers, dus mooie paden voorzien is één ding, de eikels die dan bewust ze niet nemen zijn nog een ander ding. Hoe ga je er voor zorgen dat het werkt?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine