Noodklok voor stopzetten financiering van aanpak van fietsdiefstal door politiek
Een politieactie tegen fietsendiefstal - foto: Cor Vos

Noodklok voor stopzetten financiering van aanpak van fietsdiefstal door politiek

Fietstoerisme SAFE Nederland (Stichting Aanpak Fiets en E-Bikediefstal) luidt de noodklok. De overheid beëindigt per 2025 namelijk de financiering en ondersteuning voor de aanpak van fietsdiefstal bij het CCV (Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie). Volgens SAFE is fietsdiefstal echter een groeiend probleem. De stichting roept de politiek dan ook op om het besluit te herzien.

Meer dan tien procent van alle misdrijven betreft fietsdiefstal, blijkt uit onderzoek van de Veiligheidsmonitor. Ongeveer 900.000 inwoners van Nederland – zes procent van de bevolking – zijn slachtoffer van fietsdiefstal. En dat aantal neemt verder toe. In vergelijking met 2019 is er een toename van 29 procent in het aantal aangiftes in 2024. Uit onderzoek blijkt ook dat georganiseerde criminele netwerken zich steeds meer toeleggen op fietsdiefstal, vooral gericht op e-bikes.

Oproep aan de politiek
De afgelopen jaren moest de inzet van CCV de voorbije jaren al teruggebracht worden. Het centrum hield zich enkel nog bezig met het onderhouden van de website centrumfietsdiefstal.nl. Door de nieuwe bezuinigingen moeten nu alle werkzaamheden met betrekking tot fietsdiefstal stopgezet worden.

Rogier Eenkhoorn, directeur en woordvoerder van SAFE, spreekt zijn onvrede over de bezuinigingen uit. “Wat het extra zuur maakt is dat er het afgelopen jaar juist door de branche hard is gewerkt aan een gezamenlijke aanpak van e-bike en fietsdiefstal, vooral met de groeiende rol van verzekeraars en andere betrokkenen”, zegt hij in een persbericht. “Wat nu nodig is, is een overheid die deze initiatieven ondersteund en verder helpt, niet een overheid die zich volledig terugtrekt. Wij roepen de politiek dan ook op om het besluit te herzien, voordat de schade onomkeerbaar is”.

Ontdek fietsen in Bormio

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine